هنوز صحت تست آنتی بادی در تشخیص کرونا اثبات نشده است
یک متخصص بیماری های عفونی گفت: هنوز صحت تست آنتی بادی در مورد تشخیص ویروس کرونا اثبات نشده است.

دکتر کیانا شیرانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر و با شرایط فعلی تنها آزمایش قطعی تشخیص کرونا ویروس، انجام تست PCR است، اظهار کرد: دیگر روش‌های آزمایش تشخیص کرونا هنوز قطعیت لازم را ندارند و نمی‌توان در مورد آنها قضاوت کرد.

وی در توضیح انجام تست PCR، گفت: برای انجام هر آزمایش باید «سوآب» استاندارد استفاده و نمونه از داخل محلی مشخص در حلق و داخل بینی گرفته شود و در نهایت با شناسایی ویروس، نتیجه تست مثبت یا منفی اعلام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اگر غیر از این انجام شود، جواب نهایی صحت و اطمینان لازم را نخواهد داشت، تصریح کرد: اگر نتیجه تست پی سی آر مثبت شود، به احتمال قوی فرد مبتلا به کرونا است، اما منفی بودن این تست، رد کننده نیست و بسته به عواملی ممکن است نتیجه منفی شود.

شیرانی اضافه کرد: صحت تست پی سی آر به چگونگی انجام آن بستگی دارد. فاز بیماری و میزان ویروس در هر فاز، جنس سوآب استفاده شده برای آزمایش و دیر رسیدن نمونه به آزمایشگاه، سختی انجام آزمایش از جمله عواملی است که بر نتیجه تست اثرگذار است و ممکن است نتیجه آزمایش فردی که مبتلا به کرونا است را منفی نشان می دهد.

هنوز صحت تست آنتی بادی در مورد ویروس کرونا اثبات نشده است

وی به تست سرولوژی یا آنتی بادی نیز اشاره کرد و گفت: این تست بر روی نمونه خون فرد انجام می شود و میزان آنتی بادی در بدن را چک می کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کیت‌های موجود برای کارهای تحقیقاتی وارد شده و حساسیت، ویژگی و ارزش اخباری مثبت و منفی این آزمایش ها هنوز مورد تایید نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تست سرولوژی مبنای معتبری برای تشخیص کروناویروس نیست.

شیرانی توضیح داد: در کل تست های سرولوژی بر اساس تشخیص آنتی بادی کار می‌کند و معمولا اگر میزان آنتی بادی IgM خون بالا باشد، نشان دهنده این است که فرد در فاز حاد بیماری قرار دارد و اگر میزان آنتی بادی IgG بالا و IgM منفی باشد، به معنی این است که فرد قبلا به عفونت مبتلا شده و اکنون بیمار نیست.

وی یادآور شد: بررسی اپیدمیولوژیک بیماری هدف مهمی از انجام تست سرولوژی است و به شرطی که آزمایش و آزمایشگاه صحت داشته باشد و یک محدوده جمعیتی بررسی شود، می تواند نمودار ارزشمندی از مبتلایان ارائه دهد، اما در حال حاضر در مورد ویروس کرونا، صحت این آزمایش اثبات نشده است.

فردی که به ویروس مبتلا شده، احتمالا ایمن می‌شود، اما هنوز قطعیت آن اثبات نشده است

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم در مورد صحت تست سرولوژی قضاوت کنیم، اما اگر تایید شود، می‌توان گفت که تست بسیار خوب و کاربردی است. فعلا این تست برای کارهای تحقیقاتی استفاده می‌شود و پزشکان برای تشخیص کروناویروس پیشنهاد نمی‌دهند.

شیرانی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی می‌توان به انجام تست سرولوژی مطمئن شد، گفت: در مورد ویروس کرونا هنوز کیت مطمئنی موجود نیست که بتوان براساس آزمایش سرولوژی قطعیت ابتلا یا عدم ابتلا به کرونا را اعلام کرد. در وهله نخست باید مراحل تحقیقاتی این کیت ها انجام شود و انجام تست های سرولوژی مورد تایید واقع شود.

وی با تاکید بر رفتارهای ناشناخته‌ کروناویروس جدید، تصریح کرد: کووید۱۹ ویروس نوظهوری است که هنوز اطلاعات دقیق و جامعی در رابطه با درصد ایمنی و مدت زمان ایمن بودن بدن پس از تولید آنتی بادی آن در دسترس نیست. این احتمال وجود دارد که فردی که به ویروس مبتلا شده، ایمن شود اما هنوز قطعیت آن اثبات نشده است. بنابراین حتی در صورت مثبت بودن جواب تست های آنتی بادی نیز باید، استفاده از ماسک، موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی رعایت شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.