خداحافظی رسمی مسئولان با تلگرام
دیگر قرار است نباشد؛ قرار است شعار حمایت از کالای ملی تحقق پیدا کند و گویا اولین جایی که باید این شعار ساری و جاری شود حوزه فضای مجازی است. حالا یکی یکی مسئولین و سازمان‌ها مراسم خداحافظی با تلگرام برپا می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، نفس های آخر حیاتش را می کشد؛ گویا فصل مهاجرت از تلگرام فرا رسیده و اینبساط گفت و گو و تبادل اطلاعات قرار استدر پیام رسان‌ دیگری به پا شود. از آنجایی که هر کوچی یک مقدمه ای دارد آهنگ کوچاز تلگرام هم بدون مقدمه نبود.

درشرایطی که هنوز بحث «چه کنیم؟» بر سر فیلترتلگرام داغ داغ است، کانال تلگرامی Khamenei.ir که پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنه‌ای را نمایندگی می کند با ارسال یک پستی به معنای پایان کار این کانالو هجرت به پیام‌رسان های داخلی، توصیه ای غیر رسمی را به دیگر مسئولان کشور گوشزدکرد. (اینجا) البته این اعلام پایان کار می تواند معنایدیگری هم داشته باشد و آن اینکه این کوچ از نوع اجباری نیست و بهتر است یک انتخابباشد.

دولتی‌ها پیشگام در خروج از تلگرام

از پایان کار تلگرام Khamenei.ir ساعتی نگذشته بود که کانالتلگرامی اسحاق جهانگیری با انتشار این پیام:« درچارچوب قوانین و مقررات کشور، از امروز در کانال تلگرامی معاون اوّل رئیس جمهورمطلبی منتشر نخواهد شد و از این پس انتشار اخبار برنامه های ایشان از طریق پیامرسان‌های داخلی صورت می‌گیرد که آدرس این صفحات به زودی اعلام خواهد شد» اعلام کرد که پیام مقام معظم رهبری را در مواجهه با پیامرسان‌های داخلی دریافت کرده است و برای همین پا در چالش "نه به پیام رسانخارجی" گذاشته است.(اینجا)

ساعتی بعد حسن روحانی هم آخرین پست تلگرامش راگذاشت و نوشت: مخاطبین محترم؛ پیرو بخشنامه مورخ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ معاون اول محترم رئیس جمهور و به منظور حمایت از پیام رسانهای اجتماعیداخلی؛ منبعد اطلاع رسانی برنامه های ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در پیام رسانهایداخلی کشورمان ادامه خواهد یافت.

محمود واعظی رئیسدفتر حسن روحانی نیز به تبعیت از بخشنامه دولت از اینستاگرام برای خداحافظی ازتلگرام استفاده کرد و نوشت: «با توجه بهتصمیم هیات محترم دولت و لزوم رفع انحصار از پیام‌رسان‌های خارجی، اینجانب از اینپس در پیام‌رسان تلگرام حضور نخواهم داشت و از پیام‌رسان‌های گپ و ویسپی استفادهخواهم کرد.»(اینجا)

مرکز راهبردی افتای ریاست جمهوری هم بعد از خروجدولتی ها پایان کارش را در تلگرام اعلام کرد و به پیام رسان های داخلی پیوست.

وزارتخانه ها مطیع در بخشنامه

به دنبال اقدام ساختمان پاستور وزارتخانه ها همبه تبعیت از مقر اصلی یعنی ساختمان ریاست جمهوری یک به یک خروجشان از تلگرام رااعلام کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با شروع موج خروجاز تلگرام درمیان ارگان ها شخصیت ها آخرین پیام خود را درتلگرام قرار داد و برای همیشه آن را ترک کرد. مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجههم در پیامی اعلام کرد که از این پس پیگیری اخبار و مواضع رسمی وزارت امور خارجه بهموازات کانال سخنگوی ین وزارتخانه در پیام رسان داخلی سروش امکان پذیر است . در اینپیام که در کانال تلگرامی سخنگوی وزارت امور خارجه منتشر شده آمده است که به موازاتکانال &#۳۹;سخنگو&#۳۹; در پیام رسان تلگرام، کانالی مشابه و با همین نام در پیام رسان داخلی&#۳۹;سروش&#۳۹; ایجاد شد تا پل ارتباطی دیگری بین ما و شما مخاطبان باشد.

