کاهش ۳۰ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قزوین
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اعلام اینکه رعایت پروتکل‌ها ۳۰ درصد کمتر از اردیبهشت‌ است، گفت: درخواست می‌کنیم برای مراکز خرید و بازار ورود جدی انجام شود و اغماضی صورت نگیرد چون هر جا که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود اوضاع بدتر خواهد شد.

پیمان نامدار در ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که ظهر امروز ۳۰ شهریور در محل سالن باقرالعلوم (ع) استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود از حاضران در این ستاد خواهش دارم که حساسیت بیشتری نسبت به مقابله با کرونا داشته باشند.

وی ادامه داد: در جهان ۳۰ میلیون ابتلا و حدود یک میلیون مرگ به ثبت رسیده و آمار جهان صعودی است؛ تا ظهر روز گذشته در کشور ۴۱۶ هزار بیمار با تست مثبت قطعی ابتلا و حدود ۲۳ هزار نفر فوتی ثبت‌شده است و ۳۵۵ هزار نفر هم بهبود پیدا کردند.

در موج سوم کرونا قرار داریم

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: پیک اول شیوع کرونا ابتدای فروردین‌ماه بود و پیک دوم اواسط اردیبهشت شروع شد و ادامه پیدا کرد. در ماه خرداد میزان شیوع کاهش پیدا کرد ولی از ۱۵ خرداد روند شیوع کرونا افزایشی شد. در حال حاضر در موج سوم کرونا قرار داریم و روند ابتلا و مرگ‌ومیر افزایشی شده است.

وی عنوان کرد: در هر زمان که افزایش موارد بستری کرونا را شاهد بودیم موارد فوت ناشی از این ویروس ۲ هفته پس‌ازآن افزایشی بوده است. از هفته سوم و چهارم شهریور روند بستری تعداد مبتلایان افزایشی بوده به‌گونه‌ای که در سطح کشور طی یک هفته اخیر میزان بستری موارد مثبت از ۷۷۷۱ به ۹۶۳۰ نفر رسیده است.

نامدار تصریح کرد: اکنون شاهد افزایش موارد ابتلا و بستری موارد مثبت کرونا هستیم و میزان شیوع در شهرها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. افرادی که در اسفندماه مبتلا شده بودند مجدداً به این بیماری مبتلا شدند که علائم آن شدیدتر از بار نخست بوده است.

وی اشاره کرد: در حال حاضر استان قم بیشترین ابتلا در کشور را دارد به‌گونه‌ای که در هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۹ نفر مبتلا شده و از هر یک میلیون نفر ۳۶ بیمار فوت کردند. وضعیت کنونی قم به‌مراتب خطرناک‌تر از اسفندماه است و با توجه به ابتلاها قطعاً روزهای آینده خبرهای بدی در خصوص قم خواهیم شنید.

موتاسیون‌های جدیدی در کرونا اتفاق افتاده است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اعلام اینکه موتاسیون‌های جدیدی در کرونا اتفاق افتاده است، بیان کرد: در استان شاهد جوان شدن مبتلایان و مرگ‌ومیرها هستیم و جوانان با وضعیت شدید و بدحال‌تر مراجعه می‌کنند. اگر فکری به حال اصناف نکنیم آسیب‌ها افزایش خواهد یافت، باید اصناف را توسط خود اصناف کنترل کنیم.

وی بیان کرد: روند ابتلا به کرونا در استان صعودی است و در هفته به‌طور میانگین ۱۴۴ تا ۱۵۰ نفر بیمار با تست قطعی بستری می‌شوند، اکنون بیش از ۳۰۰ بیمار در سطح بیمارستان‌های استان بستری هستند.

مشاهده موارد فوتی افراد بستری از هفته دوم مهر

نامدار تصریح کرد: از هفته دوم شهریور رشد صعودی موارد بستری را شاهد بودیم که نزدیک به میانگین کشوری است. از هفته دوم مهر آثار فوتی موارد بستری کنونی را مشاهده خواهیم کرد.

وی گفت: رعایت پروتکل‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرده است و با توجه به وضعیت قرمز و بحرانی بیمارستان‌های استان از ستاد کرونا خواهش دارم محدودیت‌های بیشتری اعمال کرده و در راستای به مخاطره افتادن جان مردم از ماده ۶۸۸ استفاده کنید.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین تشریح کرد: بر اساس بررسی انجام شده اغلب خانم‌های خانه‌دار به علت حضور در مراکز خرید و تجمعات به کرونا مبتلا می‌شوند. درخواست داریم برای مراکز خرید و بازار ورود جدی انجام شود و اغماضی صورت نگیرد چون هر جا که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود اوضاع بدتر خواهد شد به همین جهت خواهش داریم موارد بهداشتی را به‌صورت جدی رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه چهار هفته است که استان قزوین در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: در بیمارستان‌ها خدمات ارائه می‌شود ولی رعایت پروتکل‌ها ۳۰ درصد کمتر از اردیبهشت‌ماه است.

نامدار در پایان در خصوص واکسن آنفلوآنزا اعلام کرد: تعداد ۲.۵ میلیون واکسن آنفلوآنزا واردشده است که با شماره ملی برای موارد خاص مانند زنان باردار، کادر بهداشت و درمان، نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی، کارکنان دامپزشکی و محیط‌زیست تزریق خواهد شد. همچنین تلاش می‌شود برای افراد بالای ۶۵ سال و کودکان ۶ ماهه تا پنج سال واکسن خریداری و وارد کشور شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.