سپاه و بسیج در میدان مقابله با کرونا/ با دستور جلسه مشکل حل نمی‌شود
فرمانده سپاه صاحب‌الأمر (عج) استان قزوین با تأکید بر اینکه با دستور جلسه و پشت میز نشستن مشکل حل نمی‌شود، گفت: مقابله با کرونا باید به‌صورت میدانی و اجرایی دنبال شود و همه وارد میدان شویم؛ شرایط برای ورود نیروهای بسیجی مهیاست و کارگاه‌های فراوانی در سطح استان در حال تولید برخی تجهیزات و اقلام پزشکی هستند.

عباس برزگر، جانشین فرمانده سپاه حضرت صاحب‌الامر (عج) استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سپاه و بسیج از بدو شیوع کرونا تا به امروز به‌دنبال حل بعضی از مسائل و انجام اقدامات در راستای اطلاع‌رسانی و کمک به مجموعه‌های دولتی به‌ویژه دانشگاه علوم پزشکی بوده است.

وی ادامه داد: بسیج متخصصین از جمله بسیج جامعه پزشکی، دانشجویی، کارگری، کارمندی و حتی اصناف اقدامات بسیار خوبی را برای مقابله با کرونا در سطح استان انجام دادند، جلسات متعددی در استانداری، سپاه و علوم پزشکی داشتیم و مقرر شد در شهرستان‌ها کارگاه‌هایی برای تأمین مواد اولیه بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی اختصاص داده شود.

جانشین فرمانده سپاه حضرت صاحب‌الامر (عج) استان قزوین تصریح کرد: طی چند روز گذشته حدود ۵۰۰۰ نفر بسته‌های بهداشتی از قبیل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‎کننده مورد نیاز خود را از درمانگاه پاکروان تهیه کردند، همچنین مقرر شد بخش اورژانس بیمارستان رحیمیان الوند نیز به سپاه سپرده شود تا کادرمانی سپاه در آن به ارائه خدمت بپردازند.

وی اشاره کرد: مهم‌ترین برنامه در مقابله با ویروس کرونا آگاه‌سازی مردم است، متأسفانه قزوین جزو چند استان قرمز کشور به شمار می‌رود و دلیل آن هم هم‌جواری با استان گیلان، مرکزی و تهران است که جزو استان‌های آلوده هستند.

برزگر عنوان کرد: از فرماندهی سپاه حضرت صاحب‌الامر (عج) استان قزوین به نواحی اعلام شد در تولید و تأمین اقلام بهداشتی محدود به مسائل مالی نشویم و امکانات سپاه از وسیله نقلیه تا نیروی انسانی و اعتبارات در این امر به کار گرفته شود.

خرید کیف و کفش و پوشاک در حال حاضر ضرورتی ندارد

وی بیان کرد: مردم باید مراعات کنند چرا که خرید کیف و کفش و پوشاک در حال حاضر ضرورتی ندارد؛ در حال حاضر باید تنها واحدهای عرضه‌کننده اقلام بهداشتی و کالاهای اساسی مردم دایر باشند تا زنجیره انسانی از این ویروس قطع شود، البته کسبه بازار نگران چک‌های خود هستند فلذا باید همه مراعات حال یکدیگر را کنند.

جانشین فرمانده سپاه حضرت صاحب‌الامر (عج) استان قزوین با بیان اینکه اگر ارتباطات اجتماعی کماکان به همین روال ادامه داشته باشد ویروس کرونا نابود نخواهد شد، تشریح کرد: از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی می‌خواهیم مردم را قانع کنند در خانه‌های خود بمانند، بازار قزوین جزو شلوغ‌ترین بازارهای کشور است و این نشان می‌دهد که مردم قزوین هنوز به حضور در خانه اعتقادی ندارند و کرونا را جدی نگرفته‌اند.

وی یادآور شد: وزیر بهداشت از مردم خواهش کرده که در خانه‌های خود بمانند لذا درخواست ما نیز از مردم این است که همکاری لازم را داشته باشند زیرا کرونا فراگیر شده و بسیاری از کشورهای جهان با آن دست‌به‌گریبان هستند، آن‌ها در مقابله با آن توفیقات خوبی نداشتند ولی ما با همراهی مردم این ویروس را شکست خواهیم داد.

لزوم توجه به بُعد معنوی در این روزهای سخت

برزگر عنوان کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و مراجع عظام علاوه بر رعایت مسائل و نکات بهداشتی باید در بُعد معنوی نیز بر خداوند متعال توکل داشته و بر ائمه اطهار (ع) توسل کنیم، متأسفانه این روزها کمتر به بُعد معنوی توجه شده است.

