ایران نیازمند «بسط ید» برای استقلال نهادهای علمی است
یک جامعه شناس در یادداشتی با عنوان "در ارجمندی دانش" گفت: ایران نیازمند «بسط ید» برای دانش، استقلال نهادهای علمی و آزادی دانشمندان و متفکران است.

دکتر مقصود فراستخواه جامعه شناس با پیوستن به پویش #علمی_شو کرسی یونسکو در ترویج علم، یادداشتی را با عنوان "در ارجمندی دانش" در اختیار ایسنا قرار داد.

در این یادداشت آمده است:

"بزرگترین گناه، جهل بشر است. بهترین یاری به انسان ها برای تقلیل مرارت‌هایشان، برافروختن چراغ دانش است. مرگ و میرهای میلیونی در همین سرزمین داشتیم در ۱۰۸ سال پیش در قحطی بزرگ، یک سوم کل جمعیت تهران و در قحطی اول(۱۵۰ سال پیش)۱.۵ میلیون(یک چهارم جمعیت کشور) از دست رفت.

در واقع دلیری دانستن، فضیلت ذهن ما است و اندیشیدن، پارسایی معرفت است به همین جهت تفکر، نیایش عقل و رنج علم آموزی کشیدن، باشکوه ترین شرف آدمی برای کمک به انسانیت است. بنابراین گشودن باید مسیر تندرستی و آسایش مردمان باشد تا فرصتی برای سطوح عالی تر حیات معقول فراهم شود.

امروز بیمارستان با شبکه‌ای از «علم بین رشته ای» بر پا می‌شود و کار می‌کند. سال‌ها در این کشور اقسام دشمنی ها با علم روا دانستند، آن هم به نحو سیستماتیک. رذالت های ساختاری، بزرگترین تهدید اخلاقی آینده‌اند.

بنابراین ایران شدیدا نیازمند «بسط ید» برای دانش، استقلال نهادهای علمی و آزادی دانشمندان و متفکران است."

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.