نقش درمانی هورمون ورزش در بیماران مبتلابه کووید-۱۹
نتایج تحقیق محققان دانشگاه ایالتی سائوپائولو (UNESP) نشان می‌دهد که هورمون ورزش، ایریزین (irisin)، هورمونی که از عضلات در واکنش به ورزش ترشح می‌شود، می‌تواند بر روی بیماران کووید-۱۹ تاثیر درمانی داشته باشد.

به گزارش مدیکال نیوز، محققان با بررسی بیان ژن سلول‌های چربی دریافتند که ژن‌های اصلاح‌شده با هورمون ورزش، مرتبط با تکثیر ویروس کرونا در سلول‌های انسانی است. این یافته بر اساس تجزیه‌وتحلیل رونویسی از نمونه (همه RNA های تولیدشده توسط ژن‌ها) سلول‌های چربی آلوده نشده به سارس-کووید-۲ و تحت درمان با هورمون ورزش ارائه شده است.

محققان اظهار کردند: داده‌های مربوط به ژن‌های مهم در کووید-۱۹ را با داده‌های رونویسی خود مقایسه کردیم تا همبستگی ایجاد شود. نتایج نشان می‌دهد سرنخی برای جستجوی درمان این بیماری در موارد اضطراری ناشی از همه‌گیری وجود دارد. باید تاکید کرد که یافته‌های ما مقدماتی است و صرفا نشان می‌دهد که هورمون ورزش می‌تواند در موارد کووید-۱۹ پتانسیل درمانی داشته باشد. تحقیقات بیشتر می‌تواند این مورد را بررسی کند تا ببیند آیا اثرات هورمون ورزش بر بیماران مبتلابه این بیماری واقعا مفید است یا خیر.

داده‌های این تحقیق توسط اولیویرا در تحقیقات فوق دکترا با پشتیبانی بنیاد تحقیقاتی FAPESP و با تمرکز بر عملکرد هورمون ورزش و هورمون‌های تیروئید در سلول‌های چربی اارئه شده است.

استفاده از تکنیک‌های تعیین توالی، محققان را قادر به شناسایی ۱۴۸۵۷ ژن بیان‌شده در یک رده سلول چربی زیر جلدی کرد. آن‌ها هنگامی‌که سلول‌ها با ایریزین تحت درمان قرار گرفتند، تغییراتی را در بیان ژن مشاهده کردند.

به دلیل همه‌گیری، محققان تصمیم گرفتند اثرات احتمالی هورمون ورزش را بر روی ژن‌های مرتبط با تکثیر سارس-کووید-۲ بررسی کنند. محققان از جدول‌بندی داده‌ها دریافتند که درمان سلول‌های چربی با هورمون ورزش باعث کاهش بیان ژن‌های TLR۳، HAT۱، HDAC۲، KDM۵B، SIRT۱، RAB۱A، FURIN و ADAM۱۰ می‌شود که به‌نوبه خود ACE-۲، ژن اصلی برای تکثیر ویروس را تنظیم می‌کند زیرا این پروتئین را رمزگذاری کرده تا کروناویروس جدید به‌منظور اتصال به سلول‌های انسانی به آن متصل شود.

یافته مثبت دیگر این بود که هورمون ورزش، میزان رونویسی ژن TRIB۳ را سه برابر می‌کند. تحقیقات قبلی اهمیت حفظ بیان TRIB۳ را نشان داده است. در حقیقت، بیان TRIB۳ در افراد مسن اغلب کاهش می‌یابد، عاملی که ممکن است به افزایش تکثیر سارس-کووید-۲ و خطر بالاتر کووید-۱۹ در این بخش از جمعیت مرتبط باشد.

اولیویرا گفت: "سومین نکته مهم، یافته‌های سایر گروه‌های تحقیقاتی است که به نظر می‌رسد بافت چربی به‌عنوان مخزن ویروس عمل می‌کند. این مورد به شما کمک می‌کند تا خطر بالاتر ابتلا به اشکال شدید بیماری برای افراد چاق را توضیح دهد. علاوه بر این، افراد چاق تمایل به مقادیر کمتری هورمون ورزش و مقادیر بیشتری از مولکول گیرنده مورداستفاده توسط ویروس (ACE-۲) نسبت به افراد غیر چاق دارند. "

ایریزین که در زمان ورزش، به صورت مداوم تولید می‌شود در قهوه‌ای شدن بافت چربی نقش دارد. چربی سفید انرژی را به‌صورت تری گلیسیرید و لیپید ذخیره می‌کند و می‌تواند ملتهب شود. چربی قهوه‌ای با تجزیه قند خون و مولکول‌های چربی، گرما ایجاد کرده و به حفظ دمای بدن کمک می‌کند. بنابراین، ایریزین بخشی از فرآیند کالری سوزی است که می‌تواند به درمان اختلالات متابولیکی مانند چاقی کمک کند. همچنین فعالیت ماکروفاژها (سلول‌های ایمنی که می‌توانند سیتوکین آزاد کنند و التهاب را تحریک کنند) را تعدیل می‌کند.

مطالعه اولیویرا مثالی از چگونگی مدیریت داده‌های به‌دست‌آمده در تحقیقات پایه است که می‌تواند پایه و اساس سایر اکتشافات و تحقیقات باشد.

وی گفت: "ما با تجزیه‌وتحلیل مقایسه‌ای عملکرد ایریزین و هورمون‌های تیروئید در تعدیل تجمع چربی و تعدیل ژن‌ها در سلول‌های چربی را آغاز کردیم. این مطالعه مقدار زیادی داده تولید کرد و با ظهور همه‌گیری و کشف سایر ژن‌های مرتبط با تکثیر سارس-کووید-۲ تصمیم گرفتیم از پایگاه داده خود برای بررسی چگونگی تاثیر ایریزین (و هورمون‌های تیروئید) بر این بیماری استفاده کنیم. "

تحقیقات اولیه برای کشف چگونگی عملکرد این هورمون‌ها در اثر کاهش دما در کاهش بافت چربی و تولید انرژی در سلول‌های چربی انجام شد. اولیویرا گفت: "ما این کار را با استفاده از رونوشت شناسی انجام دادیم تا ژن‌های تحت تاثیر هورمون‌های موردنظر را شناسایی کنیم و یافته‌های ما پایه‌ای برای مطالعه مربوط به کووید-۱۹ بود. "

این مطالعه نشان داد که ایریزین نه‌تنها تجمع چربی را تعدیل می‌کند بلکه باعث تحریک بیان ژن پروتئین غیر جفت‌کننده یک (UCP۱)، آزادسازی گرما و کاهش رسوبات چربی می‌شود. افزایش سطح UCP۱ با کاهش آسیب DNA و استرس اکسیداتیو سازگار است.

با این درک بهتر از نقشی که ایریزین در چاقی و احتمالا در کووید-۱۹ بازی می‌کند، اکنون گروه تحقیق تاثیر آن را بر روی سلول‌های آلوده به سارس-کووید-۲ تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

هدف این است که گام دیگری در این تحقیق برداشته و تعیین شود که آیا نتایج به‌دست‌آمده در تحقیقات بیوانفورماتیک در یک مدل کشت سلول چربی سه‌بعدی قابل‌تایید است یا خیر. ما می‌خواهیم بدانیم که ایریزن چگونه ژن‌های مرتبط با همانندسازی سارس-کووید-۲ را تعدیل می‌کند. "

نتایج این تحقیق در نشریه Molecular and Cellular Endocrinology منتشرشده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.