شناسایی ۶ مبتلا به کرونای انگلیسی در خراسان رضوی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درحال حاضر در استان ۶ نفر  مبتلا به کرونای انگلیسی داریم.

مهدی قلیان امروز در نشستی خبری که در مرکز بهداشت خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: کرونا فراز و نشیب‌های زیادی در این یک‌سال داشت. در سالگرد تولد این ویروس داشتیم به آرامش می‌رسیدیم که متاسفانه سروکله ویروس انگلیسی پیدا و مواردی کشف شد.

وی با اشاره به اینکه این ویروس در داخل کشور گردش دارد، ادامه داد: مشهد شهری است که از همه نقاط پذیرش مسافر دارد. دوشنبه شب اولین مورد کرونای انگلیسی در مشهد در یک مرد ۷۰ ساله شناسایی شد که سابقه سفر خارجه داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: شب گذشته نیز پنج مورد دیگر کشف شد که به غیر از یک مورد، موارد دیگر سابقه سفر خارج نداشته‌اند. همچنین یکی از این افراد با اولین نفری که در مشهد کرونای انگلیسی‌اش شناسایی شد، در ارتباط بوده. گردش این ویروس بومی شده است.

وی تصریح کرد: وضعیت شکننده است. این ویروس جهش یافته و ۱.۷ برابر میزان واگیری بیشتری نسبت به گونه قبلی ویروس دارد و بیشتر کودکان و افراد جوان را درگیر می‌کند. اطلاع رسانی در این زمینه و حفظ آرامش در این خصوص مهم است.

کرونای انگلیسی در کل شهر مشهد پخش شده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: نخستین بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در مشهد مرد ۷۰ ساله‌ای است که سفر به انگلیس داشته و درحال حاضر همه افراد مبتلا به کرونا انگلیسی، افرادی که با آن‌ها در ارتباط بوده و خانواده آن‌ها تحت رهگیری، مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند. فرد اول در مرکز ایزوله بستری است و موارد دیگر مبتلا در خانه و تحت کنترل هستند. برآورد دقیقی نمی‌توان از تعداد مبتلایان به این ویروس داشت، اما مسلما لحظه به لحظه این آمار افزایش پیدا می‌کند. مشاهده کرونا انگلیسی در مشهد یعنی در کل سطح شهر این ویروس پخش شده است.

قلیان خاطرنشان کرد: از ۴۰ مورد مشکوک به کرونای انگلیسی که تست آن‌ها به پاستور فرستاده شد، تنها این ۶ مورد به طور یقین مثبت اعلام شدند. با این حال در شرایط کنونی وضعیت استان و شهر ما به نسبت سایر نقاط‌ کشور از نظر تعداد نیروها و توان در بخش درمانی خوب است. تعداد بستری‌شدگان کرونا در خراسان رضوی، طی روز گذشته ۱۳۳ نفر بوده که به طور میانگین تعداد کل بستری شدگان ۴۸۲ نفر و تعداد فوت‌شدگان نیز تک رقمی است.

وی تاکید کرد: وضعیت شکننده است. با توجه به دیده شدن ویروس کرونای انگلیسی خطر شیوع و گسترش آن در استان وجود دارد. راه‌های پیشگیری از کرونای انگلیسی تفاوتی با کرونای معمولی ندارد و فقط با هوشیاری و رعایت کامل دستورالعمل‌های پزشکی قطع زنجیره شیوع امکان‌پذیر است.

آغاز مرحله دوم واکسیناسیون کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: واکسیناسیون کادر درمان دانشگاه از فردا عصر به مناسبت میلاد امام علی (ع) با ورود محموله دوم واکسن به مشهد، آغاز خواهد شد. خط مقدم درمان در وهله اول واکسیناسیون هستند. حدود ۵۰۰۰ کادر درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد مشغول به خدمت هستند. بعد از واکسیناسیون کادر درمان، گروه‌های پرخطر سالمندان و کودکان مد نظر قرار خواهند گرفت.

قلیان عنوان کرد: ۸۷۸۰ واکسن کرونا سهمیه برای کادر درمان قطب شرق کشور است که از این تعداد ۵۳۰۰ دوز آن سهمیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. به طور معمول ۴ الی ۵ درصد سهم از سهمیه‌های واکسیناسیون کشور به دانشگاه علوم پزشکی با توجه به حجم کارها در دانشگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند. توزیع واکسن در سطح مشهد نداریم. همانطور که در واکسن آنفلوآنزا نداشتیم. تنها کادر درمان و خط مقدم که حدود ۵۰۰۰ نفر در کل استان هستند و این افراد اطلاعاتشان در سامانه به طور کامل ثبت رسیده و مشخص است، دریافت کننده واکسن خواهند بود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.