راه‌اندازی سامانه نماگر کووید ۱۹
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از راه‌اندازی سامانه نماگر کووید ۱۹ در این پایگاه خبر داد و گفت: هدف از راه‌اندازی این سامانه، تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته‌های جدید علمی در مورد این بیماری و کمک به پژوهشگران، سیاستگذاران حوزه سلامت و عموم مردم جهت پاسخ‌دهی مطلوب به این همه‌گیری جهانی است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی با بیان این که «نماگر کووید-۱۹ (با نام انگلیسی ISC COVID-۱۹ Visualizer) سامانه‌ای است که توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) راه‌اندازی شده است» گفت: این سامانه اطلاعات لحظه‌ای را در مورد بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ شامل آمار و اطلاعات مربوط به مبتلایان، گزارش‌های آماری و مقالات علمی ارائه می‌دهد. هدف از راه‌اندازی این سامانه، تسریع فرایند اطلاع‌رسانی در زمینه یافته‌های جدید علمی در مورد این بیماری و کمک به پژوهشگران، سیاستگذاران حوزه سلامت و عموم مردم جهت پاسخ دهی مطلوب به این همه‌گیری جهانی است.

وی افزود: اطلاعات این پایگاه، شامل آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری به تفکیک کشور و جدیدترین مقالات علمی به صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شود. این سامانه دارای یک نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ است که می‌توان با جستجو در آن تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان شدگان و همچنین نسبت‌های ابتلا به جمعیت را به تفکیک هر کشور مشاهده کرد. ساختار رنگ‌بندی نقشه نیز بر اساس نرخ و شدت رخداد بیماری در هر کشور، طیفی از تیره تا روشن را نمایان می‌سازد.

دهقانی ادامه داد: این سامانه همچنین مجموعه‌ای منحصربه فرد و گسترده از تازه‌ترین مقاله علمی منتشر شده و پیش چاپ در زمینه بیماری کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ به همراه متن کامل این مقالات را در دسترس محققان قرار می‌دهد. آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.gov.ir/covid۱۹/ بوده که از طریق وبگاه اصلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) (https://www.isc.gov.ir) در دسترس خواهد بود.

بنا بر اعلام روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، وی درباره اطلاعات موجود در این سامانه گفت : در حال حاضر بیش از ۱۶۲۹ مدرک از آخرین یافته‌های علمی درخصوص ویروس کووید-۱۹ درقالب مقاله تمام متن در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد و البته این اطلاعات به طور روزانه به روز رسانی می‌شود. از این تعداد پژوهش، کشور چین بیشترین مشارکت را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در این حوزه داشته است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.