به‌عنوان یک شهروند در بیولوژیکی بودن ویروس و توطئه دشمن شکی نداریم

وی در خصوص جنگ بیولوژیک دشمنان تصریح کرد: به‌عنوان یک شهروند در توطئه دشمن در بیولوژیکی بودن این ویروس شکی نداریم؛ در حال حاضر دفاع بیولوژیک و اقدامات در سطح ملی در بیمارستان بقیه‌الله (عج) و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال انجام است و در مراکز استان‌ها هم باید برای دفاع اقدام کنند.

جانشین فرمانده سپاه حضرت صاحب‌الامر (عج) استان قزوین گفت: نیروهای نظامی و انتظامی براساس مأموریت پدافند غیرعامل در عرصه مقابله حضور دارند و دارای تجهیزات و امکاناتی در این رابطه هستند که در سطح کلان وظایف خود را انجام می‌دهند، سپاه استان قزوین نیز براساس بضاعت خود کمک‌کننده است.

غربال‌گری کل مردم دشوار نیست

وی عنوان کرد: برای غربالگری با فرماندهان شهرستان‌ها و مراکز بهداشت هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است ولی در گام نخست شاهد کمبود مواد تجهیزات پزشکی اولیه مانند تب‌سنج هستیم که با تلاش معاونت بهداری سپاه صاحب‌الامر (عج) تعدادی تب‌سنج تهیه‌شده است؛ اگر تجهیزات تأمین شود غربالگری شهرهای کوچک و بزرگ کار دشواری نیست، البته این اقدام زمان‌بر است ولی سپاه، هلال‌احمر و دانشگاه علوم پزشکی توان انجام آن را دارند.

برزگر افزود: باز هم تأکید می‌کنم مردم باید قانع شوند که اکنون زمان مناسبی برای خرید نیست، اگر مردم همراهی کنند می‌توان شیوع بیماری را کنترل کرد، مردم باید بدانند توان مراکز درمانی بیش از این نیست.

وی اشاره کرد: جمعیت قابل‌توجهی بالای ۶۰ سال سن دارند که اگر مراعات نکنند شاهد از دست عزیزانمان خواهیم بود. موقعیت استثنایی است و در ایام عید قرار داریم اگرچه در اسلام بر صله‌رحم تأکید شده است ولی باید این شرایط حساس را هم در نظر گرفت و دیدوبازدیدهای نوروز را لغو کنیم.

جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین با اعلام اینکه طی روزهای آینده اقداماتی انجام خواهد شد و ورود جدی برای گندزدایی استریل کردن مراکز مهم خواهیم داشت، افزود: از بسیج اصناف تا بسیج ورزشکاران همه توان خود را به میدان آورده‌اند و با توجه به این‌که این بحران تجربه و رزمایشی جدید است باید از تجربیات آن در سال‌های آینده استفاده کنیم.

مردم ماسک و دستکش خود را در خیابان رها نکنند

وی تصریح کرد: باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد تا مردم اقلام بهداشتی استفاده شده خود نظیر دستکش و ماسک را در معابر رها نکنند چون این اقلام می‌تواند منشأ آلودگی باشد.

برزگر در خصوص خلوت کردن کوچه خیابان‌ها و شهرها برای مقابله با کرونا گفت: براساس مصوبه شورای تأمین مقرر شده عوامل انتظامی، سپاه، هلال‌احمر و بسیج نسبت با برخی اقدامات مانند نصب چند نیوجرسی و یا کشیدن نوار این اقدام را انجام دهند.

جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین تعدد نظرات مردم را مردد کرده ولی مهم آن است که استان قزوین در رده استان‌های قرمز قرار دارد و حدود ۵۰ نفر در استان بر اثر کرونا فوت کرده‌اند و این عدد رقم بالایی است. اگر مراعات نکنیم خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری را شاهد خواهیم بود؛ چین با مراعات کردن نکات بهداشتی به موفقیت دست‌یافته پس می‌توان این بیماری را کنترل کرد به‌شرط آن‌که مردم با اعتقاد و باور قلبی همراهی کنند.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی این امر زمان می‌برد چون مردم جدی نگرفته‌اند و گاهی مشاهده می‌شود برخی از متخصصین می‌گویند خیلی نباید سخت گرفت و آن‌هایی که بیماری زمینه‌ای دارند گرفتار می‌شوند؛ باید بگوییم اگر کرونا جدی گرفته نشود و زنجیره ادامه پیدا کند شاهد شیوع بیشتر آن خواهیم بود.

برزگر در پایان با تأکید بر اینکه با دستور جلسه و پشت میز نشستن مشکل حل نمی‌شود، گفت: این کار باید به‌صورت میدانی و اجرایی دنبال شود و همه وارد میدان شویم؛ شرایط برای ورود نیروهای بسیجی مهیاست و کارگاه‌های فراوانی در سطح استان در حال تولید برخی تجهیزات و اقلام پزشکی هستند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.