لاریجانی: نمی‌توان در اتاق دربسته راجع‌به حقوق مردم تصمیم‌گیری کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجه سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگ و علمی و فناوری دارد، گفت: نمی‌توان در اتاق دربسته راجع‌به حقوق مردم تصمیم‌گیری کرد.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار دبیر و معاونان شورای عالی انقلاب فرهنگیدر سخنانی، گفت: نکته‌ای در اصل تقسیم کار میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس وجود دارد که اگر مبنای عقلایی مشروع از نظر قانون اساسی داشته باشد، کشمکش به‌وجود نخواهد آمد.

وی با ابراز تأسف از اینکه سندنویسی در کشور زیاد شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است، افزود: هرکدام از بخش‌ها اسناد بسیار زیادی ایجاد می‌کند که وهن است، به عنوان مثال در مجمع تشخیص مصلحت ۱۵۰۰ سیاست کلی وجود دارد، البته در برخی موارد ایراد نیز به ما وارد است؛ در اسناد نوشته شده برای آموزش و پرورش و آموزش عالی در اجرا با مشکل مواجه می شود، بنابراین نیاز است ما و شورا در نگارش امور حداقلی کار کنیم و اصرار به نوشتن اسناد زیاد نداشته باشیم.

رئیس مجلس درباره مرزبندی مبنایی میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی، یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی سابقه تاریخی دارد و تمرکز آن بر روی مسائل فرهنگی و علمی بوده، اما آنچه که در قانون اساسی آمده؛ مجلس مبنا و نص قانونگذاری در کشور است و اینکه چگونه می‌توان این تعارض را رفع کرد، وجه آن به اصل ۱۱۰ بازمی‌گردد و اینکه شأن ولایت، سیاست‌گذاری است، بنابراین شورای انقلاب فرهنگی می‌تواند وجه رهبری و سیاست‌گذاری را انجام دهد و هیچ تعارضی نیز با مجلس نداشته باشد.

لاریجانی افزود: شاید به دلیل اهمیت وجه فرهنگی و علمی که رهبری به‌طور مداوم و به کرات قائل هستند وجه جداگانه‌ای را داشته باشیم.

وی ادامه داد: شورا، وجه سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگ و علمی و فناوری دارد و مجلس قانونگذار بوده و این رافع مشکلات است.

رئیس مجلس درباره چگونگی ایجاد تعامل میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس، اظهار داشت: مجلس همکاری لازم را با شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، البته به بار مالی نیز توجه می‌کند، به‌طور مثال در مورد جمعیت مصوبه‌ای داشتید و به اجرا ورود کردید، در حالی که اگر در مجلس طرحی بار مالی داشته باشد، نمی‌توانیم آن را عملیاتی کنیم و دولت باید لایحه ارائه کند، مگر اینکه مباحث مالی به نوعی تأمین شود.

لاریجانی ادامه داد: بنابراین از نظر تعامل اگر شورا سیاست‌گذاری‌هایی انجام داد و مجلس خواست طرح ارائه کند اگر بار مالی داشته باشد، ما نمی‌توانیم ورود کنیم و باید در دولت مطرح و لایحه ارائه کند تا ما آن را در مجلس بتوانیم تصویب کنیم، مسئله جمعیت بار مالی دارد و نیاز است به دولت توصیه کنید تا لایحه‌ای تنظیم و به مجلس ارائه کند.

وی یادآور شد: شما به عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید به مجلس چیزی را ابلاغ کنید، زیرا جایگاه مجلس به این نحو نیست، بلکه باید از مجلس درخواست کنید.

رئیس مجلس ادامه داد: در مسائل مختلف فرهنگی مانند فیلم، کتاب و مطبوعات، سیاست کلی داریم و کمبود نداریم، البته نیاز است بررسی انجام شود که در چه مواردی نیاز به قانون وجود دارد و به ما ارائه کنید تا اقدام کنیم؛ در این رابطه نباید بار مالی داشته باشند و از سویی در مواردی که مجلس قانون تصویب کرده، شورا نباید ورود کند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه در مورد فضای مجازی فقر و کمبود قانون داریم، تصریح کرد: در این بخش در جمهوری اسلامی خلاء وجود دارد و اگر تبیین شود، ما می‌توانیم بر‌اساس آن قانونگذاری کنیم، البته اگر دولت لایحه ارائه کند؛ مرکز پژوهش‌ها بر روی این موضوع کار می‌کند و از سویی موضوع تخصصی و مسئله جدیدی بوده، بنابراین نیاز است شما نیز سیاست‌گذاری‌هایی را در این زمینه داشته باشید و همکاری کنید.

وی افزود: اگر مبنای کار این باشد که وجه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذاری است، وجه مجلس، قانونگذاری و دولت، اجرا است و هیچ اشکال قانون اساسی نیز وجود ندارد؛ اینکه مطرح شد که دو نهاد بتوانند مکمل همدیگر باشند، حرف پسندیده‌ای است، البته مسائل فرهنگی بسیار حساس است و رهبری نیز بر روی آنها تأکید دارند، یعنی باید قوام و افراد صاحب‌نظری وجود داشته باشد و ریزه‌کاری خاصی وجود دارد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه در اتاق دربسته نمی‌توان راجع‌به حقوق مردم تصمیم‌گیری کرد، گفت: این مشکل ایجاد می‌کند؛ مردم به نمایندگان رأی دادند و تریبون دارند و بحث و گفت‌و‌گو می‌شود و مردم در جریان امور مورد بحث قرار می‌گیرند، اما اینکه در اتاق دربسته تصمیم‌گیری‌هایی انجام شود، مشکل ایجاد می‌شود و به‌طور کلی باید از برگزاری این جلسات در اتاق‌های دربسته که وجه انتخابی ندارد و راجع‌به حقوق مردم تصمیم‌گیری می‌شود، پرهیز شود و باید این را مبنا قرار دهیم که جای اموری که مربوط به حقوق مردم است در مجلس است و مجلس باید در مورد حقوق ملت تصمیم بگیرد.

