روحانی در مهرآباد: کاری که آمریکا امروز انجام می‌دهد، تروریسم اقتصادی است
رئیس‌جمهور: آمریکا برای اولین‌بار جنگ را با یک ملت به صورت علنی و آشکار و مخصوصا با اقشار آسیب‌پذیر شروع کرده است .

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ترک تهران برای سفر به قرقیزستان و تاجیکستان برای حضور در اجلاس‌های شانگهای و سیکا، در فرودگاه مهرآباد گفت: دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان از کشورهای آسیای مرکزی و مسلمان هستند که ما روابط بسیار خوبی با این دو کشور داریم. این سفر به دعوت روسای جمهور دو کشور بوده است و هدف از سفر شرکت در اجلاس شانگهای در قرقیزستان است. این اجلاس دارای اهمیت است و معمولا درباره مسائل امنیت منطقه‌ای است.

وی اظهار کرد: مسئله امنیت برای ما اهمیت خاص و ویژه‌ای چه در منطقه بسیار حساس خلیج فارس و چه در خاورمیانه و چه در کل آسیا و جهان دارد. تلاش ما همواره بر این بوده است که از صلح و امنیت منطقه حراست و حفاظت کنیم و در طول سال‌های گذشته در عمل نشان دادیم که نسبت به کشورهای همسایه‌مان و امنیت کشورهای منطقه تا چه میزان حساس بوده‌ایم.

روحانی تصریح کرد: در اجلاس شانگهای کشورهای مهمی مانند روسیه و چین حضور دارند و روابط ما این دو کشور مهم اهمیت دارد. این دو کشور از دوستان جمهوری اسلامی ایران می‌باشند و ضرورت دارد راجع به توافق هسته‌ای با این دو کشور گفت‌وگو داشته باشیم و مردم ما آگاه هستند که جمهوری اسلامی ایران همیشه به تفاهمات و توافقات بین المللی پایبند بوده و در توافق هسته‌ای هم ایران طبق ۱۵ گزارش آژانس به تعهدات خود عمل کرده و متاسفانه آمریکا هم این تعهد را زیر پا گذاشته و هم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده و هم دست به اقدام جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی زده است.

وی افزود: کاری که امروز آمریکا انجام می‌دهد بالاتر از نقض قطعنامه یا تخلف از یک معاهده است و آن اقدام تروریسم اقتصادی است و آمریکا برای اولین‌بار جنگ را با یک ملت به صورت علنی و آشکار و مخصوصا با اقشار آسیب‌پذیر شروع کرده است .

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آمریکایی‌ها با میلیون‌ها انسان فهیم و فرهنگی کشورما مخصوصا طبقات ضعیف می‌جنگد و البته ملت ما در این جنگ پیروز خواهد بود.

روحانی درباره اهداف دو اجلاس در قرقیزستان و تاجیکستان گفت: هدف از این اجلاس‌ها امنیت و مبارزه با تروریسم است. تروریسم به هر شکلی محکوم بوده و ترورسیم اقتصادی از اشکال بد تروریسم است. امیدواریم با گفت‌وگو با دو کشور مهم که عضور ۵+۱ بودند و الان در ۴+۱ هستند، راجع به این مسئله گفت‌وگو کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اجلاس رسمی روز جمعه در قرقیزستان و اجلاس بعدی شنبه در تاجیک می‌باشد. کشورهایی که تعامل و اعتمادسازی را در آسیا دنبال می‌کنند با اهمیت است و کشورهای مهمی در این اجلاس عضو هستند. علاوه بر این در هر دو اجلاس من سخرانی دارم و نظرات دولت جمهوری اسلامی و ملت ایران را تبیین خواهم کرد. همچنین با سران کشورهایی که در این دو اجلاس حضور خواهند داشت ملاقت خواهیم داشت و امیدواریم این دو اجلاس و تصمیمات آن به نفع منطقه و ملت ایران باشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.