به عقب برگردیم قطعا برخی اشتباه ها را تکرار نمی کنیم
یک سال از شیوع کرونا در کشور می گذرد. ویروسی مرگبار که بخش اعظمی از توان رسانه های کشور را به خود معطوف کرده است و همچنان هم در صدر اخبار باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، از شناسایی ویروس کرونا بیش از یک سال می گذرد. کمیسیون ملی بهداشت چین نهم دی ماه ۹۸ به صورت رسمی شیوع این ویروس در کشورش را اعلام کرد و از آن زمان تاکنون سهم بزرگی از توان رسانه های دنیا صرف دست و پنجه نرم کردن با آن شده است.

آنچه که از رسانه‌ها در طول یک سال گذشته شاهد بودیم، فعالیت‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف پوشش‌ دهی اخبار، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بوده است؛ اما اینکه در این مسیر تا چه میزان با شیوه‌های اقناع سازی درست مخاطب آشنا بودند و در راستای ایفای نقش خود گام برداشتند و در مواجهه با کرونا چه تجربه ای را در کارنامه خود ثبت کردند، موضوعی است که با اصحاب رسانه در میان گذاشته ایم.

خبرنگار ایسنا در این زمینه با مهدی رحمانیان ـ مدیرمسئول روزنامه شرق ـ گفت و گویی داشته است.

این نماینده رسانه مکتوب در پاسخ به این پرسش که تلاش رسانه ها در یک سال گذشته تا چه میزان به مهار شیوع کرونا کمک کرده است؟ اظهار کرد: ما به لحاظ رسالت مطبوعاتی مان هم در فضای مجازی و هم در فضای مکتوب تلاش خودمان را کردیم. از زمانی که بحث کرونا مطرح شد، اولین کاری که کردیم این بود که هزینه روزنامه در سایتمان را رایگان کردیم تا افراد به راحتی به روزنامه دسترسی داشته باشند. با توجه به اینکه نمی توانستند بیرون بیایند و روزنامه بخرند. شرق را در تلگرام، اینستاگرام و فضای های دیگر آنلاین کردیم. در نوروز هم ما جزو معدود روزنامه هایی بودیم که هر روز چاپ و منتشر شدیم. پس از آن هم در حد توان، دانش و امکاناتی که وجود داشت، معرفت مرتبط با کرونا را توزیع کردیم. به این معنا که اطباء و مدیران حوزه اگر نکته ای را می گفتند، منتشر می کردیم یا با بعضی از این اطباء که در این حوزه بیمار شده و بهبود یافته بودند، گفت و گوهایی داشتیم. خود اخبار کرونا را هم پوشش دادیم. اما اینکه چقدر موثر بودیم را واقعا نمی دانم. امیدوارم که اینگونه بوده باشد. به هر حال تلاش خودمان را به اندازه سهمی که داشتیم، انجام دادیم.

وی درباره ویروسی که رسانه های جهان را با چالش مواجه کرده است، چالش ها و آزمون و خطاهایش، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی که ما در کشورمان داریم، این است که خبرنگار فاجعه کم داریم. خبرنگاری که برای فاجعه آموزش دیده باشد. فاجعه زلزله، فاجعه آتش سوزی، فاجعه کرونا. ما این نقص را داشتیم و هنوز هم با آن مواجهیم. اتفاقی مثل آتش سوزی پلاسکو رخ داد. شما وقتی نوع عکس العمل خبرنگاران را می بینید با همه صداقت و تلاشی که داشتند، نشان می دهد که آموزش لازم را ندیده بودند و این نیاز جدی جامعه خبرنگاری ماست که یا خود بخش خصوصی باید اقدام به این آموزش کند یا معاونت مطبوعاتی. یک جا باید این آموزش داده شود که وقتی حادثه ای رخ می دهد، بدانیم چگونه با آن مواجه شویم.

مدیر مسئول شرق با بیان اینکه بخشی از این مسئله متوجه مدیران ما هم هست، در این زمینه توضیح داد: وقتی حادثه ای مثل پلاسکو رخ می دهد، ۴۰ نفر سخنگو پیدا می شود و همه احساس تکلیف می کنند که باید حتما درباره موضوع حرف بزنند. در صورتی که در دنیا وقتی چنین حادثه ای رخ می دهد، هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ متافیزیکی نقطه را محصور می کنند تا از یک جا صدا بیرون بیاید. از صد جا انتقال مطلب نمی دهند. به همین دلیل مردم هم سردرگم نمی شوند؛ البته اطلاع رسانی می کنند و پنهان کاری نمی کنند؛ دقیق اطلاع رسانی می کنند.

