لاریجانی عنوان کرد:گفت‌وگو با ترکیه درباره مسائل منظقه‌ در حاشیه اجلاس (APA)
رئیس مجلس گفت:مجمع عمومی مجالس آسیایی فرصتی است تا با توجه به شرایط منطقه، گفتگویی با ترکیه داشته باشیم.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به کشور ترکیه برای حضور در دوازدهمین مجمع عمومی اجلاس مجالس آسیایی در جمع خبرنگاران اهداف سفر به ترکیه و اهمیت اجلاسی که امروز بعدازظهر برگزار می شود را تشریح کرد و گفت: به دلیل دو مسئله اقتضا می‌کرد که این سفر انجام شود.

وی ادامه داد: کشور ترکیه که کشور دوست و برادر ماست، با ما مراودات تجاری خوبی دارد. همچنین در مسائل مختلف منطقه‌ای رایزنی نزدیکی با این کشور داریم. از سوی دیگر در سطح پارلمان هم ارتباط خوبی با کشور دوست ترکیه داریم.

رئیس مجلس با بیان اینکه مجمع عمومی مجالس آسیایی فرصتی است تا با توجه به شرایط منطقه، گفتگویی با ترکیه داشته باشیم، اظهار داشت: این اجلاس متشکل از مجالس کشورهای آسیایی است، کشورهای آسیایی در قرن معاصر جهش خوبی در موضوعات مختلف از جمله اقتصادی، علمی و فناوری داشته اند.

لاریجانی افزود: در اینگونه اجلاس‌ها سازوکارهایی که بشود از پتانسیل کشورهای آسیایی استفاده شود، فراهم می شود.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه اجلاس مجالس آسیایی با نگاه چندجانبه گرایی انجام می شود، تصریح کرد: باید این نگاه تقویت شود و با هیئت‌های پارلمانی کشورهای دیگر نیز مذاکره داشته باشیم.

وی عنوان کرد: بین ما و کشورهای عضو اجلاس از جمله ترکیه، همکاری‌های اقتصادی و برخی مسائل دیگر مطرح می‌شود و زمینه برای سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر نیز فراهم خواهد شد.

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که مصوبات اجلاس‌های سال گذشته مجمع عمومی مجالس آسیایی پیگیری می شود یا خیر؟ گفت: در اجلاس‌ها هماهنگی مصوبات و موضوعات مطرح می‌شود و بیشتر مصوبات برای پایه‌گذاری در راستای همکاری دولت‌هاست تا بتوانیم تجارت بین کشوری را بین اعضای اجلاس ایجاد کنیم. در اجلاس های گذشته سازوکارهای بین دولت‌ها تا حدودی بحث و فراهم شده است و اجلاس‌هایی که بین دولت‌ها برگزار می شود، در این زمینه بحث می‌کنند تا همکاری علمی و فناوری بیش از گذشته فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پارلمان‌ها کار اجرایی نمی‌کنند و بیشتر بسترها را فراهم می کنند، اظهار داشت: با این حال در اجلاس‌ها نکات خوبی مطرح شده که اگر پیگیری شود، با توجه به شرایطی که کشورهای آسیایی دارند، ارتباطات را نزدیک تر می‌کند و می‌تواند در آینده برای جایگاه آسیا مهم و مفید باشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.