مهلت ۱۵ روزه چه زمانی فرا می‌رسد؟
این روزها احمدی‌نژاد ژست اپوزسیونی گرفته و در مسیر مخالفان نظام قدم بر می‌دارد. تصور می‌کند مصلح اجتماعی است و می‌تواند فلک را سقف بشکافد و طرحی نودراندازد اما غافل از آنکه نه فقط در بین مردم بلکه حتی در بین دوستان نزدیکش نیز حرف‌هایش خریدار ندارد.

امیدکرمانی‌ها: گوشهنشینی، محمود احمدی نژاد را آشفته کرده است، او روزی در انتقاد به دستگاه قضایی ورئیس مجلس کم نمی گذاشت و بسیار در فضای مجازی برای آنها خط و نشان می کشید تابرای حلقه نخست اطرافیانش مصونیت بخرد اما با وجود بست نشینی ها در حرم عبدالعظیمو سخنرانی های خط قرمزی، وقتی بقایی و مشایی به زندان هدایت شدند، انگار نه انگارکه خانی آمده و خانی رفته. دوره ای رویه سکوت پیش گرفت تا آب ها از آسیاب بیفتد و فرصتجدیدی برای موج سواری پیدا شود.

درروزی که کشور با چالش جنگ اقتصادی آمریکا دست و پنجه نرم می کند و طبعا اقشاری ازجامعه تحت فشار معیشتی هستند، احمدی نژاد دوباره اوضاع جوی را برای موج سواریمساعد می بیند بنابراین از پستوی خانه بیرون آمده و به هر دری می زند تا سروصداییراه بیاندازند و جلب توجه کند.

اوابتدا مردم را به حضور در تجمعات اعتراضی تشویق کرد اما چون اقبالی از جامعه بهسوی خود ندید، در فیلمی وضعیت کشور را بغرنج و بحرانی خواند و گفت: «آقای روحانیشما، تمام حامیانتان در دو جناح سیاسی و دو رئیس قوه دیگر، همه در این وضعیت شریکهستند. باید رضایت ملت را جلب کنید. شاید بهترین راهش این باشد که دیگر ادامه ندهید».

درواقع احمدی نژاد تلاش می کند حمایت طبقات فقیر جامعه را به دست آورده و هر دو جریاناصلاح طلب و اصولگرا را زیر سوال ببرد. این بار او با نزدیک شدن به معارضان نظام،خواسته های خود را مطرح کرد؛ در حالی که سوال منتقدان وی آن است که هدفش ازدرخواست کناره گیری روسای قوا چیست؟ آیا واقعا مشکلات اقتصادی در سایه این اقداماز بین می رود؟

احمدینژاد قصد دارد خود را سخنگوی ملت نشان دهد و معتقد است پیروزی اش در انتخاباتسالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ نشانه محبوبیت اوست. به نظر او، با خروج آمریکا از توافق هستهای، پیروزی روحانی در انتخابات، باطل شده است. ظاهرا احمدی نژاد این مساله رافراموش کرده که در زمان بوش و اوباما، شخصا خواستار مذاکره با آنها شد، اما روسایجمهور وقت آمریکا به او پاسخی ندادند.

هنگامیکه توافق هسته ای بین دولت روحانی و شش دولت دیگر امضا شد، احمدی نژاد تلاش کردمذاکره با ایالات متحده و «دست یافتن» به توافق هسته ای را از اقدامات دولت خود بهشمار آورد. اما با خروج ایالات متحده از برجام، رئیس جمهور سابق ایران اعلام کرداز اول موافق مذاکرات مستقیم بین آمریکا و ایران نبوده است.

گرچهاغلب ایرانی ها اتفاق نظر دارند که از سرگیری تحریمهای آمریکا موجب دشواری هایاقتصادی و معیشتی شده است و تمام مسئولیت این سختی ها متوجه دولت روحانی نمی شود؛اما همین مشکلات دستاویزی شده است برای کسانی که به دنبال شعله ور کردن اختلافات سیاسیو رساندن پیام هایی به رقبای خود هستند. این اتهام متوجه احمدی نژاد است که با نادیدهگرفتن وخامت اوضاع کنونی کشور، از هیچ تلاشی برای تضعیف نظام کوتاهی نمی کند. ویقصد دارد خود را منجی جلوه دهد که می تواند تمام موانع را از سر راه زندگی مردمبردارد؛ حال اینکه خود درگیر موضوعات بزرگی است.

دولتمرداناو یکی پس از دیگری بازداشت و در اوین پذیرایی می شوند. محمدرضا رحیمی، مرتضوی،بقایی، مشایی و جوانفکر از جمله چهره های شاخصی هستند که گذرشان به زندان افتاد.اما فقط آنها نیستند پای شخص احمدی نژاد نیز گیر است.

غلامحسینمحسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در نشست اخیر خود با اصحاب رسانه درباره اتهامات احمدینژاد و احتمال بازداشت او گفت: برای ایشان پرونده قبلا تشکیل شده و بعضا شاکی خصوصیو عمومی وجود دارد. این که بپرسید تا کی رسیدگی می شود من نمی توانم جواب بدهم، اینکه ایشان به کسی می‌گوید کنار برو، او هم می‌گوید نمی روم، به هر حرفی نباید توجهکرد(اینجا).

