مداحی در کوچه‌، عزاداری از پشت پنجره...
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز با اشاره به اعلام پروتکل‌های ماه محرم با توجه به شیوع کرونا، گفت: در مکان های سرباز حدود دو ساعت و در مکان های سرپوشیده  حداکثر یک ساعت امکان برگزاری مراسم وجود دارد.

حجت الاسلام مهدی ولایی بر حق روز چهارشنبه ۲۲ مرداد در یک نشست خبری که در سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز در خصوص مراسم‌ ماه محرم برگزار شد گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با دارا بودن حدود ۴۰۰۰ زیر مجموعه تا دورترین نقاط استان البرز حضور دارد و دارای تاثیر بسیار است.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص برگزاری مراسم محرم امسال در شرایط کرونایی اظهار کرد: مراسم امسال با توجه به بیماری کرونا صورت متفاوتی خواهد داشت و متفاوت تر از سال های قبل نیز اطلاع رسانی خواهیم کرد، همانطور که در ماه رمضان سربلند بیرون آمدیم از این آزمون نیز سربلند بیرون خواهیم.

ولایی برحق در ادامه افزود: برنامه امسال بر عدم حضور و یا حضور حداقلی در هیئت‌ها، مساجد و مکان‌های مذهبی است اما این به معنی عدم برگزاری عزاداری سیدالشهدا نیست بلکه برگزاری این مراسم‌ها با نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در هیئت ها و مکان های مذهبی است.

مدیرکل سازمان ثبت اسلامی البرز در خصوص نظارت بر این هیئت‌ها گفت: فعالان کثیری هستند که بار این نظارت را بر دوش می‌کشند که جزو پاک ترین و زحمتکش ترین گروه ها هستند نوعی شورای هیئت‌های مذهبی نظارت بر انجام پروتکل ها را بر عهده دارد فعالیت مثبت این گروه‌ها را پیشتر در فعالیت های مانند سبدهای کالا ، گندزدایی، تدفین ها و حتی کار در بیمارستان‌ها دیده‌ایم که همین افراد متولی برگزاری عزاداری های محرم و نظارت بر آن ها هستند.

وی در ادامه گفت: پروتکل های بهداشتی به طور مکرر در اخبار و فضای مجازی اعلام می‌شود اکثرا از آن اطلاع دارند البته نکته قابل توجه آن است که عدم برگزاری مراسم و عزاداری در برخی نقاط اتفاقا باعث افزایش خطر ابتلا می‌شود چون در صورت برگزاری نشدن مراسم در برخی نقاط، جمعیت آن مناطق به مناطقی که مراسم برگزار می‌شود اضافه می شود و همین باعث تراکم جمعیت خواهد شد اما اگر مراسم به صورت منظم و با رعایت پروتکل در همه‌جا برگزار شود باعث کاهش تراکم نیز می شود. نکته مهم دیگر آن است که همه نهادهای مربوطه مانند آموزش و پرورش و شهرداری ها موظف شده‌اند سالن‌ها و فضاهای باز را در اختیار هیئت ها و مردم برای برگزاری عزاداری شهادت امام حسین (ع) قرار بدهند.

وی در ادامه در خصوص برگزاری این مراسم ها در مکان های سرپوشیده گفت: البته در هیئت ها و مسجد هایی که سقف آن ها نیز بلند است با رعایت فاصله و رعایت پروتکل های بهداشتی امکان برگزاری مراسم وجود دارد. در مکان های سرباز حدود دو ساعت و در مکان های سرپوشیده حداکثر یک ساعت امکان برگزاری مراسم وجود دارد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی البرز در خصوص حرکت دسته ها در خیابان ها گفت: به دلیل شرایط موجود حرکت دسته های عزاداری در خیابان ها ممنوع است. مراسم ها باز و با رعایت فاصله اجتماعی و نظارت همیاران سلامت برگزار خواهد شد زیرا وجود دسته‌های عزاداری خود باعث ایجاد تراکم و تجمیع مردم برای تماشا خواهد بود.

ولایی برحق در خصوص نذورات این ماه نیز گفت: تا حد امکان و تا حدی که نظر شرعی مورد قبول باشد از مردم درخواست داریم تا به صورت جیره خشک نذورات خود را تقسیم کنند اما اگر امکان آن وجود ندارد با رعایت پروتکل ها نذر خود را به جا بیاورند، در صورتی که در هیئت ها و مساجد نیز نذورات و غذاها به صورت بیرون بر باشد، نه به صورت توزیع در محل مسجد یا هیئت.

وی در خصوص اعزام مبلغین در این ماه گفت: در خصوص اعلام مبلغین دو طرح متفاوت داریم ، طرح اول طرح روضه خانگی است که در آن مجموعه منازلی که امکان حضور مراسم را ندارند با یک اطلاع رسانی متقاضی حضور روحانی و مبلغ در منزل خود می شوند آن هم فقط محدود به افراد یک خانه و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی یک روحانی به محل اعزام و برای افراد خانواده روضه می‌خواند.

وی ادامه داد: طرح دوم ، اصحاب الحسین است که در این طرح گروه‌های کوچک سه تا چهار نفره با یک بلندگوی کوچک در کوچه ها اعلام خواهند کرد که تا دقایقی دیگر مجلس عزاداری سیدالشهدا در کوچه برگزار خواهد شد همه مردم می توانند از پشت پنجره ها بالکن ها و درب منازل با ماسک به عزاداری بپردازند البته امید داریم بسیاری از مداحان معروف در این طرح به همکاری با ما بپردازند.

ولایی برحق در ادامه از وجود طرح دیگری با نام طرح علمدار خبر داد و گفت: این طرح با حضور مردم و شهرداری ها برگزار خواهد شد به این صورت که مردم با نصب پرچم های مربوط به درب منازل من باب اشاره به عزاداری حسینی نهادهای مربوط به فضاسازی شهری با حال و هوای حسینی بپردازند در ضمن ایستگاه‌های با مضمون ایستگاه‌های نوای حسینی جایگزین ایستگاه‌های صلواتی که امسال به دلیل شرایط ممنوع است خواهند شد. این دستگاه ها با بلندگو و ویدیو پروژکتور به عزاداری و تغییر حال و هوای شهر به عزای حسینی خواهند پرداخت.

وی در پایان از وجود سامانه‌ای به نام بیرق خبر داد و گفت: سامانه‌ای به نام سامانه بیرق طراحی شده است که در آن تمامی هیئت ها و مساجد در فرایندی ساده ثبت نام خواهند کرد در طی این ثبت نام موظفند همیاران سلامت ای را جهت نظارت بر رعایت پروتکل ها معرفی کنند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.