نگرش جهانی به وضعیت اقتصادی روزهای کرونایی
نگرش‌های جهانی در مورد وضعیت اقتصادی، در میان شیوع ویروس کرونا در برخی کشورها نسبت به سال ۲۰۰۸ منفی‌تر شده است، اما به‌طورکلی افراد نسبت به وضعیت پس از بحران مالی، نگاه مثبت‌تری دارند.

به نقل از ورد اکونومیک، بر اساس نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات پیو در امریکا که در ۱۰ کشور در دو رکود بزرگ مالی (دوره‌ای از رکود کلی اقتصادی در بازارهای جهانی در اواخر سال‌های دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰) و بحران کروناویروس انجام‌شده است، نگرش‌های جهانی افراد درباره وضعیت اقتصادی در زمان شیوع ویروس کرونا نسبت به دوران رکود بزرگ گذشته در برخی از کشورها منفی‌تر است، اما افراد نسبت به‌احتمال بازگشت مجدد نسبت به بعد از بحران اقتصادی بیش از یک دهه گذشته، خوش‌بین‌تر هستند.

در ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد، رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، بسیار جدی‌تر از رکود بزرگ بوده است.

انتظار می‌رود که تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۰، ۴.۹ درصد باشد که این رکود اقتصادی بیش از ۱۱ سال گذشته است و رشد تولید ناخالص داخلی جهانی سالیانه، ۰.۱ درصد کاهش داشته است.

در ۱۰ کشور مورد بررسی مرکز تحقیقات پیو در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۰۸ یا ۲۰۰۹، به‌طور میانگین، ۸۰ درصد اظهار کردند: اقتصاد کشورشان وضعیت خوبی ندارد و به‌طور میانگین، ۷۲ درصد از افراد در سال‌های رکود اقتصادی همین نظر را داشتند، البته این مورد در کشورهای مختلف تفاوت قابل‌توجهی دارند.

در حال حاضر، چهار کشور استرالیا، اسپانیا، ایتالیا و انگلستان نسبت به دیگر کشورها، اظهار می‌کنند: اوضاع اقتصادی کشورشان نسبت به آخرین رکود اقتصادی، مناسب نیست. برای مثال، در استرالیا، نگرش‌های منفی اقتصادی سال ۲۰۲۰ بیش از سال ۲۰۰۸ است.

در مقابل، کره جنوبی و آمریکا، با اختلاف کمتری، نگاه منفی کمتری برای وضعیت اقتصادی حال نسبت به سال ۲۰۰۸ دارند.

در کانادا، آلمان، ژاپن و فرانسه، نسبت افرادی که به اقتصاد روزهای کرونایی و اقتصاد سال ۲۰۰۸ نمره منفی دادند، تقریبا یکسان بودند.

در بسیاری از کشورها، اکنون خوش‌بینی نسبت به بهبود اقتصادی این روزها نسبت به بحران مالی گذشته گسترده‌تر است.

در اسپانیا، خوش‌بینی اقتصادی درصد بالایی بود و ۴۸ درصد افراد اعلام کردند که انتظار بهبود شرایط در سال آینده رادارند و این در حالی است که در سال ۲۰۰۸، آمار خوش‌بینی نسبت به وضعیت اقتصادی، تنها ۱۸ درصد بود، اما سهم کمتری از افراد در کره جنوبی که از کانون‌های اولیه بیماری همه‌گیر بوده، بیان کردند که شرایط اقتصادی نسبت به سال ۲۰۰۸ بهبود یابد. این تفاوت نگرش‌ها با پیش‌بینی‌های متخصصان در مورد بهبودی به‌طور کامل مطابقت دارد.

در ژوئن ۲۰۲۰، صندوق بین‌المللی پول برآورد کرد که اقتصاد جهانی از رکود ۴.۹ درصدی پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۲۰، با تولید ناخالص داخلی جهانی ۵.۴ درصد رشد کند.

ممکن است که زیان پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۲۰ به‌طور کامل جبران نشود، اما تا حدودی بهبود می‌یابد.

در مقابل در آوریل ۲۰۰۸ انتظار می‌رفت که اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۰۹ به رکود اقتصادی دچار شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.