هرکسی با گذشته اش تعریف می شود، علت آنکه این روزها سبک صحبت های احمدی نژاد برخلافدهه هشتاد نه تنها موج نمی آفریند بلکه حسی هم در شنوندگان و خوانندگان ایجاد نمیکند، این است که جامعه ایران بعد از ۲ سال زعامت شهرداری تهران، دو دوره ریاستجمهوری و ۵ سال اکت و کنش سیاسی به زوایای مختلف شخصیتی او اشراف و آگاهی پیداکردند. سخنان شاذ او را در ذهن دارند و فراموش نکردند. واقعیتی که احمدی نژاد نمیخواهد بپذیرد.

یکیاز محورهای اصلی تبلیغات انتخاباتیمحمود احمدی نژاد که به باور بسیاری از تحلیلگران سياسي، اثر چشمگيري بر آرای وي نیز داشت، بر مبارزهعلیه فساد اقتصادي بود. نوک پیکان این نوع تبلیغات بی پرده و صریح نیز به سوی مرحوم هاشمی رفسنجانیبود.

محموداحمدي نژاد كه با شعار قطع يد مفسدان اقتصادي توانست سكاندار دولت نهم و دهم شود،طي چهار سال مسئوليت دولتمردي، تنها اقدام به طرح برخي ادعاهاي ثابت نشدهدر مجامع عمومي و مناظرات انتخاباتی کرد. صحبت هایی که از سوی رهبر معظم انقلابنیز تذکر گرفت.

رهبرمعظم انقلاب در خطبه‌هاي تاريخي نماز جمعه ۲۹ خردادماه سال ۸۸ با انتقاد از نامبردن برخي افراد به عنوان متخلفان اقتصادي توسط محمود احمدي نژاد فرمودند: "منهمان وقت - بعد از مناظره - به آقاى رئيس جمهور هم تذكر دادم".

اماآقاي احمدي نژاد راه خود را رفت و در مقاطع مختلف با راه اندازي موجي به طرحمباحثي چون بيمه ايران، بانك پارسيان، وزارت نفت، مافياي سيگار و شام مشهد و...پرداخت و به جای آنکه به سئوالات و ابهامات جامعه پاسخی شفاف دهد بیشتر ابهام، سئوالو بدبینی را درباره ارکان حاکمیت به ساحت افکارعمومی پمپاژ کرد.

وقتی که رییس جمهور بود

«افرادی صدها‌میلیون تومان در سال‌های گذشته برایحفظ خود و دوستانشان از بیت‌المال استفاده مي‌کردند و بعد دیدم آنها را به عنوانقهرمان ملی نشان دادند»،«در بخش نفت یکی از محصولات نفتی را که در کشتی‌ها مصرفمي‌شد، یکجا به دلال اماراتی مي‌فروختند. بنده پس از بررسی دیدم که نفر دومآقازاده‌ای است»، «گفتند چرا اسامي افشا نمي شود؟ افشا مي شود ولي خيلي وقتها بايد اصل مسير را زد. مبارزه با فساد سخت است»، «(بعضي)گفتند چرا زمينهايدماوند و لواسانات را پس نمي گيريد، اميدوارم ليست ۱۸۰ نفره اي را که در همان دورهزمين گرفتند و فوراً هم برايشان سند صادرشده روزنامه اي جرأت کند»، «متاسفانه عدهقلیلی پیدا شده اند که خود را تافته جدابافته دانسته اند، باور کرده اند که آنهامالک کشورند» «هر جا به سراغ يك فساد ريشه‌دارو گسترده مي رويم به يك مشت گردن‌كلفت بر مي‌خورديم آنها مي‌گويند اين محدوده جزودم ماست»، «وقتيمفسدان اقتصادي به دستگاه قضايي معرفي مي شوند ۵۰ نفر از آدم‌هاي گردن کلفت و صاحبنفوذ دست به کار مي شوند و مدام به دولت فشار مي آورند که نبايد به اين افراد کاريداشته باشيد»، «به مفسدان اقتصادي كه با رابطه‎بازي وامهاي ميلياردي از بانكها گرفته اند، فقط ۱۵ روز وقتميدهم تا حساب خود را با آن بانكها تسويه كنند؛ در غير اين صورت، اسامي آنان رابراي ملت ايران افشا خواهم كرد»،«بدانيد كه خادم شما و برادر كوچك‌تان و اعضاي دولت پاي حرف خود ايستاده‌اند و در مبارزه با تبعيض‌ها از پا نمي‌نشينند. به ياري خدا و با پشتوانه شما در سال ۸۷ دست همه‌ اين‌ها را از بيت‌المال قطع خواهيم كرد.»،«هر جا به سراغ يك فساد ريشه‌دار و گسترده مي رويم به يك مشت گردن‌كلفت بر مي‌خورديم كه پيغام مي‌دهند كه اينجا حريم فلان حزب و خانواده است. ... آنها مي‌گويند اين محدوده جزو دم ماست در حالي كه يكي از كارهاي اصلي ما اين است كه پا روي دم شما بگذاريم. »

این سخنان احمدی نژاد نه الان که در دوران ریاست جمهوری وی بیان شده است. دورانی که وی قدرت پیگیری و برخورد با متخلفان ادعایی اش را داشت. وی هر روز این و آن را متهم به فساد می کرد و خود را منجی ملت ایران و انقلاب اسلامی معرفی می کرد اما دولت وی با درآمد بیش از ۷۰۰ میلیارد دلاری به پایان رسید و نه خبری از اسامی مفسدان شد و نه تحرکی از معجزه هزاره سوم دیده شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.