تأملی در سیمای امروز فقر؛ از زنانه شدن فقر تا میلیاردرهای فقیر!
مدیرکل کمیته امداد استان سمنان با اشاره به پدیدار شدن اشکال و چهره‌های جدیدی از فقر در کشورمان از آنچه جوان‌تر شدن و زنانه‌شدن فقر می‌خواند خبر داد.

محسن مسعودیان‌راد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جامعه ما در حوزه فقر با چند پدیده جدی روبرو است و از این رو اگرچه بخشی از جامعه با مشکل معیشتی روبرو است اما راه چاره تنها در توزیع بسته‌های معیشتی نیست.

وی که در دفتر ایسنای سمنان حضور یافته بود، از پایین آمدن سن فقر در کشور خبر داد و افزود: در گذشته عمده فقرا و جامعه هدف نهادی همچون کمیته امداد را سالمندان تشکیل می‌دادند اما امروز با پایین آمدن سن فقر، با افراد جوان فقیری روبرو هستیم و از همین رو بخش مهمی از جامعه ما را دانشجویان و فرهیختگان تشکیل می‌دهد در همین راستا بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اشتغالزایی کمیته امداد نیز به سمت این قشر سوق داده شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان از آنچه زنانه‌تر شدن فقر در کشور می‌خواند خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر بخش زیادی از مستمری بگیران و مددجویان این نهاد حمایتی را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ما در حوزه فقر با چند پدیده روبرو هستیم ادامه داد: متاسفانه ما در یک فقر علمی به سر می‌بریم و این فقر علمی محدود به نهادهای حمایتی و کمیته امداد نیست بلکه در مجموع در کشور با این نوع از فقر روبرو هستیم. مسعودیان‌راد از آنچه فقر مدیریتی می‌خواند به عنوان دیگر شکل فقر در جامعه امروز نام برد و گفت: پیامبر عظیم‌الشان اسلام که خود در فقر بزرگ شده در همین ارتباط می‌فرمایند که من بر امتیم از فقر نمی‌ترسم بلکه از سوءتدبیرها می‌ترسم. متاسفانه ما در بخش‌هایی از جامعه با سوءتدبیر مواجه هستیم و از همین رو است که معتقدم با وجود مشکلات معیشتی در بین خانوارها، رفع مشکل و راه برون‌رفت در توزیع بسته‌های حمایتی و معیشتی نیست.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود عزم جدی حاکمیت برای فقر زدایی از کشور و شکل گیری نهادهای حمایتی از سال‌های اول انقلاب، گره از کلاف سردرگم فقر گشوده نشده است گفت: متاسفانه تا حدود زیادی معیارها، شاخص‌هانگرش‌ها و راهبردهای ما در حوزه فقرزدایی درست نبوده و شوربختانه همواره فقرزدایی در کشور تحت شعاع فرآیند توسعه‌یافتگی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این نوع نگاه به فقرزدایی و توسعه‌یافتگی سبب شده که شاهد رشد و پیشرفت در بخش‌های مختلف باشیم اما همچنان مسئله فقر پابرجا مانده است.

این عضو کارگروه اشتغال استان با اذعان به اینکه کشور ما یک کشور غنی و ثروتمند است ادامه داد: دارایی‌های ما چیزی حدود یک صدم دارایی‌های جهان است و این در حالی است که جمعیت ما یک هزارم جمعیت دنیا است. از همین رو جامعه ما نباید با فقر روبرو باشد.

مدیرکل کمیته امداد استان از آنچه بروز فقر نوین می‌خواند به عنوان یکی دیگر از اشکال مبتلابه جامعه امروز ایران نام برد و خاطرنشان کرد: در گذشته آن دسته از افراد که "ندار" بودند ذیل فقرا تعریف می‌شدند اما امروز ما گاه با فقرایی روبرو هستیم که خانه‌ها و خودروهای میلیاردی دارند.! وی اضافه کرد: امروز شاهد میلیاردرهایی هستیم که فقر هستند یعنی علی‌رغم برخورداری از دارایی بالا اما قدرت خرج و هزینه ندارند. این دسته گاهی خودروهای میلیاردی یا خانه‌های میلیاردی هم می‌نشینند اما در خوراک شان مشکل دارند.

