پیشگیری اصل اول در مدیریت کرونا/مردم سفر نروند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد که اقدامات پیشگیرانه، محوری‌ترین برنامه در بحث مدیریت بیماری کرونا طی یکسال گذشته در استان فارس بوده است.

دکتر مهرزاد لطفی دوشنبه ۱۸ اسفند در دویست و هفتاد و نهمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یکی از علل موفقیت فارس در مدیریت کرونا طی یک سال گذشته را تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه و به موقع اعلام و خاطرنشان کرد که این اقدامات همچنان محور برنامه‌های مقابله با شیوع کروناویروس است.

او گفت: در کنار برگزاری نشست های روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا طی یک سالی که گذشت، برگزاری نشست های مشترک در حوزه های مختلف دانشگاه با هدف شناسایی و رفع چالش و بررسی روند خدمت رسانی به مراجعان در استان، از اولویت هایی بوده که با هدف کاهش آسیب های احتمالی و پیشگیری از مواجهه با برخی مشکلات انجام شده است.

او ضمن قدردانی از تلاش کارکنان اورژانس استان به ویژه در خدمت رسانی به مردم در این بحران، تلاش های آنان را نیز در افزایش رضایتمندی عمومی، به ویژه در ایام قرنطینه، تاثیرگذار ارزیابی کرد.

لطفی همچنین از مردم خواست تا از مسافرت در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز، به ویژه سفر به مناطقی که با وضعیت نارنجی یا قرمز شیوع کرونا مواجه‌اند، پرهیز کنند و تاکید کرد که رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی، بیشترین تاثیر را در مدیریت و مبارزه با کروناویروس دارد.

رئیس دانشگاه حضور مردم در تجمعات به ویژه دورهمی های خانوادگی و مراکز خرید و پُرتردد را موجب افزایش و انتشار این بیماری دانست و گفت: برای کنترل و مدیریت بحران نیاز به مشارکت عمومی بوده و نقش تاثیرگذار مردم در این بحران بیش از پیش ضروری است.

شناسایی ۱۸۱ هزار و ۵۵۴ بیمار در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، نیز در خصوص آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس از ابتدای شیوع تاکنون، گفت: ۱۸۱ هزار و ۵۵۴ بیمار تا به حال در استان فارس شناسایی شده است.

دکتر عبدالرسول همتی گفت: تعداد ۱۷۷ هزار و ۹۸۳ بیمار مبتلا به کرونا با انجام ۶۵۶ هزار و ۱۴۷ تست تشخیصی مولکولی و تعداد ۳۵۷۱ بیمار نیز با انجام ۴۳ هزار و ۷۶۷ تست سریع در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، در فارس شناسایی شده‌اند.

او مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم بستری در بیمارستان های استان فارس تا ظهر ۱۸ اسفند را ۵۷۹ نفر اعلام و اضافه کرد: براساس آخرین آمار ۹۹ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، بیمارستان‌های فارس تحت مراقبت‌های ویژه درمانی هستند.

همتی با یادآوری اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در فارس بوده‌ایم، گفت: متاسفانه از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۳۲۸۴ بیمار، براثر ابتلا به کرونا در فارس فوت کرده‌اند و خوشبختانه ۱۷۲ هزار و ۳۸۳ بیمار نیز بهبود یافته‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه شاهد افزایش آمار مراجعان به مراکز ۱۶ ساعته و بیمارستان ها طی یک ماه اخیر بوده‌ایم، گفت: شیب آماری بیماری در فارس افزایشی است و بیمارستان‌های فارس در حالت آماده باش قرار دارند.

همتی با بیان اینکه ظرفیت بخش‌های ویژه کرونا در برخی بیمارستان‌های استان فارس در حال تکمیل است، گفت: این وضعیت نشان‌دهنده آغاز موج جدید کرونا در استان فارس است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش تردد و رفت و آمدهای عمومی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی در پایان سال، از عموم مردم استان خواست از حضور در مراکز پرتردد و شلوغ پرهیز کرده و ضمن جدی گرفتن استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی از دیگران و شست و شوی دست ها، سلامت خود و عزیزانشان را حفظ کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.