روحانی: باید شجاع باشیم تا کشور را نجات بدهیم
رئیس‌جمهور تصریح کرد: حضور مردم پای صندوق آراء به معنای اراده یک ملت برای بازسازی و نوسازی کشور و جامعه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با اشاره به اینکه "در آن روز علیرغم برخی تنگناها، مردم کار خود را به خوبی انجام دادند"، افزود: در ۲ سال گذشته ملت ایران علیرغم همه تنگناها و مشکلات قدم‌های بسیار بلندی را برداشت و هر کجا که نسل جوان کشور حضور داشت و دانش‌آموزان و دانشجویان و نسل فعال جامعه بودند، توانستیم به راحتی یا سختی کمتر، از مشکلات و تنگناها عبور کنیم.

وی با بیان اینکه "ما همان ملتی هستیم که توانستیم در سایه حضور فعال تحصیلکردگان جامعه به نام دیپلمات‌ها از دایره سخت و تنگی که دشمنان بوجود آورده بودند، رها شویم"، گفت: ملت ایران از آغاز پیروزی انقلاب تا سال ۱۳۸۵ اجازه نداد که کشور در دام فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار گیرد و حتی در دوران جنگ و روزهای سخت آغاز انقلاب نیز اینچنین نشد، اما متأسفانه دشمنان ملت در زمانی موفق شدند که کشور را در ماده ۴۱ فصل ۷ یعنی مرز جنگ و تجاوز به کشور قرار دهند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اما صندوق آراء، حضور مردم و اراده ملت بود که توانست این زنجیرها را بگسلد به گونه‌ای که هیچ‌کس در دنیا فکر نمی‌کرد که ملت ایران در یک روز و یک ساعت بتواند ۷ قطعنامه سازمان ملل را لغو کند و این افتخار تاریخی صرفاً متعلق به ملت ایران است و هیچ ملتی تاکنون نتوانسته این قطعنامه‌های خطرناک را ملغی کند.

روحانی ادامه داد: کمتر کشوری توانسته در مجمع عمومی سازمان ملل ۲ قطعنامه اجمالی به نفع آراء ملت ایران به دست آورد که یکی از این قطعنامه‌ها، قطعنامه تعامل و همفکری جهانی و گفتگوی تمدن‌هاست که به اتفاق آراء در دولت برادر عزیزم سید محمد خاتمی در تاریخ ملل متحد به نام ایران ثبت شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خاطره‌ای که ایرانی‌ها از سازمان ملل متحد دارند همان شعر "بنی‌آدم اعضای یک پیکرند" سعدی است که در این سازمان نقش بسته است، گفت: خاطره دومی تحت عنوان گفتگوی تمدن‌ها در سازمان ملل متحد ثبت شد که ره‌آورد فکری و نظری ملت بزرگ ایران است.

روحانی اظهار داشت: بار دیگر در دولت تدبیر و امید قطعنامه‌ای دیگر تحت عنوان جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و در تاریخ ملل ثبت شد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ۲ بار با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران ۲ قطعنامه به اتفاق آراء توسط مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد که حتی دشمنان ملت ایران هم در جریان تصویب آن جرأت نکردند با آن مخالفت کنند.

روحانی با بیان اینکه ما ملتی هستیم که می‌توانیم حرف و منطق خودمان را به کرسی بنشانیم، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم کارهای بسیار زیادی انجام شده برغم اینکه با مشکلات و بحران‌های زیادی هم مواجه بودیم.

رئیس جمهور افزود: زلزله و سیل در سال‌های اخیر را شاهد بودیم، اما ده‌ها زلزله و سیل دیگر هم بود که کمتر راجع به آن صحبت شد و این در حالی بود که ملت ما و نسل جوان ما ،دانشگاهیان و نخبه‌های ما و اراده ملت ما از زن و مرد و پیر و جوان و همه اقوام در برابر این بحران‌ها ایستادگی کردند.

روحانی در تشریح اقدامات بزرگ انجام شده، گفت: طی ۱۴ ماه توانستیم ۹۵ هزار خانه مسکونی را بازسازی و مرمت کنیم و ملت ما توانست در سیلابی بی‌سابقه که تقریباً ۲۵ استان کشور را در بر گرفت، با کمترین خسارت جانی از بحران عبور کند و قدم‌های خوبی برای پیشگیری برداشته ایم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تعداد سمن‌ها که تعداد آن قبل از فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم ۱۰۰عدد بوده به ۲۶۰۰ رسیده است، گفت: اقدامات مؤثری در دولت یازدهم انجام گرفته که کمتر برای مردم تبیین شده است. اینکه در استان‌های شمال غرب ایران و آذربایجان غربی، سیل نتوانست خسارت بزند، بخاطر لایروبی‌های عظیمی بود که در دریاچه ارومیه انجام می‌شد و برنامه‌ریزی‌هایی بود که برای هدف دیگری انجام می‌شد اما در سیلاب به ما کمک کرد. سدها در سیلاب اخیر مانع تخریب گسترده شدند و ۷۰ میلیارد متر مکعب آب را مهار کردند که اگر این سدها نبود معلوم نبود بر سر خوزستان چه می‌آمد.

