تکلیف مجلس به ۳ وزارتخانه درباره احیای بافت‌های تاریخی
نمایندگان مجلس وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و تعاون را مکلف به حمایت از احیای بافت‌های تاریخی کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت) قوه مقننه و در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداری بناهای تاریخی- فرهنگی، ماده ۴ این طرح را با ۱۶۸ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

وزارت راه موظف به تهیه طرح‌های ویژه بازسازی بافت‌های تاریخی شدوظایف سازمان میراث فرهنگی برای حمایت از بافت‌های تاریخی مشخص شددر این مصوبه مجلس ذکر شده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است از طریق سازمان فنی و حرفه ای با استفاده از امکانات موجود و با مشارکت سازمان نسبت به آموزش و تربیت استادکاران و کاردان های تجربی در زمینه های حفاظت و احیای بناها و اماکن تاریخی- فرهنگی اقدام کند.

براساس تبصره این ماده؛ سازمان موظف است سازوکار طراحی و اجرای فعالیت های مرتبط را به گونه ای برنامه ریزی، تنظیم و تدوین کند که استفاده از نیروهای موضوع این ماده در اولویت قرار گیرد.

همچنین نمایندگان ماده ۵ این طرح را با ۱۶۳ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در صحن مصوب کردند.

در این ماده مصوب مجلس آمده است:وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش مکلفند با مشارکت سازمان، سرفصل، محتوای دروس و شیوه آموزش رشته های مرتبط با حفاظت و احیای بناها و بافت های تاریخی- فرهنگی با رویکرد مهارت آموزی در این تخصص ها را اصلاح و یا تکمیل کنند.

به گزارش تسنیم نمایندگان با تصویب ماده ۶ این طرح با ۱۷۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده ۶ این طرح آمده است که سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با همکاری سازمان، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه نظام فنی و اجرایی اختصاصی مربوط به بناها و بافت های تاریخی- فرهنگی اقدام کرده و به تصویب هیات وزیران برساند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.