مسعودیان‌راد با اشاره به آسیب‌های ناشی از نوسانات مختلف تصریح کرد: ما امروز در جامعه شاهد هستیم که با هر نوسانی که ایجاد می‌شود –چه نوسان ناشی از بیماری و کرونا و چه نوسانات قیمتی و مشکلات اقتصادی و..- یک سونامی ایجاد و بسیاری را به چاله‌های فقر می‌کشاند.

وی از فقر فرهنگی به عنوان یکی دیگر از اشکال جدید فقر در جامعه نام برد و گفت: ما در حوزه فقر با پدیده‌ها و اشکال متفاوت و متعددی روبرو هستیم که برای برون‌رفت از هر کدام از آنها به تدبیر ویژه‌ای نیاز داریم.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان با انتقاد از شیوه توزیع یارانه‌ها گفت: توزیع نادرست این سرمایه‌ها سبب شده که علی‌رغم صرف هزینه بالا اما معضل فقر در جامعه پابرجا باشد. متاسفانه با وجود توزیع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه که می‌توانست کل فقرای ما را از بند فقر برهاند، مشکل فقر همچنان وجود دارد. وی با بیان اینکه این حجم از اعتبار می‌توانست منشاء تحولات اقتصادی عظیمی باشد اظهار کرد: تکه تکه شدن این سرمایه و حجم بالای نقدینگی مشکل چندانی از فقر را در جامعه حل نمی‌کند. اگر همین پول برای محرومین هزینه می‌شد شاید می‌توانست معضل فقر و محرومیت را حل کند.

مسعودیان‌راد با بیان اینکه ما در حوزه فقر رویکرد علمی و پژوهشی به آینده نداشتیم افزود: مسوولان و حوزه‌های علمی ،دانشگاهی، پژوهشی و فرهنگی ما باید بیش از پیش به این مهم توجه کنند.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان ضمن تاکید بر لزوم تغییر رویکرد در حوزه فقر و فقرزدایی از جامعه خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز تعریف فقر خود به تولید فقر در جامعه کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه عدم رفع فقر از جامعه نمی‌توان به عملکرد دستگاه‌هایی مثل کمیته امداد خدشه وارد کرد افزود: تداوم فقر و لاینحل ماندن آن نه به عملکرد دستگاه‌های حمایتی که بیشتر به سیاست‌های کلی حاکم بر اقتصاد در کشور برمی‌گردد.

این فعال حوزه مددجویی ادامه داد: مشکل امروز ما نه فقر که وجود فساد و رانت‌خواری در بخش‌هایی از اقتصاد و انحرافات بزرگ پولی و مالی است. اصل و ریشه فقر بیشتر به نظام‌ها و سیاست‌های اقتصادی حاکم بر فضای اقتصادی که به شکل‌گیری سلطان‌ها انجامیده و به تولید و اشتغال آسیب جدی زده؛ برمی‌گردد.

وی با اشاره به افزایش اسارگسیخته قیمت‌ها، از آن به عنوان عاملی موثر در افزایش فقر نام برد و گفت: به عنوان مثال خانه‌ای که همین چند سال پیش ما در کمیته امداد خراسان با پنج میلیون تومان کمک کمیته امداد، آورده مددجو، کمک فامیل و خیرین به کمتر از ۲۰ میلیون تومان برای یک مددجوی نیازمند خریدیم امروز قیمت آن از یک میلیارد تومان گذشته است. به گزارش ایسنا - مدیرکل کمیته امداد استان با حضور در ایسنا به پرسش های خبرنگاران ایسنا پاسخ گفته که بخش دوم این گفتگو متعاقبا منتشر خواهد شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.