پوشیدن لباس رزم جهادگران قزوین در برابر ویروس منحوس
دبیر قرارگاه جهادی مدافعان سلامت استان قزوین با اشاره به شکل‌گیری این قرارگاه جهادی برای مقابله با ویروس کرونا گفت: در این مجموعه مساجد، هیئت‌های مذهبی، مواکب اربعین، بسیجیان، مؤسسات مردم‌نهاد و کانون‌های فرهنگی مسجد حضور داشته و نقش‌آفرینی می‌کنند.

محمدحسین طاهری، دبیر قرارگاه جهادی مدافعان سلامت استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این قرارگاه زیر نظر قرارگاه مردمی «حاج قاسم سلیمانی» شکل گرفت که وظایف متعددی را بر عهده دارد، جدیدترین وظیفه آن را می‌توان هم‌افزایی و ارتقاء ظرفیت مجموعه‌های مردمی آن هم به دور از موازی کاری در حوزه بهداشت و درمان و دیگر حوزه‌ها دانست.

وی افزود: با توجه به فراگیری ویروس کرونا و پیامدهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن ضرورت داشت گروه‌های مردمی با انسجام بیشتر فعالیت کنند لذا لزوم ایجاد زمینه افزایش مشارکت‌ حداکثری فعالان فرهنگی، سامان دادن به مسائل و مشکلات محلات همچنین رسیدگی به امور خانواده‌هایی که در معرض آسیب هستند موجب شد تا قرارگاه جهادی «مدافعان سلامت در استان قزوین» شکل بگیرد.

طاهری تصریح کرد: در این مجموعه مساجد، هیئت‌های مذهبی، مواکب اربعین، بسیجیان، مؤسسات مردم‌نهاد و کانون‌های فرهنگی مسجد حضور داشته و نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد روحیه معنوی در مردم، تبیین اقدامات دشمن، مبارزه با جنگ رسانه‌ای دشمن، هم‌افزایی و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده همچنین برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت خانواده‌ها در دستور کار این قرارگاه قرار دارد، گفت: با توجه به اینکه مجموعه‌ها به‌صورت مردمی در این قرارگاه حضور دارند می‌توان رصد و انعکاس دقیقی از احتکارها و گران‌فروشی‌ها داشت تا مطالبه‌گری درستی در این موضوع از مسئولان داشته باشیم، از این رو لازم است در این مورد اطلاع‌رسانی دقیق برای مردم صورت بگیرد.

این مسئول با بیان اینکه مجموعه‌های مردمی حاضر در این قرارگاه در تلاش هستند تا برای آموزش مباحث بهداشتی و درمانی و موضوعات پیرامون موضوع کرونا در حوزه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی اقداماتی را انجام دهند، عنوان کرد: امیدواریم ظرفیت‌های رسانه‌ای در قزوین به کمک ما بیاید.

وی در خصوص شروع به کار این قرارگاه اعلام کرد: برای شکل‌گیری این قرارگاه نامه‌ای از سوی مجموعه‌های فرهنگی، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و مجموعه‌های مجمع جهادگران استان، قرارگاه جهادی شهدای روحانی، حوزه و بسیج و دانشگاه به دکتر نامدار سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ارسال شد، در این نامه تأکید شد ایشان به‌عنوان علمدار جریان مقابله با ویروس کرونا هر گونه خلأ و ظرفیت و زیرساختی که نیاز است مجموعه‌های مردمی در آن ورود پیدا کنند را اطلاع دهند تا هم‌افزایی لازم برای پر کردن آن خلأ صورت بگیرد تا به‌ سلامت از این بحران عبور کنیم.

فعالیت مدافعان سلامت زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی است

دبیر قرارگاه جهادی مدافعان سلامت استان قزوین تأکید کرد: تمام فعالیت‌های این قرارگاه متناسب با تصمیمات دانشگاه علوم پزشکی و جلسات متعددی است که با هلال‌احمر، بهزیستی و مجموعه‌های مختلف متولی در استان انجام می‌شود، ما ظرفیت‌های خود در عرصه‌های مختلف را به آن‌ها اعلام کرده‌ایم تا متناسب با آن سازمان‌دهی لازم در بخش‌های مورد نیاز انجام شود.