رحمانیان ادامه داد: این مشکل دوسویه است. یک سو مدیران ما هستند که کاملا به موضوع ناآشنا هستند و سوی دیگر رسانه ها. کسب و کار ما رسانه ها در زمان فاجعه است؛ یعنی هرچه عمق فاجعه بیشتر باشد، ما بیشتر شیفته آن می شویم و متاسفانه بیشتر به دنبال آن می رویم. درست است که باید اخبار را صادقانه به دست مردم رساند اما در عین حال باید خبر را به گونه ای به جامعه ندهیم که شوک وارد شود و جامعه دچار سردرگمی شود. لازم است که رسانه ها به این موضوع بیشتر توجه کنند. هروقت شروع کنیم خوب است. گرچه دیر شده است اما باز هم ضرورت دارد.

او در پاسخ به اینکه رسانه ها چه درس هایی از کرونا گرفتند؟ اظهار کرد: کرونا دو جنبه منفی و مثبت داشت. کرونا به ما درس های زیادی داد. اینکه قدر هم را بدانیم. علی اکرمی چند روز پیش بیمارستان رفت و از دنیا رفت! چند روز پیش که خبر بیماری اش را شنیدم، پیش خودم گفتم که خوب می شود. ولی خوب نشد و نیامد. یاد بگیریم که قدر هم را بدانیم. بیشتر با یکدیگر گفت و گو کنیم و قدر فاصله ها را بدانیم. قبلا در دفاتر ما جمعیت بزرگتری حضور داشتند اما با این اتفاق اغلب دورکار شده اند و این جنبه مثبت کروناست. کرونا به ما ثابت کرد که می توانیم برخی کارها را از فاصله بیشتر و از منزلمان انجام دهیم. الزاما نیاز به حضور نیست. مثلا یکی از کارهایی که کرونا انجام داد این بود که ما در دفترمان کاملا کاغذ را حذف کردیم. قبلا صفحات را به شکل کاغذی می خواندیم اما حالا به شکل دیجیتالی است. وجه منفی هم این است که کرونا به هرحال دوستانی را از ما گرفته. جنبه منفی دیگر نرفتن سرکار است؛ دورکاری باعث افسردگی برخی همکاران شد.

مدیرمسئول روزنامه شرق در پایان در پاسخ به این پرسش ایسنا که اگر به یک سال گذشته برمی گشتیم، برای رسانه اش همین رویه را پیش می گرفت؟ اظهار کرد: خب ما در طول این سال ها تجربه ی این چنینی ندیده بودیم و این بحران برای ما جای آزمون و خطا بود. اتفاق خارق العاده جهانی بود. طبیعی بود که آزمون و خطا کنیم. قطعا اگر به قبل اشتباهات را تکرار نمی کنیم. سعی می کردیم نکات مثبت کرونا را برجسته تر کنیم. از خطاها درس می گیریم. به نظرم اتفاقی که امسال افتاد مبنی بر اینکه به رسانه های مکتوب اجازه چاپ ندادند، اتفاق خوبی نبود. در حالی که ایتالیا بدترین وضعیت را داشت اما مطبوعات آن همچنان چاپ و منتشر می شدند. ما چه در حوزه فردی چه اجتماعی، چه خانوادگی و کار حرفه ای کارهایی کردیم که شاید اگر به قبل برگردیم آن کارها را نکنیم. اگر به سال قبل برگردیم، به محض اینکه این اتفاق افتاد همه در کل جهان دست و پایشان را جمع می کنند. حتی کشورهای مترقی هم خطا کردند. یادتان هست که وزیر خزانه داری آمریکا ابراز خوشحالی کرد که کرونا اقتصاد چین را خدشه دار کرد و اقتصاد آمریکا برجسته خواهد شد. اما بعد از گذشت یک ماه کرونا همه گیر شد و آنها فهمیدند که اشتباه کردند. من فکر می کنم ما اگر به آن دوره برگردیم، بحث قرنطینه را جدی تر می گیریم. به هر حال اگر دولتمردان این اقدام را زودتر انجام می دادند، ما کمتر دچار چنین آفت هایی می شدیم. قطعا اگر برگردیم روش هایمان را اصلاح می کنیم. البته همین حالا هم دیر نیست. برای نوروز قدری باید سخت گیری بیشتر شود و اجازه ندهیم که مثل دوران پیش از کرونا هر طور که خواستیم رفتار کنیم.

مهدی رحمانیان به گزارش ایسنا، رونامه شرق این روزها منتشر می شود و خبرنگاران در این رسانه دورکارند. به گفته مدیرمسئول روزنامه شرق، بخش دبیری در دفتر روزنامه حضور دارند و همچنان فاصله ها را رعایت می کنند و با رعایت بهداشت فعالیت می کنند.

رحمانیان افزود: محیط در دفتر روزنامه ضدعفونی می شود و خوشبختانه در طول این مدت آفتی هم نداشتیم و در حد توان تلاش کردیم بستر رعایت را فراهم کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.