فقط یک‌سوم مردم استان مرکزی ماسک می‌زنند/درب‌های آرامستان‌ها دوباره بسته می‌شود
استاندار مرکزی گفت: درب‌های آرامستان‌های استان مجدد بسته خواهد شد و فرمانداران نیز نظارت کافی را بر این مهم داشته باشند.

سید علی آقازاده شنبه، چهاردهم تیرماه در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه شرایط کشور در موضوع کرونا خوب نیست و شرایط استان نیز هر روز بدتر از روز قبل می‌شود، افزود: تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان نسبت به یک ماه پیش دو برابر شده و نسبت به دو هفته پیش نیز تعداد مبتلایان که حدود روزانه ۶۵ نفر بود به ۸۵ نفر رسیده است.

وی تصریح کرد: این ارقام نشان می دهد که شرایط استان خوب نیست و اگر به همین ترتیب پیش برویم طی دو هفته آینده بحران خواهیم داشت و در شهریورماه به پیک جدیدی می رسیم که امکانات، تجهیزات و توان کادر درمان ممکن است جوابگوی این پیک نباشد.

آقازاده با اشاره به اینکه در استان اقدامات و تصمیمات این ستاد موثر بوده است، افزود: جلسات ستاد به صورت مستمر برگزار شده و تاکنون ۷۳۵ مصوبه و هزاران بازرسی انجام و موفقیت نسبی در این حوزه حاصل شده است، بنابراین جلسات و مصوبات و اقدامات موثر بوده است و همواره یک قدم جلوتر از استان‌ها و ستاد ملی عمل کرده ایم.

وی با بیان اینکه در مرکز استان و بسیاری از مراکز استان پیش از ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به الزام بر استفاده از ماسک گرفته شد، گفت: از دو هفته پیش با تصویب استفاده اجباری از ماسک، میزان افرادی که در معابر عمومی و بازارها از ماسک استفاده کردند دو برابر شده است، با این وجود در حال حاضر یک‌سوم مردم از ماسک استفاده می‌کنند و شرایط حاکی از آن است که مقاومت و ناباوری نسبت به خطر کرونا در میان مردم وجود دارد.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه گاهی باید دستورالعمل‌ها را قهرآمیز و به صورت اجباری اجرایی کرد، گفت: فرمانداران محور اجرای دستورالعمل‌ها هستند و اگر بخواهیم از دو سه هفته آینده یا شهریور ماه درگیر پیک جدید نشویم باید با افرادی که توصیه‌ها را جدی نمی‌گیرند، جدی برخورد کرد.

وی اظهار کرد: اطراف استان مرکزی بسیار درگیر مسئله هستند و باید مراقب شهرستان‌ها بود. برخی از نقاط در معرض خطر قرار دارند و باید به شدت از ساوه و دلیجان و خنداب و آشتیان حراست کرد.

آقازاده با اشاره به وضعیت برگزاری مراسم های عروسی، ترحیم و تشییع یا فعالیت آرامستان ها، گفت: امروز ستاد ملی اختیاراتی به استان‌ها داده است و اگر تدبیر نکنیم دیر یا زود به مانند برخی استان‌های قرمز درگیر پیک بیماری خواهیم شد، به همین دلیل به جز مراسم عروسی مشروط بر رعایت کامل پروتکل ها و اخذ مجوز و نظارت شورای تامین و ظرفیت ۵۰ درصدی محل برگزاری، تمامی مراسم ها تعطیل و درب آرامستان‌ها به مانند سه ماه قبل بسته شود.

وی با بیان اینکه اگر به شرایط دشواری برسیم نمازهای جمعه و جماعت هم ممکن است مجدد تعطیل شود، افزود: اگر به شرایط خاصی برسیم فرضیه تعطیلی برخی پاساژها و اماکن نباید دور از ذهن باشد.

استاندار مرکزی با اشاره به اعیاد پیش رو و ماه محرم و صفر، گفت: هفته آینده جلسه ای با فرمانداران، هیات های مذهبی، تبلیغات و فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شود و در مورد روند برگزاری مراسم محرم تدبیر شود. در جلسه آینده ستاد تصمیم گیری لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه عید قربان و غدیر را نیز پیش رو داریم، گفت: هیچ تجمعی در فضای باز و بسته نخواهیم داشت، همچنین پیشنهاد می شود ادارات دولتی و نهادها هیچ مراسمی را تا پایان تابستان برگزار نکنند.

آقازاده تاکید کرد: در موضوع ماسک نباید هیچ کمبودی در استان وجود داشته باشد و افراد بدون ماسک اجازه ورود به اماکن عمومی، بانک ها، بازار، ادارات، شهرداری ها، پاساژها و ... را نخواهند داشت. حتما باید این ضرورت جدی گرفته شود چراکه اگر این موارد به درستی رعایت شود به مرحله سخت اپیدمی نخواهیم رسید.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.