لاریجانی افزود: در مسائل علمی و فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات خوبی انجام داده و اغلب سیاست‌ها دقیق است، اما نیاز است جاهایی که نیاز به قانون وجود دارد را به ما ارائه کنید تا نسبت به تصویب قانون اقدام کنیم.

وی خطاب به مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: می‌توانید از ظرفیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، معاونت قوانین و نظارت استفاده کنید و همکاری لازم را با شما داشته باشند، اینکه گفتید رؤسای کمیسیون‌های مربوطه در شورا حضور داشته باشند، تا جایی که اطلاع داریم به‌طور مداوم شرکت می‌کنند.

رئیس مجلس درباره مسئله کنکور گفت: ما بر روی این موضوع کار کردیم و در دستور کار کمیسیون و مرکز پژوهش‌ها قرار دارد و نیاز است گفت‌و‌گویی با دبیرخانه داشته باشید و کار مشترک انجام دهید، درست است که در مورد برخی موارد شما و در برخی موارد مجلس تصمیم گرفته است، اما نیاز است همکاری مناسب را با هم داشته باشید تا مصوبه خوبی نوشته شود.

**عاملی: با نگاه راهبردی‌تری به شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه شود

همچنین در این نشست، سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حساسیت موضوع علم، فناوری و فرهنگ اقتضا می‌کند که با نگاه راهبردی‌تری به شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه شود، گفت: کمیسیون‌های مجلس به صورت موردی از کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی دعوت می‌کردند و نمایندگان شرکت می‌کردند که ۷۰ جلسه به موضوع جمعیت اختصاص یافت.

وی ادامه داد: البته صحبتی با آقای لاریجانی داشتیم که آیا می‌توان این موضوع را تبدیل به الگویی کرد که مشخص باشد که چه نوع ارزش افزوده‌ای را می‌توان بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: چهار کمیسیون مجلس عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و در جلسات مشارکت دارند، اما در برخی موارد به سکوت می‌گذرد و در مقطعی ظاهراً همکاری‌هایی به‌وجود آمده است و تمامی دستورها از جمله جنبه سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی و تهیه راهبرد و سند ملی که وجود دارد، کمیسیون‌های مربوطه مجلس می‌تواند به اصلاح موضاعات قبل از آنکه به صحن بیاید و مطلب پخته‌تر شود کمک کنند.

عاملی با بیان اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل ابلاغ است و اغلب آنها مربوط به حکمرانی و دولت است، گفت: در واقع وظایفی را برای دولت و دستگاه‌های دولتی فراهم می‌کند، البته ممکن است برخی از آنها مربوط به مردم باشد که نیاز به قانون داشته باشد؛ آیا روال این است که به کمیسیون‌های مربوطه ارائه تا در صحن بررسی شوند؟ در واقع به‌طور متوسط لوایح مسیر دو ساله‌ای را طی می‌کند تا مصوب شوند در این رابطه آیا می‌توان مسیر کوتاه‌تری را تدبیر کرد؟

وی افزود: نمایندگان در برخی از کمیسیون‌های اقماری دبیرخانه مانند ستاد نقشه عضو هستند، اما در برخی موارد در جلسات شرکت نمی‌کنند، البته رئیس کمیسیون بهداشت در برخی موارد شرکت می‌کرد؛ بر‌اساس مصوبه صحن مصوبات ستاد نقشه پس از دو هفته قابل ابلاغ است یعنی اگر کسی اعتراض نداشته باشد در لیست ابلاغ‌های شورای عالی قرار می‌گیرند و برخی نیز به طور مستقیم می‌تواند ثبت روزنامه رسمی شده و ابلاغ شوند، زیرا ۲۴۰ برنامه اقدام دارد که قابل اجرایی شدن هستند، بنابراین مشارکت مجلس می‌تواند به پخته شدن کار کمک بیشتری کند.

عاملی با بیان اینکه سه قوه و رؤسای ۴ کمیسیون مجلس در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند، یادآور شد: بنابراین مصوبات مربوط به فناوری و فرهنگ می‌توانند مسیر کوتاه‌تری را طی کنند، البته مجلس نیز به صلاحدید می‌تواند مواردی را به دبیرخانه ارجاع دهد تا مصوباتی را نداشته باشیم که مسیر مناسبی را نداشته باشند.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سال‌های اخیر در سطح تأسیسی اقدامات بزرگی انجام داده و تمامی ستادهای علمی و فناوری مصوبه شورا بوده در واقع سند نقشه جامع علمی کشور و آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها نظام تشویق و حمایتی را ایجاد کرده که بر‌اساس آمارهای استنفورد در حوزه علم از ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۸ ظرف ۱۹ سال تولید علم کشور ۵۰ برابر شده و دستگاه‌های سیاست‌گذاری و علمی و فناوری کشور نقش کلیدی داشته‌اند؛ حضرت آقا فرمودند ما غفلت کردیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در قانون اساسی مورد توجه قرار می‌گرفت؛ به نظر می‌رسد هم در حوزه فرهنگ و هم علمی و فناوری کارهای بزرگی صورت گرفت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.