بدترین درد کرونا ناامیدی و بی‌انگیزه‌ای است/ دوران کرونا با هنرمندی در تضاد است
"رضا بیجاری" خواننده جوان پاپ کرمانی به کرونا مبتلا شد.

در روزهای قرمز کرونایی که هر روز خبر ابتلای دوست و آشنایی را به این بیماری که بیشتر از قبل در کشور خودنمایی می‌کند را می‌شنویم، خبر ابتلای "رضا بیجاری" خواننده جوان پاپ کرمانی را از صفحه اینستاگرامش فهمیدم او که سال گذشته آلبوم "روز عشق" را منتشر کرد این روزها دوران نقاهت پس از بیماری را می‌گذارند. با او گفت وگو کردم تا از تجربیات این دوران برایم بگوید:

گرفتن رژیم اشتباه بود

بیجاری از چگونگی ابتلایش به کرونا این‌گونه گفت: من خودم حس می‌کنم بدنم ضعیف شده بود، چون سه هفته تا یک ماه قبل از آن که مبتلا شوم رژیم گرفته بودم و این کار اشتباه بود. من در آن رژیم ۴ کیلو وزن کم کردم و احساس می‌کردم بدنم ضعیف شده و بیماری‌های ویروسی هم وقتی سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود جذب بدن می‌شوند، خودم فکر می‌کنم دلیلش این بود؛ چون جای جدیدی نرفتم و فقط همان جاهایی می‌رفتم که در این ۸ و ۹ ماه هم رفته بودم.

جنگ سخت ۱۴ روزه‌ای در بدن شکل می‌گیرد

او درباره‌ روزهای قرنطینه چنین گفت: روزهای قرنطینه سخت بود، در سرما خوردگی سه روزه می‌توانی از جایت بلند شوی و خوب می‌شوی ولی کرونا دوره‌اش چهارده روزه است و حوصله آدم سر می‌رود و البته حوصله زیادی هم نداری، همین که بیماری طولانی است از لحاظ روانی تاثیر بدی می‌گذارد، گفتنش راحت است که چهارده روز قرنطینه شدیم. شما فرض کنید در اتاقی هستید و غذایتان را هم دم در برایتان می‌آورند، این سخت است و در حالی که آدم دوست دارد بیرون برود اما نمی‌تواند چون بدن درد شدید و تب زیادی دارد.

او ادامه داد: متاسفانه با تمام مراقبت‌هایی که انجام دادم بعد از من پدر و مادرم هم درگیر بیماری شدند و معمولا با گرفتن یک نفر در خانه همه اعضای خانواده هم درگیر می‌شوند و این دردناک است.

این خواننده افزود: قبل از اینکه به کرونا مبتلا شوم با خودم می‌گفتم کی بشود من کرونا بگیرم و چهارده روز در خانه در یک اتاق بنشینم و پیانو بزنم،آواز بخوانم، کارهای عقب مانده‌ و رساله‌ی دکتری‌ام را انجام دهم اما وقتی به سراغم آمد چهارده روز در اتاق بودم اما از بس که حالم بد بود دست به هیچ‌کدام از این‌ها نمی‌توانستم بزنم و حتی تلفنم هم نمی‌توانستم جواب بدهم. جنگ سخت چهارده روزه‌ای است که کاملا مشخص است در بدن سر گرفته است و چون زود خوب نمی‌شوید امید را از شما می‌گیرد و احساس ضعیف بودن و بی‌انگیزگی به شما دست می‌دهد.

بیماری به این سختی را تجربه نکرده بودم

خواننده آلبوم روز عشق از تاثیر کرونا بر زندگی‌اش چنین گفت: من تا به این سن هیچ‌وقت بیماری به این سختی را تجربه نکرده بودم، سردردهایش را تا کنون تجربه نکرده بودم، از لحاظ وزنی در این دوران ۸ کیلو وزن کم کردم و زندگیم هم تعطیل شد و هیچ کاری به جز خواب و استراحت نداشتم.

بیجاری افزود: خدار رو شکرمن از نظر تنفسی درگیر نشدم اما متاسفم که نمی‌شود کاری برای این بیماری انجام داد، این همه دانشمند در دنیا نمی‌توانند کاری بکنند و این روزها که روزانه سیصد و خورده‌ای جانشان را از دست می‌دهند خیلی دردناک است درست مثل سقوط هواپیماست و این‌که روزی یک هواپیما سقوط کند این فاجعه است.

هنرمند به اجرا زنده است

این خواننده با اشاره به مشکلات پیش آمده برای هنرمندان گفت: در کل لغو اجراهای صحنه‌ای و کنسرت‌ها اتفاقات بدی است چون هنرمند به اجرا زنده است. البته برای من چون قبل از این اتفاقات کنسرتم را برگزار و آلبومم را منتشر کرده بودم فرصتی برای تولید و تغیر سبک و تفکر روی کارهایی شد که از این به بعد موفقیت بیشتری برایم به همراه داشته باشد برای همین الان مدتی است که روی آلبوم سومم کار می‌کنم اما در کل هنرمندان زیاد آسیب دیدند و در تمام دنیا هم به این شکل است.

