طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان سمنان آغاز شد
اولین جلسه شورای علمی – مشورتی طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان سمنان، الگوی نوین مشاغل خانگی به ریاست جهاددانشگاهی استان سمنان و با حضور مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان، رئیس و معاونین جهاددانشگاهی استان و جمعی از مدیران و معاونین دستگاه های اجرایی استان برگزار شد.

مهسا شاه حسینی مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان ۳۰ اردیبهشت در این جلسه اظهار کرد: طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی به عنوان مجری و مشاور طرح در ۲۴ استان کشور در حال اجرا است که در استان سمنان نیز با همکاری این سه نهاد اجرا می شود.

وی افزود: طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانواردر قالب امضای یک توافق نامه همکاری بین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و رئیس جهاددانشگاهی در کشور آغاز شده است و در استان سمنان نیز با همکاری دفتر امور زنان و خانواده استانداری به عنوان کارفرمای طرح، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان ناظر طرح و جهاددانشگاهی استان سمنان به عنوان مجری در حال اجرا است.

شاه حسینی خاطرنشان کرد: خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار و پیشگیری از ورود به چرخه حمایتی، بهبود معیشت و افزایش رفاه زنان سرپرست خانوار، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازارهای هدف و بنگاه های پیشرو از جمله اهداف کیفی طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کشور است.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح، پس از بررسی و پایش وضعیت زنان سرپرست خانوار توسط مجری طرح، برای زنان سرپرست خانوار در ۲۴ استان کشور از جمله استان سمنان اشتغال پایدار ایجاد می شود. مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری سمنان یادآوری کرد: سهمیه استان سمنان نیز در این طرح ۷۹ نفر است که جهاددانشگاهی استان به عنوان مجری طرح، پایش اولیه را با همکاری نهادهای مرتبط انجام داده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان نیز با بیان اینکه طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کشور با تأکید بر استان ها و مناطق محروم و کم برخوردار برگزار می شود، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی به عنوان مجری این طرح نسبت به پایش، شناسایی و انتخاب و تعیین زنان سرپرست خانوار واجد شرایط اقدام می کند.

حسن رهایی افزود: در راستای برنامه ارتقاء مهارت های شغلی زنان و توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، جهاددانشگاهی به عنوان مجری این طرح نسبت به شناسایی و انتخاب و تعیین زنان سرپرست خانوار واجد شرایط در استان سمنان اقدام کرده است،.

وی ادامه داد: در همین راستا جلسات مختلفی برگزار و دبیرخانه استانی نیز تشکیل شده است. علاوه بر این پایش اولیه زنان سرپرست خانوار استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این طرح، زیرمجموعه الگوی مشاغل خانگی است، گفت: امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا، تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار که از مشاغل خانگی کسب درآمد می کردند، با مشکل مواجه شدند و همان درآمد ناچیز هم از آنان سلب شده است، در طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مدلی تهیه و اجرا شده است که این عزیزان را به یک اشتغال پایدار متصل خواهد کرد تا آسیب پذیری بسیار کمتری از شرایط اینچنینی داشته باشند.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان با بیان اینکه اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازارهای هدف یکی از اهداف اصلی این طرح است، ادامه داد: در همین راستا از بین کارآفرینان برتر استان، گروه های مختلفی به عنوان پیشران و تسهیلگر در طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار انتخاب شده اند که واسطی و نقطه اتصال تولیدکنندگان در مشاغل خانگی به بازار کار باشند.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان سمنان نیز در این جلسه گفت: در مرحله اول ۲۷۶ نفر از زنان سرپرست خانوار در استان سمنان برای این طرح معرفی شدند که از این تعداد ۲۲۰ نفر از طریق مصاحبه های تلفنی و حضوری پایش شدند.

علی منصفی راد با بیان اینکه سهمیه استان سمنان در این طرح ۷۹ نفر از زنان سرپرست خانوار است، افزود: پس از انجام پایش اولیه از بین ۲۲۰ نفر از زنان سرپرست خانوار، ۶۰ نفر به عنوان مشمولان طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان سمنان معرفی شدند.

وی ادامه داد: این طرح در حوزه مشاغل خانگی، صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در رسته های مختلفی شامل گلیم و جاجیم و گلیچ بافی، فرش های دست بافت و تابلو فرش، حوله بافی، چرم دوزی، خیاطی، قلم زنی، قلم کاری، معرق کاری، نقاشی و نقطه کوبی بر روی سفال و... در جهت استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار، خوداشتغالی و بهبود معیشت زنان سرپرست خانوار اجرا می شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.