سور و سات کرونا در مراسم عروسی
چند روزی است که با پایان یافتن ماه های محرم و صفر دوباره برگزاری مراسمی همچون عروسی در خراسان شمالی شروع شده است و تعدادی بدون ترس و توجه به پاندمی ویروس کرونا اقدام به برگزاری مراسم می کنند.

فردوسی یکی از خیابان های شهر بجنورد است که بیشتر مزون های عروس و گل فروشی ها در این خیابان مستقر هستند و اگر این روزها سری به این خیابان زده شود، با خانواده هایی مواجه می شویم که در حال پرو کردن لباس عروس و یا ماشین هایی که در حال تزئین با گل هستند.

اما در کنار آن در کوچه و پس کوچه های این شهر اگر نگاهی دقیق داشته باشیم اعلامیه پدر و مادر بزرگ و یا افراد میانسال سرپرست خانواری را بر روی در و دیوار مشاهده خواهیم کرد که بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

تعدادی از مردم با بسته بودن تالارهای عروسی های خود را پارکینک منازل، خانه باغ ها و باغ ها انتقال داده اند، مکان هایی که ممکن است به هیچ عنوان مسائلی همچون رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک رعایت نشود.

علاوه بر آن طی چند روز اخیر تعدادی از خانواده ها مشاهده شدند که با وجود نبود مجوز برای برگزاری مراسم عروسی در تالارها، مراسم خود را به تالارها برده بودند.

برگزاری هر گونه تجمعی ممنوع است

در همین ارتباط مهدی کرامتی مدیر کل بازرسی عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا گفت: در خراسان شمالی هیچ مجوزی مبنی بر فعالیت تالارهای پذیرایی برای برگزاری مراسم عروسی و عزا داده نشده است.

وی افزود: از سوی دیگر برپایی هر گونه اجتماع از قبیل مراسم عروسی و عزا در منازل و یا در هر مکان دیگری به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع است.

کرامتی ادامه داد: با مشاهده برپایی مراسم عروسی و عزا در تالارها با آن ها برخورد قانونی انجام خواهد شد و از سوی دیگر برپایی این گونه مراسم در مکان هایی غیر از تالارها نیز از دغدغه های ما است.

وی تصریح کرد: طی هفته گذشته سه تالار در بجنورد به علت برگزاری مراسم عروسی پلمب شدند و از سوی دیگر دو تالار نیز تذکر دریافت کرده و تعطیل شدند.

به گفته این مقام مسئول دوتالار مذکور قبل از برگزاری مراسم، برپایی مراسم را لغو کردند.

وی خاطرنشان کرد: سیستم نظارتی بر روی تالارها نظارت های لازم را دارد اما به هنگام برپایی مراسمات در مکان هایی همچون منازل نیز دستگاه انتظامی و قضایی ورود پیدا خواهد کرد.

توصیه اکید نسبت به عدم برگزاری مراسم های عروسی و عزا

دکتر افشین دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: متاسفانه در حال حاضر۷۰ درصد از تست های انجام شده مثبت هستند و آن نشان دهنده حجم بالای ابتلا به این ویروس است.

وی افزود: ممکن است تعدادی از افراد به ویروس کرونا مبتلا بوده اما خود آن ها از ابتلا به این ویروس با خبر نباشند در نتیجه حضور آن ها در مراسمات بسیار خطرناک بوده و احتمال افزایش حجم ابتلاها را به دنبال دارد.

دلشاد تاکیدکرد: برگزاری اجتماعات به صلاح نیست و توصیه اکید می شود که مردم از برگزاری مراسم عروسی، جشن تولد و عزا خودداری کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیماری کووید ۱۹ جهش پیدا کرده و بسیار همه گیر شده است و هم اکنون مشاهده می شود بیشتر افراد به صورت خانوادگی به آن مبتلا می شوند.

این مقام مسئول به فصل سر سال اشاره کرد و گفت: با سرد شدن هوا، در و پنجره ها بسته می شوند و امکان تهویه هوا خیلی کم است در نتیجه برگزاری چنین مراسماتی در منزل یا پارکنیگ و یا در هر مکان دیگر بسیار خطرناک است.

۲۴ درصد از فوتی های ناشی از کرونا در استان کمتر از ۲۴ ساعت پس از مراجعه به مرکز درمانی

دکتر سید احمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: ۲۴ درصد مرگ و میرهای ناشی از کووید ۱۹ در این استان، کمتر از ۲۴ ساعت پس از مراجعه بیماران به مراکز درمانی اتفاق می‌افتد.

وی نسبت به افزایش تعداد بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های سطح استان هشدار داد.

وی تصریح کرد: طی چند روز گذشته تعداد موارد بستری در بیمارستان های استان از مرز ۳۰۰ نفر عبور کرده است که متاسفانه خبر خوبی نیست.

هاشمی افزود: این افزایش یعنی اینکه ویروس در حال چرخش و گردش در جامعه است و بیماران در معرض خطر بیشتری در معرض تهدید قرار دارند و این یعنی موارد بستری بیشتر و به تبع آن موارد مرگ و میر نیز متاسفانه افزایش پیدا می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه موارد بستری، افرادی هستند که با حال وخیم تری به بیمارستان ها مراجعه می کنند، خاطرشان کرد: مشاهده شده که برخی از این بیماران در همان ابتدای ورود به بیمارستان نیاز به اقدامات پیشرفته احیا پیدا می کنند و متاسفانه به درمان هم جواب نمی دهند و فوت می کنند.

وی اظهارکرد: طی چند روز گذشته تعداد موارد فوتی نیز افزایش یافته بطوریکه متاسفانه فقط در یک شب طی چند روز گذشته پنج نفر از هم استانی ها در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند که این خبر خوبی نیست.

وی تصریح کرد: این آمار ها صرفا عدد نیستند بلکه افرادی هستند که جانشان را از دست داده اند، عزیزان ما هستند که نبودشان باعث داغدار شدن ما شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کنترل این بیماری نیازمند همت همه اقشار مردم است تاکید کرد: رعایت مسایل و پروتکل های بهداشتی، زدن ماسک، دوری از تجمعات و رفت و آمدهای خانوادگی که متاسفانه عادی شده است باید مورد توجه جدی همه افراد جامعه قرار گیرد.

وی با انتقاد از حضور برخی از افراد در تجمعات، مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی یادآور شد: متاسفانه کماکان این موضوع موجب شده که همواره دغدغه افزایش تعداد بیماران بستری را داشته باشیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.