ضرورت تشکیل اطلاعات جامع سالمندان زنجانی
استاندار زنجان گفت: باید بر اساس گروه سنی، اطلاعات سالمندان زنجانی اعم از سالمندان دارای بیماری زمینه‌ای، سالمندان تنها، سالمندان صاحب‌دار و غیره شناسایی و جمع‌آوری شود.

فتح‌الله حقیقی ظهر امروز (۳ آذرماه) در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه ۷۰ درصد افراد سالمند ما از لحاظ آزمایشگاهی تست PCR مثبت بوده و در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند، اظهار کرد: در آمار سرپایی کرونا وضعیت ابتلای سالمندان به بیماری کرونا بالا است که نیازمند انجام اقدامات مورد نیاز در این زمینه است.

وی با بیان اینکه مسئولیت مدیریت و ساماندهی سالمندان استان با دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از اداره‌کل بهزیستی استان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، صندوق بازنشستگی استان و غیره است، افزود: باید اطلاعات جامع گروه‌های سنی سالمندان در یک سایت اینترنتی متصل به سایت استانداری زنجان جمع‌آوری شده و خدمات مورد نیاز به این افراد توسط این درگاه الکترونیکی ارائه شود.

این مسئول با اشاره به اینکه سالمندان دارای بیماری زمینه‌ای، سالمندان صاحب‌دار و سالمندان تنهای استان شناسایی و تفکیک شوند، تصریح کرد: باید به صاحبان سالمندان آموزش‌های لازم در راستای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا این افراد به بیماری کرونا داده شود، زیرا آنان مسئول حفظ سلامتی سالمند خود هستند.

استاندار زنجان در رابطه با سالمندان زنجانی که از داروهای کمیاب و گران‌قیمت استفاده می‌کنند، ادامه داد: اعضای خانواده سالمندان باید برای دریافت داروهای مورد نیاز این بیماران مراجعه کرده و داروهای مورد نیاز سالمندان تنها با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط باید درب منزل آنان تحویل داده شود.

حقیقی با تاکید بر اینکه اداره‌کل بیمه سلامت استان و اداره‌کل تأمین اجتماعی استان باید طی ۲۴ ساعت طرح جلوگیری از تردد غیرضروری سالمندان به این ادارات برای دریافت دارو را طراحی و ابلاغ کنند، اظهار کرد: باید بخشی از مسائل سالمندان توسط دستگاه‌های ذی‌ربط حل و فصل شود تا حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند، زیرا آنان در برابر بیماری کرونا بسیار آسیب‌پذیر هستند.

وی با اشاره به تامین ماسک ارزان قیمت برای سالمندان زنجانی، افزود: ستاد مشارکت‌های مردمی باید در شهرستان‌های استان مستقر شوند و در زمینه خدمت‌رسانی به سالمندان یاری برسانند. گفتنی است دو جلسه استودیو سلامت باید به موضوع سالمندان اختصاص پیدا کند.

این مسئول با بیان اینکه باید اولویت‌های تست کرونا از کیت‌های سریع تشخیص بیماری کرونا با سالمندان باشد، تصریح کرد: این معاونت باید در خصوص مسائل بهداشتی و درمانی، سلامت و توانمندی سالمندان، آموزش‌های لازم را به این گروه هدف ارائه کند.

استاندار زنجان با بیان اینکه بسیج پزشکان برای ویزیت سالمندان به اماکن نگه‌داری سالمندان و منازل سالمندان مراجعه کنند، ادامه داد: موضوع سالمندان باید در قالب طرح شهید قاسم سلیمانی تنظیم و ابلاغ شود و عملکرد کمیته‌های تشکیل شده باید با محوریت سالمندان باشد.

حقیقی با بیان اینکه میزان تأثیرگذاری ارائه خدمات به سالمندان و جلوگیری از تردد آنان در شهر باید هر هفته توسط رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان اعلام شود، خاطرنشان کرد: مسئولان استانی باید با توجه به بحران موجود کرونا فراتر از وظایف خود عمل کنند تا از بحران موجود عبور کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.