وزیر آموزش وپرورش هم به دنبال اقدام دولتی ها به سیلخروشان نه به تلگرام پیوست. البته اقدام وزیر از این جهت قابل توجه بود که از طریقتوئیتر که سالهاست فیلتر شده است اعلام کرد و نوشت: «که از همان روز کانال اطلاع رسانیخود را به یک پیام رسان داخلی به نشانی http://sapp.ir/smbathaei منتقل کردهاست.

سید محمد بطحایی همچنیناوایل امسال اعلام کرد که وزارت آموزش و پرورش در راستای حمایت از پیام رسان های داخلیدر حال مذاکره و امضای قرار داد با دو پیام رسان است.

وی تصریح کرد که پیام‌رسان‌هایخارجی صدمات تربیتی بسیاری برای کودکان و نوجوانان دارد، به همین دلیل از دانش آموزانمی خواهیم پیام‌رسان‌های داخلی را جایگزین نمونه های خارجی کنند.

رئیس مرکز روابط عمومیو اطلاع‌ رسانی وزارت ورزش و جوانان هم به ایرنا اعلام کرد: کانال تلگرامی «مسعود سلطانیفر» وزیر ورزش و جوانان و این وزارت خانه از شنبه اول اردیبهشت ماه به پیام رسان سروشمنتقل می شود.

مازیار ناظمی گفت:بخش های مختلف این وزارتخانه از ۱۰ روز گذشته فعالیت های خبری خود را در پیام رسانسروش آغاز کرده است.

مجلس شورایاسلامی هم با تلگرام خداحافظی کرد

بعد از قوه مجریه نوبت به قوه مقننه رسید تا باتلگرام وداع کند آن را به سمع و نظر مردم برساند؛ بر این اساس مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به دنبال نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظمانقلاب و در راستای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، کلیه فعالیت‌های خودرا در شبکه پیام رسان تلگرام متوقف کرد.

جنتی هم دستور خروج از تلگرام داد

شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری که هردو باریاست آیت الله جنتی اداره می شود نیز پایان کارش در تلگرام را اعلام کرد. در همین راستا ابتدا روابطعمومی شورای نگهبان پایان فعالیت خود را درجهت پاسداشت منافع ملی و حمایت از تولید داخلی اعلام کرد و سپس کانال تلگرامی مجلسخبرگان رهبری نیز اعلام کرد: «در چارچوب قوانین و مقررات نظام و در راستای پاسداشتمنافع ملّی و رفع انحصار از پیام‌رسان تلگرام، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری فعالیت خودرا در این پیام‌رسان، از این لحظه متوقف می‌کند.در این مطلب از اعضای کانال خواستهشده اخبار و‌ مطالب مربوط به مجلس خبرگان رهبری را از این پیام‌رسان‌های سروش، آی گپو ایتا پیگیری کنند.»

شورای عالی امنیت ملی و شورای انقلاب فرهنگیدیگر تلگرام ندارند

هرچند حسن روحانی هنوز دستش روی دکمه فیلترنرفته است اما فرمان خروج از تلگرام را صادر کرد و به دنبال این فرمان شورای عالیامنیت ملی و شورای انقلاب فرهنگی نیز پایان حضورشان در تلگرام را اعلام کردند وادرس های خود در پیام رسان های داخلی را در اختیار مردم قرار دادند.

البته سازمان انرژی اتمی نیز که ریاستش بر عهدهعلی اکبر صالحی است نیز نوشت که دیگر تلگرام ندارند.

رئیسی هم به تلگرام گفت "نه"

ابراهیم رئیسی که تولیت آستان قدس را به عهدهدارد با موج مهاجرت از تلگرام همراه شد و دقایقی بعد از آنکه اعلام کرد دیگر تلگرام ندارد کانالتلگرامی آستان قدس نیز آخرین پستش را در تلگرام قرار داد و از مخاطبانش خواست تااخبار آنها را از طریق سروش و آی گپ دنبال کنند

یکی از ۲۹۰ نفر

در میان بهارستانی ها هم بحث رفتن یا ماندن در تلگرام زیاد است و از آنجایی که بیشترین ارتباط نمایندگان مجلس از طریق پل تلگرام انجام می شود طبیعی است که این خروج چندان ساده نباشد. با این حال مجتبی ذوالنوری نماینده قم از زمره نمایندگانی است که اعلام کرد دیگر تلگرام نخواهد داشت.

به نظر می رسد این شور خروج از تلگرام همچنان در میان مسئولین غوغا به پا می کند و قرار است هر ساعت بر تعداد انها اضافه شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.