شهرداری ها مکلف به برخورد با ساخت غیرقانونی در محدوده بافت های تاریخی شدند
نمایندگان مجلس شهرداری‌ها را مکلف به قلع و قمع ساخت و سازهای غیرقانونی در محدوده بافت‌های تاریخی- فرهنگی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت)قوه مقننه و در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداری بناهای تاریخی- فرهنگی، ماده ۱۱ این طرح را با ۱۴۲ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

براساس ماده ۱۱ این طرح؛ در رسیدگی به تخلفات ساختمانی املاک واقع در حریم آثار و محدوده بافت های تاریخی- فرهنگی، کمیسیون های موضوع مواد (۹۹) و (۱۰۰) قانون شهرداری ها، مکلفند منحصرا قلع و قمع مستحدثات بدون پروانه و یا مازاد بر پروانه ساختمانی صادر شده را در صدور رأی لحاظ کنند.

گفتنی است نمایندگان مجلس در بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی ماده ۹ این طرح را با ۱۵۰ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در صحن علنی مصوب کردند.

براساس ماده ۹ این طرح؛ کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مکلفند برنامه های خود در ارتباط با رفع نیازهای موجود در حوزه های خدماتی، تجهیزاتی و نیز زیرساخت های موردنیاز برای ارتقای کیفیت زندگی در بافت های تاریخی- فرهنگی هر شهر/روستا را ظرف مدت شش ماه پس از تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان به مورد اجراء گذارند. اجرای برنامه فوق باید به گونه ای باشد که براساس بودجه سنواتی حداکثر ظرف مدت ده سال از تصویب این قانون سطح خدمات و تامین زیرساخت های موردنیاز این محدوده ها از سطح میانگین شهر/روستای ذی ربط پایین تر نباشد.

تبصره- شورای برنامه ریزی و توسعه هر استان موظفند به نسبت اعتبارات اختصاص یافته به بافت های تاریخی- فرهنگی هر شهر/روستا موضوع ماده (۸) این قانون، اعتبارات موردنیاز را برای ساخت و تجهیز فضاها و ساختمان های عمومی و خدماتی در محدوده مصوب بافت های تاریخی- فرهنگی آن شهر/ روستا، از محل اعتبار توزیعی در سهم دستگاه ذی ربط با اولویت تامین کنند.

همچنین نمایندگان ماده ۱۳ این طرح را به شرح زیر تصویب کردند: دولت مکلف است از طریق نهادهای ذی ربط در تعیین مقررات مربوط به طرح های توسعه و عمران، تدابیر و اقدامات جبران محدودیت های اعمال شده از قبیل تراکم در خصوص املاک واقع در محدوده بافت های تاریخی- فرهنگی موضوع این قانون را پیش بینی کند.

به گزارش تسنیم مواد ۱۰ و ۱۲ این طرح نیز از سوی نمایندگان حذف شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.