این فعال عرصه جهادی با اشاره به کمیته‌های تشکیل‌شده در قرارگاه جهادی مدافعان سلامت استان عنوان کرد: کمیته‌های مختلف در این راستا شکل گرفته که از آن میان می‌توان به کمیته آمار، اطلاعات و شناسایی داوطلبان مردمی اشاره کرد، این کمیته جریان‌های خودجوش مردمی را شناسایی می‌کند تا از ظرفیت‌های آن استفاده شود، لذا فراخوان‌های بسیاری در حوزه بهداشت، درمان، هنری، رسانه و خدمات عمومی در عرصه‌های مختلف از جمله خیاطی، آشپزی برای بیمارستان‌ها و تأمین نیروی خدماتی و کادر اداری در بیمارستان‌ها داده شد چرا که تعداد مراجعات در این مراکز بسیار زیاد است.

طاهری یادآور شد: از دیگر کمیته‌های این قرارگاه می‌توان به کمیته عملیات اشاره کرد که در چند ساحت در حال فعالیت است، این کمیته در فرآیند تولید ماسک و لباس محافظ پرستاران و کادر پزشکی (گان) مجوزهای لازم را گرفته و در حال حاضر به‌صورت مردم این اقلام توسط چندین مجموعه فرهنگی و هیئت مذهبی در حال تولید است، سازمان بسیج دانشجویی استان قزوین نیز بحث نظارت بر این موضوع را بر عهده گرفته و اقلام اولیه مورد نیاز آن را تأمین می‌کند.

وی افزود: تمامی تولیدات این مجموعه‌ها مجوزها و تأییدیه‌های لازم بهداشتی را از دانشگاه علوم پزشکی دارد و تمام سازوکارها به‌گونه‌ای انجام شده که خلأ موجود را برطرف کند.

خرید برای سالمندان

طاهری بیان کرد: با توجه به اینکه سالمندان از جمله کسانی هستند که بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند و نباید در جامعه حضور داشته باشند، لذا برای رفع نیازهای آن‌ها مجموعه‌ها و هیئت‌های مذهبی متولی خرید برای آن‌ها شده‌اند، آن‌ها در محلات خود فراخوان دادند که اگر سالمندی وجود دارد که به خرید نیاز دارد با آن‌ها تماس گرفته تا داوطلبان این مجموعه‌ها خرید آن‌ها را انجام دهند.

وی عنوان کرد: کمیته فرهنگی و خانواده قرارگاه جهادی مدافعان سلامت نیز برای رفع اوقات فراغت خانواده‌ها در حال فعالیت است، در این کمیته پویش‌های مختلفی از جمله پویش کتاب‌خوانی، پویش روضه خانوادگی، پویش معرفی بازی‌هایی که می‌توان در خانه انجام داد شکل گرفته است.

دبیر قرارگاه جهادی مدافعان سلامت استان قزوین خاطرنشان کرد: کمیته اقتصادی این قرارگاه نیز در تلاش است تا از اپلیکیشن‌هایی که برای خرید مجازی در حال فعالیت است حمایت کند تا مردم برای خرید از خانه خارج نشوند. این کمیته برای اقتصاد خرد مردم نیز برنامه‌ریزی‌هایی دارد که به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

طاهری در پایان کمیته رسانه‌ای، فضای مجازی و هنری را از دیگر کمیته‌های فعال این قرارگاه دانست و گفت: انعکاس تمامی فعالیت‌های مردمی و خودجوش این قرارگاه توسط این کمیته‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها دنبال می‌شود تا بدین واسطه در جامعه شاهد امیدآفرینی باشیم و مردم این اطمینان را داشته باشند که مجموعه‌های مردمی، بسیج و هیئت‌ها پای‌کار هستند و خلأهای موجود را پر می‌کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.