گردش بسیار بالای ویروس کرونا در زنجان
معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: ویروس کرونا در استان زنجان در حال جولان دادن بوده و ۹۹.۳ درصد جمعیت استان در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

محمدرضا صائینی ظهر امروز (۲۲ تیر) در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه این استان در حال حاضر از لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به وضعیت کرونایی حاکم بر استان، دستگاه‌های اجرایی باید بررسی و نظارت بیشتری به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند و بیش از گذشته این موضوع را جدی بگیرند، زیرا در صورت انجام حرکت‌های اشتباه، آسیب جدی به سلامت مردم وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس آزمایش سرولوژی فقط ۱۱.۷ درصد از جمعیت استان ایمنی لازم را در برابر بیماری کرونا دارند و حدود ۸۸.۳ درصد در برابر این بیماری ایمن نبوده و در معرض ابتلا به این بیماری هستند، افزود: در حال حاضر با توجه به جمعیت استان زنجان، بسیاری از افراد در این استان به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اند؛ بنابراین طغیان و خطر ابتلا به این بیماری بسیار بالا است.

این مسئول با اشاره به اینکه تعدادی از استان‌های کشور طغیان‌های بیماری کرونا را گذرانده و با بررسی تست سرولوژی اعداد بالای ۵۰ تا ۸۰ درصدی را در استان‌های خود ثبت کرده‌اند، تصریح کرد: قابل ذکر است با کارها و اقدامات پیشگیرانه‌ای که در استان زنجان صورت گرفته، حداقل ابتلا، بستری و مرگ ناشی از بیماری کرونا به وقوع پیوسته است؛ اما همکاری‌های بین‌بخشی دستگاه‌های مختلف اجرایی این استان می‌تواند به مدیریت بهینه این بیماری منتهی شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، با تاکید بر لزوم اقدامات سختگیرانه در برگزاری مراسم‌ عروسی، ادامه داد: حوزه سلامت، همه توان خود را برای اقدامات مختلف درمانی به کار برده است؛ قابل ذکر است این حوزه مخالف برگزاری مراسم عروسی نبوده و باید این مهم با توجه به همزیستی با بیماری کرونا تغییر ماهیت داده شود و با حضور افراد کم به این کار مبادرت کنند.

صائینی با اشاره به اینکه باید در فعالیت رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های استان محدودیت‌های بیشتری اعمل شود، اظهار کرد: این مراکز می‌توانند تا یک هفته آینده با اعمال محدودیت‌ها به فعالیت‌های خود ادامه دهند تا پس از این مدت، وضعیت دوباره مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم‌گیری‌های لازم در این زمینه اتخاذ شود.

وی افزود: در حال‌ حاضر کارشناسان بهداشت محیط با همکاری نیروی انتظامی در امر نظارت و جلوگیری از برگزاری تجمعات عروسی نظارت می‌کنند، اما مشکلاتی نیز وجود دارد که فرهنگ‌سازی آن از طریق رسانه‌های ملی و استانی امکان‌پذیر است.

این مسئول با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام گرفته، پروتکل‌های بهداشتی در ۷۰ درصد رستوران‌ها، ۸۴ درصد هتل‌ها، ۶۰ درصد آرامستان‌ها و ۷۹ درصد داروخانه‌ها رعایت می‌شود، تصریح کرد: این وضعیت در دفاتر پیشخوان، پلیس ۱۰+، حمل و نقل درونشهری و برونشهری و مجتمع‌های تجاری به ترتیب ۴۸ ، ۶۰، ۶۲، ۵۳ و ۴۰ درصد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، در رابطه با فعالیت حمل و نقل شهری و تاکسی‌ها در شرایط کرونایی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، ادامه داد: تردد از طریق ناوگان‌های شهری حتی در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطرناک بوده، ولی باید از فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده کنند.

صائینی با اشاره به گردش بسیار بالای ویروس کرونا در استان زنجان و لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه تسلیت به عزیزان خود از طریق فضای مجازی، اظهار کرد: دورهمی‌های کوچک خانودگی نیز سبب ابتلا به بیماری کرونا می‌شود و اکنون همه سنین به این بیماری مبتلا می‌شوند، به ‌طوری‌که اکنون می‌توان در بخش اطفال نیز این بیماری را مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم در استان، سلامت مردم را تهدید می‌کند و بی‌توجهی به این مسائل نیز سبب کاهش توان کادر درمانی و تکمیل ظرفیت آی.‌سی.‌یو بیمارستان‌های استان زنجان می‌شود، افزود: فرصت کافی برای تعلل و کوتاهی اقدامات لازم درخصوص بیماری کرونا در استان وجود ندارد؛ چراکه موارد بستری کرونایی در سطح بیمارستان‌های استان برابر شده که این موضوع بسیار خطرناک بوده و در صورت خدمات ندادن به بیمار نیازمند، مرگ تلخ آن رقم زده می‌شود.

این مسئول با اشاره به فعالیت بدون مجوز سفره‌خانه و قلیان‌سراها در جاده گاوازنگ که معضلی مهم بوده و باید رسیدگی شود، خاطرنشان کرد: از برخی از دستگاه‌های اجرایی استان گله‌مند هستیم، زیرا باید توجه بیشتری در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا داشته باشند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.