روحانی با بیان اینکه در خوزستان با پیشگیری موفق شدیم سیل را مهار و کنترل کنیم، گفت: در گلستان نیز زهکشی‌ها در ۲۰ هزار هکتار در اراضی استان به منزله کانال و سد عمل کردند و به عاملی برای کمک به مردم تبدیل شدند و اینها کارهای بزرگی است که انجام شده، اما کمتر در مورد آن صحبت شده است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان و جوانان با اشاره به سخنان مطرح شده از طرف ۵ تن از نمایندگان جمع حاضر، گفت:‌ سخنان امروز جوانان ما بسیار امیدبخش بود و مشخص کرد سرمایه‌ای که باید وارد کشور شود، تنها پول و سرمایه مادی نیست، بلکه تحصیلات و اندوخته نسل جوان ما و مغزهای متفکر جوانان، بزرگترین ره‌آورد برای توسعه کشور ماست.

روحانی با اشاره به حمایت دولت‌های یازدهم و دوازدهم از شرکتهای دانش‌بنیان در کشور، گفت: ۴۴۰۰ شرکت دانش بنیان را حمایت کردیم که علاوه بر اشتغال آفرینی برای ۳۰۰ هزار نفر ، ۶۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی ایجاد کرد و این نشان می‌دهد که علم و فناوری ما می‌تواند تحول بزرگی در کشور ایجاد کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سالهای گذشته ۷۰ هزار شغل در حوزه صنعت گردشگری ایجاد شد، گفت: بوم‌گردی، روستاهای کشور را رونق داده اما در مورد رونق روستاها کمتر گفته می‌شود. این در حالی است که رسانه‌ها بیشتر از سختی‌ها می‌گویند.

روحانی با بیان اینکه متأسفانه کارهای بزرگی که در روستاها انجام شده، کمتر دیده می شود، اظهارداشت:طی دو سال گذشته یک هزار کیلومتر راه روستایی ایجاد شده، بیش از ۹۵۰۰ روستا دارای آب آشامیدنی سالم شده، تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار کشور دارای برق شدند و سالانه ۳ هزار روستا به شبکه گاز وصل می‌شوند.

رئیس جمهور افزود: تقریباً هر روز ۱۰ روستا به شبکه سراسری گاز متصل می‌شود و امروز با توسعه فضای مجازی روستائیان ما کالاهای تولیدی خود را در کشورهای مختلف جهان به فروش می‌رسانند و بومگردی را در فضای مجازی توسعه دادند و این یک تحول اساسی بوده است.

روحانی با اشاره به اینکه کشاورزان در ابتدای این دولت ۴ میلیون و اکنون ۱۳ میلیون تن گندم به دولت می فروشند، افزود: قیمت گندم در آغاز دولت ۴۰۰ تومان بوده و امروز ۱۷۰۰ تومان شده است هر چند که تورم بالا رفته، اما درآمد یک گندمکار هم ۱۲ برابر شده است، اما نه تنها رادیو و تلویزیون بلکه دیگر رسانه‌ها هم از خدمات بزرگی که انجام شده کمتر سخن می‌گویند و گام‌های بلندی که در کشور برداشته شده بخوبی تبیین نمی‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز رتبه خلاقیت نسل جوان ما از ۱۲۰ در آغاز دولت یازدهم و دوازدهم به عدد ۶۵ رسیده، گفت: این نشان‌دهنده حرکت بزرگ علمی برای نسل جوان کشور است و امروز خوشحالم که بگویم مصوبه جدیدی در دولت در مورد بیمه و مالیات شرکت‌های نوآفرین و استارت‌آپ‌ها تصویب شد که خبر خوب دولت برای نسل جوان است.

روحانی با بیان اینکه دولت فضای کار و تلاش برای جوانان را ایجاد کرده، گفت: اینکه در عرض ۲ سال ۱۱۳۰ نفر از تحصیلکرده‌های ما در دانشگاه‌های برتر دنیا به کشور بازگشته‌اند، به این معناست که محیط برای نسل جوان تحصیلکرده مساعدتر شده و فضای کسب و کار در کشور ما بهتر شده است و همه این شرایط معنایش این است که به رغم سختی‌ها و تحریم‌ها می‌توانیم شغل جدید بوجود آوریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دیگر اشتغال خالص در کشور مثل گذشته و ۱۲ هزار نفر در سال نیست، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم حداقل اشتغال خالص ما به طور متوسط حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال بوده است، یعنی ما می‌توانیم و نسل جوان و دانشگاهی ما می‌تواند برای نسل جوان مهارت‌افزایی کند.

