آیا بیماران کرونایی بهبودیافته در برابر این بیماری مصون خواهند بود؟
استادیار ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: هنوز هم ابتلای مجدد بیماران بهبودیافته از بیماری کرونا در هاله‌ای از ابهام بوده و الزام است بیماران بهبودیافته پس از گذراندن دوره نقاهت، همچنان فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

شمس‌الدین اطهاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سیستم ایمنی بدن همواره در حال مقابله با عوامل عفونی مانند ویروس‌ها است، اظهار کرد: ایمنی در برابر ویروس‌ها را می‌توان به دو نوع طولانیمدت و کوتاهمدت تقسیم کرد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شیوع گسترده ویروس کووید - ۱۹ افراد زیادی به ویروس کرونا مبتلا شده و پس از مدتی بهبود پیدا کرده‌اند، افزود: مصونیت بیماران بهبودیافته از بیماری کرونا، در برابر ابتلای جدید به این بیماری به‌طور کامل مشخص نشده است.

این استادیار دانشگاه، با بیان اینکه طبق برخی از مطالعات، هنوز دوره مصونیت بیماری کووید - ۱۹ به طور قطعی مشخص نشده است و نمی‌توان به‌طور قطع در مورد ابتلای دوباره افراد بهبودیافته، تصریح کرد: در برخی از مطالعات اعلام شده که افراد بهبودیافته از بیماری کرونا در برابر آن ایمن شده‌اند و بالعکس.

استادیار ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان با اشاره به نوپدید بودن ویروس کرونا، ادامه ‌داد: تاکنون هیچ واکسنی به مرحله تایید و تولید نرسیده است و نوع پاسخ سیستم ایمنی بدن انسان به این ویروس نوظهور نیز به طور قطعی مشخص نشده است.

اطهاری با بیان اینکه میزان آنتی‌بادی‌های موجود در سرم خون افراد نمی‌تواند فاکتور قطعی برای بررسی وضعیت مصونیت فرد در برابر کروناویروس تلقی شود، اظهار کرد: افرادی که مقدار قابل توجهی آنتی‌بادی در خون آن‌ها وجود دارد، امکان دارد نسبت به ابتلا به ویروس کرونا یا حتی ابتلای دوباره در طول زمان حساس باشند.

وی با بیان اینکه هنوز روشن نیست چه نوع آنتی‌بادی و با چه غلظتی در خون افراد می‌تواند باعث مصونیت فرد از ابتلای مجدد به ویروس کرونا شود، افزود: تعیین فاکتورهای موثر برای انجام پلاسمادرمانی یا سرم‌درمانی نیز مهم بوده زیرا هنوز هم ابتلای مجدد بیماران بهبودیافته از بیماری کرونا در هاله‌ای از ابهام بوده و الزام است پس از گذراندن دوره نقاهت، بیماران بهبودیافته همچنان فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

این استادیار، چالش بسیار بزرگ دیگر در زمینه، مصون بودن بیماران بهبودیافته از کرونا را درک ارتباط بین پاسخ ایمنی بدن با خطر عفونت مجدد فرد و مسری بودن آن برای دیگران دانست و خاطرنشان کرد: هنوز قطعیتی در این رابطه وجود ندارد. همچنین این مساله می‌تواند خطر گسترش بیماری را افزایش دهد، زیرا ممکن است افراد بهبودیافته توصیه‌های بهداشتی و پیش‌گیرانه در برابر ویروس را نادیده بگیرند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.