یک برنامه تئاتری در انتظار چراغ سبز ستاد کرونا است
مدیر دفتر تئاتر خیابانی می‌گوید همه چیز برای اجرای نمایش‌های خیابانی آماده است و فقط منتظر چراغ سبز ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.

چندی پیش در جلسه قادر آشنا مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با ستاد ملی مبارزه با کرونا، بحث اجرای نمایش‌های خیابانی در استان‌های سفید و تهران مطرح شد. مدیران تئاتری امیدوارند با توجه با اینکه نمایش‌های خیابانی در فضای باز اجرا می‌شوند، بتوان برای اجرای این گونه آثار در فصل گرما برنامه‌ریزی کرد تا اجرای تئاتر پس از سه ماه تعطیلی همه فعالیت‌های نمایشی، از سر گرفته شود.

حالا چند روز از آن جلسه می‌گذرد و سامان خلیلیان مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در گفتگو با ایسنا از برنامه‌ریزی‌های متفاوتی برای از سر گیری اجرای نمایش‌های خیابانی خبر می‌دهد.

او می‌گوید این بضاعت وجود دارد که هم اجرای نمایش‌های خیابانی توسط گروه‌های فعال این حوزه را داشته باشیم و هم می‌توانیم کارناوال‌های مختلفی در شهرهای گوناگون برگزار کنیم؛ کارناوال‌هایی که نیازی به شرکت مستقیم مردم نداشته باشد بلکه مخاطبان از داخل ساختمان‌هایشان بتوانند نظاره‌گر آن باشند.

خلیلیان تاکید دارد که هم برنامه اجراهای خیابانی آماده شده، هم شکل برگزاری آن مشخص شده و هم گروه‌های نمایشی آمادگی اجرای آثار خود را دارند و همه اینها در گرو چراغ سبز ستاد ملی مبارزه با کروناست تا اجرای نمایش‌های خیابانی در استان‌های سفید آغاز شود.

او همچنین از احتمال اجرای نمایش‌های خیابانی در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر خبر می‌دهد که به گفته او، با تمهیداتی، قابل برنامه‌ریزی و اجراست.

خلیلیان البته بر این نکته نیز تاکید دارد که هر چند با اجرای این نمایش‌ها، بخشی از دغدغه‌های مالی گروه‌های نمایشی برطرف خواهد شد ولی جان مردم و هنرمندان، مقدم بر مال آنان است و قرار نیست با برگزاری این برنامه، زمینه‌ساز گسترش ویروس کرونا باشیم.

این مدیر هنری می‌گوید: در حال حاضر استان‌های سفید، زرد و قرمز را مشخص کرده‌ایم و گزارش ستاد ملی مبارزه با کرونا را به صورت لحظه‌ای رصد کرده‌ایم و می‌کنیم. در اجرای نمایش‌های خیابانی دو نکته وجود دارد؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و شیوه‌مندی خود ما.

خلیلیان با بیان اینکه گروه‌های خیابانی در استان‌ها نیز رصد شده‌اند، ادامه می‌دهد: متاسفانه کرونا تلاطم روحی، اقتصادی و اجتماعی متعددی ایجاد کرده است. به همین دلیل مردم بشدت نیازمند نشاط همگانی هستند و امیدواریم به کمک نمایش‌های خیابانی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، قدری حال و هوای آنان را تغییر دهیم.

او اضافه می‌کند: می‌توانیم برای ایجاد نظم بیشتر در محوطه‌های خاصی، استیج بزنیم (صحنه اجرا تدارک ببینیم) و برای تماشاگران نیز صندلی‌هایی با دو متر فاصله در نظر بگیریم.

خلیلیان که برای اجرای چنین برنامه‌ای در فضای باز تئاتر شهر رایزنی‌هایی با شهرداری و مدیران پهنه رودکی انجام داده است، می‌افزاید: دوستان، تهیه استیج و صندلی را تقبل کرده‌اند و آمادگی دارند در دیگر نقاط تهران نیز چنین تدابیری داشته باشند.

این مدیر درباره کنترل دشوار مخاطبان در فضای باز تئاتر شهر که عموما با تردد زیاد رهگذران روبه‌رو است، توضیح می‌دهد: این یک ذهنیت است. برای اجرای این برنامه، تمهیدات گوناگونی داریم؛ استفاده از نوار، برچسب و البته حضور افرادی که ناظر بر برنامه باشند ولی همه اینها باید به مرحله عمل برسد تا کم و کاستی‌هایش مشخص شود.

او از برگزاری کارناوال‌های در حال حرکت به عنوان دیگر ایده اجرایی دفتر تئاتر خیابانی نام می‌برد و می‌گوید: تجربه همکاری من در دوره شادپیمایی جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک، نشان می‌دهد که می‌توانیم این کارناوال‌ها را در تهران و دیگر استان‌ها برگزار کنیم. به این صورت که نیازی به حضور مردم در دل کارناوال نباشد بلکه مخاطبان از ساختمان‌های خود، برنامه را تماشا کنند.

مدیر دفتر تئاتر خیابانی اضافه می‌کند: چنین کارناوال‌هایی با همراهی گروه‌های هر استان پیش‌بینی شده است تا به این شیوه بتوانیم بودجه‌ای را به گروه‌های نمایشی تزریق کنیم.

خلیلیان درباره احتمال برگزاری کارناوال در تهران نیز توضیح می‌دهد: برگزاری این برنامه در تهران هم شدنی است و با توجه به مسیریابی‌هایی که انجام شده و با در نظر گرفتن تجربه شادپیمایی‌های جشنواره نمایش عروسکی، اجرای چنین کارناوالی در تهران، دور از ذهن نیست.

او با تاکید بر اینکه در اجرای همه این برنامه‌ها باید آزمون و خطا کنیم، درباره کنترل مردم همزمان با اجرای نمایش‌ها، توضیح می‌دهد: قطعا در آغاز، در مدیریت زمان و مکان برنامه‌ها، ناهماهنگی‌هایی خواهیم داشت و از یکسری نیرو، کمک خواهیم گرفت. البته باور ما بر این است که خود مردم هم تا حدودی همراهی خواهند کرد. ضمن اینکه به افراد خاطی هم تذکر داده می‌شود.

خلیلیان که تاکید دارد مهم‌ترین نکته سلامت جان و روان مردم است، می‌گوید: هرچند بحث مال هنرمندان هم مطرح است ولی جان، مقدم است بر مال و قرار نیست خودمان، خطری برای مردم و هنرمندان ایجاد کنیم.

این هنرمند تئاتر خیابانی با اشاره به اینکه اوج کار و درآمدزایی هنرمندان این رشته از اسفند تا فروردین هر سال است، ابراز تاسف می‌کند که در این دوره، هنرمندان تئاتر خیابانی، بسیار متضرر شده‌اند و امیدوار است با شروع اجراهای خیابانی نه تنها هنرمندان این رشته بتوانند بخشی از نگرانی‌ها و تنگناهای مالی خود را برطرف کنند بلکه به دنبال از سر گیری یک فعالیت نمایشی، حال دیگر هنرمندان تئاتر هم خوب شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.