روحانی خاطر نشان کرد: باید کاری کنیم پایان دوره تحصیل در دانشگاه فقط یک برگ کاغذ به معنی لیسانس، فوق‌لیسانس یا دکتری نباشد، پایان دوره تحصیلی باید توأم با مهارت، در یک رشته باشد و این شدنی است. دانشگاه‌های ما باید فضا را برای این هدف متحول کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه راه توسعه سریعتر، همفکری و همصدایی است، خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهید کشور در مسیر توسعه و پیشرفت سریع قرار گیرد، راه آن همفکری و همصدایی است و هیچ قدرتی بالاتر از قدرت ملت و بویژه نسل جوان نیست.

روحانی تأکید کرد: کسی نگوید که ما پای صندوق رأی می‌رویم و رأی می‌دهیم اما مشکلات حل نمی‌شود، درست است که صد درصد مشکلات حل نمی‌شود اما در هر گام می‌توانیم حرکت جدیدی انجام دهیم. باید از ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده کنیم.

رئیس جمهور با تأکید بر حضور نسل جوان در صحنه مشارکت فعال‌تر و تلاش برای استفاده از همه ظرفیت‌های استفاده نشده از اصول مترقی قانون اساسی، گفت: حضور نسل جوان و تلاش برای استفاده از ظرفیتهای استفاده نشده قانون اساسی راه حل مشکلات است و قانون اساسی ما ظرفیت‌های بالایی دارد که یکی از آنها اصل ۵۹ است که می گوید اگر در یک مسأله مهم فرهنگی، اجتماعی یا سیاست خارجی، اختلاف نظر داریم، می‌توانیم پای صندوق آراء برویم تا مردم نظر دهند. طبق این اصل و در مسایل اساسی نمایندگان ملت در مجلس می‌توانند تصمیم بگیرند تا موضوع به رأی عمومی گذاشته شود و مشکل حل شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: در قانون اساسی ما ظرفیت کامل است. ملت ما رشید است و جوانان ما تحصیلکرده و غیور هستند.

روحانی با بیان اینکه در کشور بیش از ۴ میلیون نفر در دانشگاه تحصیل می‌کنند و ۱۴ میلیون نفر جامعه دانش‌آموزان ما هستند، گفت: ۱۸ درصد جمعیت کشور تحصیلات دانشگاهی دارند که این یک استعداد بزرگ است و باید از این استعداد استفاده کنیم.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود تأکید کرد: باید شجاع باشیم، نترسیم، کنار هم بایستیم، همنوا باشیم در این صورت کشور را نجات خواهیم داد.

پیش از سخنان روحانی خانم‌ها و آقایان، حامد تاج‌الدین بنیانگذار و مدیر عامل شرکت سانا گستر سبز، سیده زهرا حسینی دانشجوی کارشناسی رشته فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه حضرت معصومه(س)، صادق خسروی رئیس مجمع ملی سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان ایران، مهسا ابرین مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی کارخانه نمک زاهدان، سیامک اشرفی برزیده فعال دانشجویی و دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بیان نقطه نظرات و سخنان خود پیرامون مسایل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و صنفی خود پرداختند.

تقدیر از حمایت‌های دولت بویژه معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری از جوانان متخصص و حمایت از مشاغل و استارت‌آپ‌های داخلی، ضرورت توجه به نخبگان در داخل کشور و جلوگیری از خروج فارغ‌التحصیلان و نخبگان، ایجاد فضاهای آموزشی تخصصی مختص دختران و بانوان، توجه به معیشت مردم و در عین حال مقابله با تحریم و دشمنی دشمنان، لزوم دمکراسی حداکثری در کشور و استفاده از همه گروه‌ها و نظرات در اداره کشور، نظارت عمومی و تحقق فرصت برای اقشار مختلف مردم و واگذاری امور به آنان، ضرورت نگاه واقع‌بینانه به شرایط منطقه و جهان و جلوگیری از افراطی‌گری، ضرورت انسجام و اتحاد ملی در برابر توطئه دشمنان، لزوم گفتگوی سلایق مختلف سیاسی در کشور و همدلی در راستای تأمین منافع مردم، ضرورت توجه دولت به مناطق محروم و کمتر برخوردار و ایجاد فضاهای مناسب در راستای شکوفا کردن و توانمندسازی استعدادها در این مناطق، ساماندهی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی کوچک در نقاط مختلف جامعه، تقدیر از توجه دولت به نهاده‌های مدنی در کشور، ضرورت نگاه ویژه دولت به سمن‌های دانشجویی و جوانان و استفاده از ظرفیت این نهادها در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌های اداره کشور، مقابله با رانت‌خواری در تصدی امور و استفاده از جوانان شایسته در عرصه‌های مختلف مدیریتی از جمله مواردی بود که این دانشجویان و جوانان در حضور رئیس جمهور عنوان کردند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.