رئیس بیمارستان سینای همدان: ما خط آخر مواجهه با کرونا هستیم
رئیس بیمارستان سینای همدان گفت: ما خط آخر مواجهه با کرونا هستیم و برای پیشگیری از این بیماری باید به صورت کلان تصمیم‌گیری شود، از طرفی ما هنوز نتوانستیم بفهمیم که چرا مدارس را تعطیل می‌کنند اما سینماها باز است؟ چرا سفر کردن در ایام تعطیلات نوروز با اتومبیل شخصی شامل جریمه می‌شود اما سفر با اتوبوس که در آن افراد زیادی حضور دارند، مانعی ندارد؟

دکتر مهیار معتقد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون سه پیک اصلی بیماری کووید ۱۹ را در استان داشتیم که هر پیک سخت‌تر از قبلی بود و با تجربه جدیدی مواجه می‌شدیم، اظهار کرد: در پیک اول بیمارستان سینا به صورت مستقل عمل کرد اما در پیک دوم با کمبود امکانات مواجه شدیم و با وجود اینکه تخت خالی داشتیم به علت کمبود دستگاه اکسیژن‌ساز و پرسنل، از بیمارستان‌های دیگر استان نیز کمک گرفتیم و در پیک سوم مجبور به استفاده از ظرفیت بیمارستان ارتش شدیم.

رئیس بیمارستان سینای همدان در رابطه با روند رو به رشد این بیماری در استان، تصریح کرد: در حال حاضر روند مراجعه بیماران به بیمارستان در حال افزایش است اما هنوز با پیک بعدی فاصله داریم. ما نباید برای پیک بیماری برنامه‌ریزی کنیم چراکه نیازمند یک سیاستگذاری کلان است، از طرفی باید این مسئله بیان شود که همچنان مهمترین مشکل در مقابل ویروس کرونا، مسائل اجتماعی و فرهنگی است چراکه همانطور که مشاهده می‌شود هنوز هم افراد از تجهیزات حفاظت فردی استفاده نمی‌کنند و در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی سهل‌انگاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه رفتارهای عادی باعث می‌شود بیماری مهار نشود، مطرح کرد: ما هنوز جواب این سوال را نتوانستیم بفهمیم که چرا مدارس را تعطیل می‌کنند اما سینماها باز است؟ چرا سفر کردن در ایام تعطیلات نوروز با اتومبیل شخصی شامل جریمه می‌شود اما سفر با اتوبوس که در آن افراد زیادی حضور دارند، مانعی ندارد؟

واکسیناسیون کادر بیمارستان سانتر کرونای استان نباید اولویت‌بندی شود

معتقد در رابطه با واکسن کرونای روسی بیان کرد: چک کردن مستند واکسن در صلاحیت دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان نیست و به صورت کلان در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود بنابراین انتخابی در این زمینه توسط ما وجود ندارد، فقط امیدواریم اثربخش باشد و واکسیناسیون به صورت کامل انجام شود چراکه در بیمارستان ما که سانتر کرونای استان است، دیگر نباید اولویت‌بندی صورت بگیرد چون همه درگیر بیماری هستند.

رئیس بیمارستان سینا همدان در رابطه با عوارضی که این واکسن بر روی پرسنل این بیمارستان داشته، اظهار کرد: به صورت کلی بعد از ورود عناصر بیگانه به بدن علائمی مانند تب و بدن درد در افراد رخ می‌دهد اما تاکنون علائم بارز و جدی نداشتیم.

معتقد با بیان اینکه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با توجه به وضعیتی که دارند، در بخش‌های مختلف بیمارستان بستری می‌شوند، تصریح کرد: بیمارستان را لایه‌بندی کردیم و بیماران در بخش‌های ICU، عفونی، ایزوله ۳ و ایزوله ۵ بستری هستند.

وی در رابطه با بخش روان این بیمارستان، توضیح داد: در ابتدا تصمیم داشتیم بخش روانپزشکی آلوده نشود اما این اتفاق رخ نداد و مجبور شدیم آنجا را هم تقسیم بندی کنیم که این مسئله مشکلات زیادی برای ما به همراه داشت چراکه باید شیفت پرسنل آنجا را به گونه‌ای تنظیم می‌کردیم که وقتی در بخش کووید هستند، دیگر ارتباطی با سایر بیماران نداشته باشند.

با کمیته بیمارستانی جلوتر از پروتکل‌های کشوری عمل کردیم

رئیس بیمارستان سینای همدان با بیان اینکه با کمیته بیمارستانی جلوتر از پروتکل‌های کشوری عمل کردیم، ادامه داد: برای مدیریت این پاندمی تصمیماتی در بیمارستان گرفتیم که بعدها در پروتکل‌ها ابلاغ شد؛ به عنوان مثال ما نخستین بیمارستانی در استان بودیم که همراه بیماران را حذف کردیم و هنگامی که با کمبود اکسیژن مواجه شدیم یک تیم تنفسی تشکیل دادیم تا اکسیژن هدر نرود.

وی در رابطه با مشکلات کمبود اکسیژن در این بیمارستان گفت: در گام نخست برای اکثر بیمارستان‌های کشور که درگیر این بیماری بودند، یک دستگاه اکسیژن‌ساز خریداری شد اما در پیک بعدی آن هم پاسخگوی نیاز ما نبود به همین علت در بیمارستان سینا اقدام به تشکیل تیم تنفسی کردیم که این مسئله یک ماه بعد در پروتکل‌ها ابلاغ شد.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: یکی از روش‌هایی که برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ انجام می‌شود، تصفیه خون است به همین علت یک دستگاه هموپرفیوژن برای بیمارستان خریداری کردیم و در این روش نیز بیمارستان محور استان بودیم. در واقع از زمان شیوع کروناویروس تاکنون بیمارستان ما به عنوان سانتر کرونا در استان فعالیت می‌کند و علاوه بر بستری بیماران در درمانگاه نیز پزشکان عفونی هر روز افراد مشکوک را معاینه می‌کنند.

وی در رابطه با مشکلاتی که در زمینه تجهیزات حفاظت فردی وجود دارد، توضیح داد: ما با مراکز انجام تست ارتباط داریم و هیچ وسیله‌ای را بدون تست در اختیار پرسنل قرار نمی‌دهیم و با مدیریت صحیحی که در استفاده از این تجهیزات داشتیم همه پرسنل با توجه به شیفت کاری بسته‌های تجهیزات حفاظت فردی خود را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت شیفت پرسنل در این ایام کار بسیار سختی است، گفت: نمی‌توانیم یک برنامه واحد برای پرسنل داشته باشیم چراکه روزانه با حجم بیماران متفاوتی مواجه می‌شویم و اگر تعداد پرسنل نسبت به بیماران کم باشد، با مشکلاتی مواجه می‌شویم و اگر بیشتر باشد نیز منجر به خستگی پرسنل و استفاده زیاد از تجهیزات حفاظت فردی می‌شود و از طرفی حضور پرسنل در بیمارستان امکان آلودگی آنها را افزایش می‌دهد.

رئیس بیمارستان سینای همدان در پایان مطرح کرد: به همین علت مجبور شدیم پرسنل را لایه بندی کنیم و برنامه ریزی روزانه مناسبی داشته باشیم که کار بسیار سختی بود و از طرفی برای مشکل کمبود پرسنل نیز از نیروهای ۸۹ روزه استفاده کردیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.