نذر سلامت برای حمایت مردم از جبهه سلامت به راه افتاد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تهیه اقلام مصرفی بیمارستان ها و سایر هزینه های درمان، بدهی های کلانی بر دوش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گذاشته، به منظور پیش بینی های لازم در آینده، نذر سلامت برای جلب مشارکت و همراهی مردم از جبهه سلامت در استان شکل گرفت.

کمال حیدری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا تصور می شد این ویروس با گذشت چند ماه و یا گرم شدن هوا از بین برود، اما متاسفانه شیوع ویروس با گرمای هوا سرعت گرفت، از طرفی طولانی شدن این اپیدمی، هزینه های هنگفتی به دانشگاه علوم پزشکی و حوزه سلامت وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون هفته ای ۵ میلیارد تومان تنها هزینه وسایل مصرفی مثل لباس و ماسک و دستکش برای کادر درمان است، گفت: علاوه بر تامین این وسایل، هزینه های دیگری باید برای مدیریت بیماری صرف شود، ضمن اینکه بیمارستان هایی که بیمار کرونایی پذیرش می کنند بسیاری از اعمال جراحی انتخابی را متوقف کردند که این موضوع بر درآمد حوزه درمان هرچند اندک و با تعرفه دولتی، تاثیر گذاشت و فشار مالی سنگینی به سیستم بهداشت و درمان استان تحمیل کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به پیش بینی های علمی صورت گرفته از ادامه این بیماری و فعال تر شدن آن در فصل پاییز، افزود: طولانی شدن این بیماری تا زمانی که واکسن و درمان موثری برای آن وجود ندارد، باعث نگرانی هایی شده و باید برای پیشگیری و درمان افراد مبتلا در جامعه آماده باشیم، این درحالی است که روز به روز بار مالی مدیریت این اپیدمی سنگین تر می شود.

حیدری با تاکید براینکه هر کارزاری پشتیبانی می خواهد تا بتوان به شکل مستمر فعالیت کرد، ادامه داد: وقتی بیماری زیاد شود، به تبع تعداد افرادی که نیاز به بستری و تخت های مراقبت ویژه دارند هم بیشتر می شود و این درحالی است که هزینه های مراقبت ویژه بسیار بالاست، بنابراین اگر بخواهیم برای آینده تدبیر کنیم باید زیرساخت های لازم را فراهم کرده تا بتوانیم خدمات لازم را به همه افراد ارائه کنیم.

وی با اشاره به مشارکت و همکاری بی نظیر مردم در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: در روزهای اول شیوع ویروس کرونا نه ماسک و دستکش و نه مواد ضدعفونی کننده به اندازه کافی وجود داشت، اما خود مردم وارد میدان شدند و کمک کردند، همانطور که همیشه در بحران های دیگری مثل سیل و زلزله کمک می کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان خاطرنشان کرد: کادر درمان استان با همت و ایثار تمام درحال انجام وظیفه هستند، اما نمی‌خواهیم به فکر کمبود منابع و امکانات باشند، به همین منظور در جهت تامین نیازها و پشتیبانی زیرساخت ها ستاد مردمی حمایت از سلامت راه اندازی شد تا در قالب نذر سلامت، هر کسی به اندازه وسع خود برای پشت سر گذاشتن این بحران کمک کند، در عین حال که میزان کمک ها مهم نیست و چه بسا همین کمک های اندک دریایی شود و بتوانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه باید برای فصل سرما و مقابله با بحران کرونا آماده باشیم، افزود: کمک های هرچند اندک مردمی می تواند فشنگی در اسلحه یک رزمنده در جبهه سلامت باشد، بنابراین از مردم می خواهیم هر کسی به هر اندازه که می تواند در نذر سلامت مشارکت کند، زیرا خداوند به توان و نیت افراد نگاه می کند، علاوه بر اینکه حرکت های مردمی برکت و خیر بیشتری دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه راه اندازی نذر سلامت در ستاد مقابله با کرونا استان مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت، گفت: از هفته گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این ماموریت را به مجمع خیرین بهداشت و سلامت استان اصفهان مزین به نام امام هادی(ع) واگذار کرد تا به صورت منسجم و یک پارچه اقدام به جلب مشارکت و جمع آوری کمک های مردمی کند.

وی با بیان اینکه در پیک اول شیوع کرونا کمک های مردمی زیادی صورت گرفت، اما مدیریت شده نبود و به همین خاطر در برخی موارد یک مرتبه با حجم زیاد لباس یا ماسک مواجه می شدیم، گفت: این تجربه ما را بر آن داشت تا نیازها را اولویت بندی و به مردم اعلام کنیم، ضمن اینکه همه استان و شهرستان ها را می بینیم و کمک های مردمی را به صورت متعادل توزیع خواهیم کرد.

حیدری با اشاره به اینکه بهتر است مردم کمک های خود را به صورت نقدی اهدا کنند تا برحسب نیازها هزینه شود، گفت: تهیه مواد مصرفی و سایر هزینه های درمان، بدهی های کلانی به دوش دانشگاه علوم پزشکی گذاشته، ضمن اینکه باید برای آینده هم پیش بینی های لازم را داشته باشیم.

رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه اصفهان شهر ولایی است و مردم این استان محب اهل بیت(ع) هستند، گفت: هر ساله در عید غدیر و قربان و ایام محرم و صفر هزینه ها و نذورات زیادی از طرف مردم انجام می شود، این درحالی است که امسال در این مناسبت ها توزیع مواد غذایی و ایستگاه صلواتی منتفی است و صرفا برگزاری مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را داریم، بنابراین مردم می توانند نذورات خود را به این جهت سوق دهند، به عنوان نمونه اگر اطعامی نذر کرده اند به بیماران در بیمارستان ها بدهد و یا دستگاه ونتیلاتوری هدیه کنند که باعث نجات جان انسان ها شود.

وی خواستار ترویج نذر سلامت در ایام و مناسبت های پیش رو برای گذر از بحران کرونا شد و گفت: در شرایط تحریم باید روی پای خودمان بایستیم و دست به زانوهای خودمان بزنیم که در واقع همان دست های مردم است که مثل همیشه برای عبور از این بحران کمک کرده و به سرمایه اجتماعی تبدیل می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر لزوم فراهم کردن زیرساخت های خدمت به مردم، یادآور شد: راه اندازی یک تخت آی سی یو هم اکنون بیش از یک میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، این درحالی است که به بیش از صد تخت آی سی یو در استان نیاز داریم و باید تا قبل از شروع فصل پاییز این زیرساخت ها را فراهم کنیم تا خللی در خدمت رسانی به مردم وارد نشود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.