تاریخ درباره این دوران می‌نویسد

او ادامه داد: من مطمئنم این یک اتفاق نادر در جهان است و در تاریخ می‌ماند و آسیب‌های روانی و اجتماعی که به جامعه وارد کرده بعدا قابل بحث است و مثل یک بمبی که در شهری منفجر می‌شود و تا سال‌ها تاریخ درباره‌اش می‌نویسد این دوران هم این‌گونه است.

این خواننده درباره درس‌هایی که از دوران کرونا گرفته چنین گفت: این دوران درس‌های زیادی برای من داشت و همیشه به کسانی که با من تماس می‌گرفتند می‌گفتم بعد از این دوران باید یک کتاب بنویسم چون هیچ‌وقت تا به این سن برای من پیش نیامده بود که چهارده روز به خاطر بیماری در خانه باشم در این مدت فکرهایی زیادی به سراغ آدم می‌آید این‌که افراد مسن و کسانی که امیدها و انگیزه‌ها و فعالیت‌هایشان کم است و در خانه هستند چه کار می‌کنند، وقتی شما در بیرون از خانه امید وانگیزه‌ای نداشته باشید و کاری را پیگیری نکنید این دوران برایتان خیلی سخت است و غیر از دردهای فیزیکی دردهای روانی به سراغ آدم می‌آید؛ به نظرم بدترین درد کرونا ناامیدی و بی‌انگیزه‌ای است و این‌که ادامه دار است و همین ممکن است افسردگی بیاورد. ودیگر این‌که آدم را خانه‌نشین می‌کند این خیلی بد است و من تازه معنی این‌ها را فهمیدم.

باید از لحظه استفاده کرد

بیجاری ادامه داد: درس دیگری که از این ایام گرفتم این بود که آدم از لحظه لحظه‌اش باید استفاده کند؛ البته من همیشه سعی کردم استفاده کنم و با کلاس پیانو،آواز،کارهای اداری،فروشگاهی و تدریس دانشگاه وقت خالی زیادی ندارم، ولی با این حال وقتی در خانه بودم با خودم می‌گفتم کاش آن جمعه که سر حال بودم نخوابیده بودم و رفته بودم کوه و ورزش کرده بودم.حسرت‌های روزهای که از زندگی تلف کرده‌ایم در این ایام به سراغ آدم می‌آید و می‌گوید کاش بیشتر از زندگی‌ام لذت برده بودم.

او ادامه داد: دیگر این‌که هیچ‌وقت هیچ‌کس را قضاوت نکنیم چون ما در ذهن طرف مقابل نیستیم و نمی‌دانیم چه بر او گذشته و چه درگیری‌هایی داشته و دارد. ما در زندگی دیگران نیستیم؛ هر کس اگر کاری می‌کند حتما مساله‌ای دارد و شاید من توانستم به دلایلی کاری انجام دهم و پیشرفت کنم و دیگری که نتوانسته شاید مسایل و مشکلاتی داشته این دلیل بر ضعف او نیست.

بیجاری افزود: اگر به کسی می‌خواهید کمک کنید زنگ نزنید بگویید کمکی است من انجام دهم این روزها حال بیماران این‌قدر بد است که نمی‌توانند از کسی تقاضایی داشته باشند پس عمل کنید.

این خواننده پاپ درباره‌ی تعریفش از این دوران گفت: دوران سختی است و با هنرمندی در تضاد است هنرمند روحیه لطیف وظریفی دارد و نمی‌تواند درک کند واین شرایط را ببیند برایش خیلی دردناک است و بیشتر اذیت می‌شود؛ نمی‌دانم می‌شود با هنراین دوران را تعریف کرد یا نه؛

او در پایان توصیه‌های هم به مردم دارد:اولین توصیه‌ام به مردم این است سیستم ایمنی بدنشان را قوی کنند، مایعات زیاد بخورند؛ ویتامین د ، د۳و ویتامین سی خوب است که هر کدام سر وقت خودش خورده شود؛ آب هویج،آب پرتقال،آب سیب و لیموشیرین خوب است، امگا ۳ و زینک هم خوب است. من چهار دکتر رفتم و همه همین‌ها را توصیه کردند.سیستم ایمنی باید قوی باشد چون آخرین کسی که مبارزه می‌کند اوست. به نظر من سیستم ایمنی بدن مهم‌تر ازرعایت مسایل بهداشتی است.چون اگر بدن قوی باشد ویروس را نمی‌گیرد و اگرهم بگیرد خفیف می‌گیرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.