کووید - ۱۹ به روماتولوژی کودکان رسیده است
رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز با بیان اینکه کروناویروس تظاهرات بسیار متفاوتی دارد و می‌تواند با تظاهرات مختلفی بروز پیدا کند، گفت: هرگز به نظر نمی‌آمد که این بیماری به روماتولوژی کودکان برسد اما اکنون می‌بینیم تعداد زیادی از بیماران با تظاهرات بیماری‌های روماتولوژیک به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

دکتر محمدرضا فتحی اظهار کرد: با شیوع کروناویروس، اورژانس و ICU بیمارستان ابوذر به دو قسمت بیماران تنفسی و غیرتنفسی تقسیم شد و ۳۶ تخت عادی نیز برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافت.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مردم فکر می‌کنند کودکان به کرونا مبتلا نمی‌شوند اما این باور غلط است؛ در ابتدای شیوع بیماری همه فکر می‌کردند کودکان کمتر درگیر کرونا می‌شوند اما به مرور مشاهده کردیم اطفال نیز می‌توانند مبتلا و بدحال شوند و حتی مرگ و میر داشته باشند.

فتحی با اشاره به بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان کودکان ابوذر اهواز، بیان کرد: کودکان از شهرستان‌های مختلف به این بیمارستان اعزام می‌شوند. تاکنون ۱۲۹ مورد مثبت قطعی در بیمارستان ابوذر داشته‌ایم که تعداد کمتری از این بیماران در ICU بستری شدند. حداقل روزانه هشت یا ۱۰ مورد و بعضی اوقات تعداد بیشتری از کودکان مبتلا به کرونا در ICU این بیمارستان بستری می‌شوند.

رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز در خصوص علائم بالینی کرونا در کودکان، گفت: بیماری کووید - ۱۹ یک بیماری تنفسی است بنابراین طبیعی است که مشکلات تنفسی یکی از علائم بروز بیماری باشد؛ هر چه سن کمتر باشد این علائم تنفسی کمتر است و تب، خستگی، بی‌حالی و عدم تغذیه مناسب در رأس تظاهرات بالینی قرار می‌گیرند اما هر چه سن بالاتر و به ویژه بالای ۹ سال باشد، سرفه، تنگی نفس، احساس خستگی و تب جایگزین می‌شوند و در ابتدای ابتلا به بیماری ممکن است این علائم بروز پیدا کنند.

وی بیان کرد: کروناویروس تظاهرات بسیار متفاوتی دارد و می‌تواند با تظاهرات مختلفی بروز پیدا کند. هر گز به نظر نمی‌آمد که این بیماری به روماتولوژی کودکان برسد اما اکنون می‌بینیم تعداد زیادی از بیماران با تظاهرات بیماری‌های روماتولوژیک به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

فتحی افزود: این بیماری سیستم تنفسی و گوارشی را درگیر می‌کند و کودکان می‌توانند با علائم شکم‌درد، اسهال و استفراغ مراجعه کنند. کروناویروس همچنین دستگاه خون‌ساز را درگیر می‌کند و می‌تواند موجب افت پلاکت و کم‌خونی شود و سلول‌های خونی را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین می‌تواند موجب درگیری‌های قلبی شود.

رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز گفت: ممکن است کودکان ابتدا، بدون علامت به عفونت مبتلا شوند؛ در ۸۵ درصد موارد، ممکن است کودکان مبتلا شوند اما خودشان هم متوجه نشوند و ۱۵ درصد کودکان با تب، سرفه و علائم ابتدایی نه چندان شدید درگیر کرونا می‌شوند.

وی ادامه داد: آنچه اکنون مشاهده می‌کنیم تظاهرات بیماری‌های شبه روماتیسمی است. این کودکان با تب‌هایی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که به درمان معمولی جواب نمی‌دهند. شاید بیمار یک ماه پیش درگیر شده باشد و پس از یک تا دو هفته ممکن است دچار عوارضی مانند تب شدید، تظاهرات پوستی، قرمزی چشم و لب و بثورات پوستی، افت فشارخون، درگیری قلبی، علائم گوارشی، درگیری کلیوی از جمله خون ادراری و اختلال در عملکرد کلیوی شوند.

فتحی گفت: این تظاهرات جدیدی که بروز پیدا می‌کند، عارضه بعد از عفونت است و روزانه دو تا سه مورد یا حتی بیشتر با چنین وضعیتی، به بیمارستان ابوذر مراجعه می‌کنند و بستری می‌شوند و برخی مواقع بدحال می‌شوند. بنابراین باید به فکر کودکان باشیم و اصول بهداشتی را برای کودکان کاملا رعایت کنیم.

وی عنوان کرد: بسیاری از کودکان بدون علامت درگیر می‌شوند اما همین کودکان ناقل بدون علامت هستند که می‌توانند بزرگسالان را درگیر کنند و باعث انتشار بیماری می‌شوند. باید حواسمان به ناقلان بدون علامت و خاموش باشد.

رئیس بیمارستان ابوذر اهواز گفت: کودکان حتما باید ماسک استفاده کنند. عنوان می‌شود که کودکان زیر دو سال یا بیماران دچار تنگی نفس شدید ماسک نزنند زیرا ممکن است این افراد دچار زجر تنفسی شدید باشند و استفاده از ماسک، باعث تشدید تنگی نفس آنها شود اما کودکان بالای دو سال و افراد دیگر باید از ماسک استفاده کنند.

وی با تاکید بر لزوم مراجعه بیماران دارای بیماری زمینه‌ای به مراکز درمانی به منظور درمان بیماری، بیان کرد: بیماران زیادی داریم که تحت کنترل بودند اما هفت تا هشت ماه است که به مراکز مراجعه نمی‌کنند و بیماری زمینه‌ای آنها عود کرده است. بنابراین نباید به دلیل ترس از کرونا، درمان بیماری را عقب بیندازیم.

فتحی افزود: در بیمارستان ابوذر اهواز، هر چند آنقدر بیماری گسترده است که شاید جداسازی به صورت کامل انجام نشود اما بخش بیماران مبتلا به کرونا را از سایر بخش‌ها جدا کرده‌ایم و خدمات‌دهی مانند قبل در حال انجام است. برخی عمل‌های جراحی باید انجام شوند که این جراحی‌ها در حال انجام است زیرا تاخیر در برخی جراحی‌ها، می‌تواند عارضه داشته باشد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: در بسیاری از بیماری‌های کودکان، اگر به صورت منظم مراجعه نشود، وضعیت از کنترل خارج می‌شود. خوشبختانه در حال حاضر خدمات‌دهی در این بیمارستان مانند گذشته در حال انجام است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.