در فرصت کرونا خودمان را پالایش کنیم
محمدعلی ساربان، بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در فرصت کرونا خودمان را پالایش کنیم، با خودمان صادقانه صحبت کنیم و فکر کنیم که چقدر آلودگی شخصی داریم و در رفتارمان چقدر بی‌صداقتی و دروغگویی وجود دارد.

محمد علی ساربان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت ماندن در خانه در ایام شیوع کرونا، تصریح کرد: اگر قرار است همه در خانه بمانیم، باید به آن توجه ویژه داشته باشیم، این موضوع مختص ایران نیست بلکه در اغلب کشورها مردم این دستور را اجرا کردند، ما نیز برای اینکه آلوده به ویروس نشویم یا ناقل نباشیم باید در خانه بمانیم.

وی اظهار کرد: از اوایل اسفند و شیوع کرونا، خودم و همسرم در خانه هستیم و حتی یک روز نیز از خانه بیرون نرفتیم درحالی‌که هیچ آثاری از ابتلا به کرونا نداریم، ما به قوانین احترام می‌گذاریم و به توصیه‌های مسئولین گوش می‌دهیم تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: خانواده‌ها همیشه برای خودشان آذوقه دارند که ما هم مستثنی نبودیم و برای سه ماه در منزل آذوقه داشتیم، تهیه موارد ضروری مثل نان که باید بیرون از منزل تهیه شود نیز به عهده پسر بزرگم است که با رعایت نکات بهداشتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که طی روز انجام می‌دهد، بیان کرد: هر روز بدون استثنا دستورات وزارت بهداشت را در تلویزیون دنبال می‌کنیم و مواردی که گفته می‌شود را انجام می‌دهیم، به صورت مستمر و روزانه سطوح منزل، آپارتمان و مجتمع را ضدعفونی می‌کنیم.

ساربان گفت: در خصوص تغذیه نیز وعده غذایی‌مان را تغییر دادیم و به اندازه می‌خوریم و یک وعده غذایی را حذف کردیم و سعی کردیم عادت پرخوری را ترک کنیم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: در این ایام تولید فیلم و سینما تعطیل است و فیلمی ساخته نمی‌شود، بنابراین زمانی که در خانه‌ام نگران کارهای بیرون نیستم و دغدغه بیرونی‌ام کم است.

وی اظهار کرد: تلویزیون در این مدت با ایجاد فضای شاد و اجرای برنامه‌های متنوع فضای آرامی ایجاد کرده است و ما هم بخشی از ساعات خود را به تماشای تلویزیون اختصاص دادیم، تلویزیون آمار و اخبار مختلف در خصوص کرونا را منتشر می‌کند البته ما سعی می‌کنیم، خودمان به صورت مداوم در معرض اخبار بد قرار ندهیم.

در خانه نقاط ضعف و قوت خود را بررسی می‌کنم

ساربان بیان کرد: بخشی از ساعات روز را نیز به تماشای سی دی کارهای تصویری خودم اختصاص دادم، در واقع از این فرصت برای بررسی نقاط قوت و ضعف خودم استفاده می‌کنم تا با آمادگی بیشتری به فضای کار برگردم.

وی عنوان کرد: بخشی دیگر از فعالیت‌هایم نیز مراجعه به کتاب‌های خوانده نشده است، «درویش خان» زندگینامه موسیقی‌دان ایرانی نوشته حسن هدایت و «وقتی‌که نیچه گریست» دو رمان خوبی است که در دست مطالعه دارم، همچنین نمایشنامه‌هایی که باید بخوانم، بولتن‌ها و روزنامه‌های قدیمی را دوباره مرور می‌کنم، آلبوم عکس و بروشور کارهای تئاترم را تنظیم و آرشیو می‌کنم.

این بازیگر سینما و تلویزیون یادآور شد: کارگاه کوچکی در منزل دارم که کارهای شخصی انجام می‌دهم، موسیقی گوش می‌کنم، کتاب می‌خوانم و گاهی اوقات نیز کارهای فنی انجام می‌دهم، در روز دو ساعت در کارگاه وسایل الکتریکی که خراب شده را تعمیر و بازسازی می‌کنم.

وی بیان کرد: فکر می‌کنم در شرایط خاصی قرار داریم که به‌ندرت پیش می‌آید، مانند اتفاقات تأثیرگذاری از جمله عبور ستاره هالی که هر ۹۹ سال یک بار ظاهر می‌شود و قادر به دیدنش هستیم، همچنین طوفان نوح که به نظر من از همین نوع حوادث تاریخی و جهانی است که اتفاق افتاد، کرونا هم مانند آن‌ها مهم و تأثیرگذار است، کرونا آمده تا ما را پالایش کند و از آلودگی دور شویم، آسمان تهران صاف و هوا خوب است چون روزانه با ماشین‌هایمان به بیرون نمی‌رویم و هوا را آلوده نمی‌کنیم، کارخانه‌ها دود نمی‌کنند، می‌توان گفت کره زمین خسته شده است، لایه اُزن و طبیعت را از بین بردیم، دریا و جنگل‌ها را آلوده کردیم پس امروز روز پالایش است و این یک پدیده جهانی است.

با خودمان صادق باشیم

ساربان یادآور شد: بنابراین در این فرصت پیش آمده ما نیز باید خودمان را پالایش کنیم، فکر کنیم که چقدر آلودگی شخصی داریم و در رفتارمان چقدر بی‌صداقتی و دروغگویی وجود دارد با خودمان صادقانه صحبت کنیم، که مثلاً چقدر جنس نامرغوب دست مردم دادیم و قسم دروغ خوردیم، خودمان را پالایش و خالص کنیم طبیعت این فرصت را در اختیارمان قرار داده که خودمان را آنالیز کنیم.

وی عنوان کرد: همچنین این فرصت خوبی است که به خانواده بپردازیم و ببینیم میزان رابطه خودمان با آن‌ها چگونه بوده است، چقدر به علایق فرزندانمان توجه کردیم و با دغدغه، استعداد و نیاز آن‌ها چقدر آشنا هستیم، امروز بهترین فرصت است که با دنیای کودکان رو برو شویم و ببینیم چقدر می‌توانیم کمک فکری به فرزندانمان برسانیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون تصریح کرد: اگر فرزندمان موسیقی کار می‌کند باید تشویقش کنیم، اگر در نقاشی، نوشتن یا هر چیزی خلاقیت دارد آن را مورد توجه قرار دهیم، امروز ما پدر و مادرها، معلمین فرزندانمان در منزل هستیم.

وی خاطرنشان کرد: می‌توانیم از این فرصت استفاده و اختلافات خانوادگی را ریشه‌یابی کنیم، می‌توانیم با همسرمان دوستانه صحبت کنیم و پرده‌ها را کنار بزنیم، همدیگر را بهتر بشناسیم؛ نتیجه این ارتباطات در آینده جامعه، اثر مثبت می‌گذارد و باید از این فرصت برای آنالیز خودمان بیشترین استفاده را ببریم.

ساربان در پایان یادآور شد: از همه مردم و همشهریان خوبم خواهش می‌کنم به توصیه‌هایی که مسئولین پزشکی کشور ارائه می‌کنند توجه و عمل کنند، در خانه ماندن را رعایت کنند تا هر چه سریع‌تر این ویروس فروکش کند؛ با اشتیاق در انتظار روزهای خوب زندگی در این بهار دل‌نشین باشیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.