آموزش، غربالگری و شناسایی بیماران با کمک حافظان سلامت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه حافظان سلامت محله در قالب تیم‌های آموزش و غربالگری به درب منازل شهروندان مراجعه می کنند، از شهروندان خواست همکاری لازم را با حافظان سلامت داشته باشند که با کاور مشخص و کارت شناسایی درب منازل آنها حضور پیدا می کنند.

دکتر کمال حیدری، در گفت و گو با ایسنا، به اجرای طرح حافظان سلامت محلات با همکاری سپاه صاحب الزمان(عج) اشاره و اظهار کرد: در موج اول همه گیری کرونا نیروهای بسیج به کمک حوزه بهداشت آمدند تا با مشاوره و غربالگری به صورت تلفنی بتوان به افراد مشکوک و به ویژه افراد در معرض خطر کمک کرد تا کمتر در معرض ابتلا به بیماری قرار گرفته و به تبع بستری و مرگ و میر کمتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بعد از نتایح موثری که این غربالگری به دنبال داشت و در موج دوم کرونا نیروهای بسیج این بار به شکل دیگری به میدان آمدند، گفت: باتوجه به گستردگی و فراوانی شیوع بیماری، نیروهای بسیج در قالب طرح حافظان سلامت محله ها آموزش، غربالگری و شناسایی بیماران را خانه به خانه انجام می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: اگرچه طی مدت گذشته از شیوع کرونا در مورد این ویروس و راهکارهای پیشگیری از آن زیاد صحبت شده، ولی با این وجود هنوز بسیاری از مردم علائم این بیماری را نمی دانند و یا اگر علائمی داشته باشند نمی دانند چه کاری باید انجام دهند و کجا باید مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه حافظان سلامت در قالب تیم های آموزش و غربالگری به درب منازل شهروندان مراجعه می کنند، تصریح کرد: این افراد کاور و کارت شناسایی دارند و پیش از شروع طرح نیز محتوای آموزشی از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اختیار آنها قرار گرفته و آموزش های لازم را دیده اند.

حیدری از شناسایی بیماران با حضور حافظان سلامت درب منزل شهروندان خبر داد و گفت: مراجعه افراد در روزهای اول بیماری به مراکز درمانی اهمیت زیادی دارد، درحالی که بسیاری از افراد صبر می کنند تا ببینند چه اتفاقی می افتد، این موضوع به ویژه گروه های پرخطر مثل بیماران قلبی عروقی، دیابت، سرطان و افراد مسن بسیار خطرناک است، چون اگر فرصت طلایی از دست برود درمان سخت و احتمال بستری و فوت بیشتر می شود.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: بعد از اطلاعاتی که حافظان سلامت از افراد درب منازل آنها دریافت می کنند اگر افراد نیاز به حمایت داشته باشند مثلا بیمار باشند و نمی توانند امور روزانه خود را انجام دهند و یا داروهای خود را تهیه کنند کمک های حمایتی برای آنها پیش بینی می شود.

وی همچنین به فعالیت تیم نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی اشاره و تصریح کرد: اگر صنوف بعد از این مدت اجرای پروتکل های بهداشتی را جدی نگیرند، همچنان این موج ها را خواهیم داشت. در حال حاضر دو هفته محدودیت برای اصناف ایجاد شده تا ترددهای مردم کمتر شده و سرعت سرایت بیماری کاهش یابد، در این مدت با کاهش ابتلای افراد، پذیرش و درصد اشغال تخت های بیمارستان کمتر می شود و کادر بهداشت و درمان فرصت بیشتری برای خدمت رسانی به بیماران دارند، درحالی که اگر قرار باشد بعد از اتمام محدودیت ها، دوباره همان رفتارها صورت گیرد و پروتکل ها رعایت نشود این چرخه ادامه دارد و دوباره این وضعیت در چند هفته آینده تکرار خواهد شد و باید تعطیلی های بعدی را اعمال کنیم.

حیدری با بیان اینکه تیم های نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی به عنوان یک حرکت مردمی در سطح شهر حضور ارشادی خواهند داشت، خاطرنشان کرد: اگر بعد از یکی دو بار تذکر، تیم های نظارت همچنان شاهد عدم پایبندی به رعایت پروتکل های بهداشتی بودند، متخلفان را برای برخورد قانونی معرفی می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تیم های نظارت تا نوروز در آماده باش کامل هستند، افزود: پیش بینی می کنیم تا یک ماه آینده این توفیق حاصل شود و حافظان سلامت به همه منازل مراجعه کرده باشند. بعد از آن شهروندان اطلاع لازم را به دست می آوردند تا پس از این اگر مشکلی داشتند خودشان به مراکز منتخب تعیین شده برای معاینه و درمان بیماری کووید مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه قرار است با برنامه ریزی های صورت گرفته در محلات، به ویژه مناطق محروم و حاشیه ای شهر تست های رپید انجام شود، گفت: تست های رپید برای گروه های هدف در محلات و مساجد با کمک حافظان سلامت انجام خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه حافظان سلامت در کل مناطق و محلات حضور دارند و این طرح به طور همزمان درحال اجراست و روز به روز تقویت می شود، خاطرنشان کرد: حافظان سلامت با تجهیزات حفاظتی کامل و شیلد، ماسک و مواد ضدعفونی کننده به درب منازل شهروندان مراجعه می کنند و آموزش های لازم را دیده اند تا برای خودشان و مراجعه شونده خطری وجود نداشته باشد.

وی بار دیگر با تاکید براینکه حافظان سلامت با کاور مشخص و کارت شناسایی به درب مناطل مردم مراجعه می کنند، از مردم خواست همکاری لازم را با حافظان سلامت داشته باشند که در این شرایط خطیر به کمک حوزه سلامت آمده اند.

حیدری با اظهار امیدواری از اینکه با همکاری خوب مردم با حافظان سلامت، این حرکت منسجم باعث شناسایی، غربالگری، آموزش و اطلاع رسانی به شهروندان شود، افزود: از مردم درخواست می کنیم اصول بهداشتی که بارها اعلام شده را رعایت کنند و با مراقبت از خود بتوانیم این وضعیت را پشت سر بگذاریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین از مردم خواست از خود درمانی بپرهیزند و اگر مشکل و یا هرگونه علائم مشکوک بیماری کووید را دارند به ویژه گروه های پرخطر به مراکز بهداشتی درمانی و مراکز منتخب برای بیماری کووید مراجعه کنند تا هیچ عارضه و مشکلی پیدا نکنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.