نه اصلاح طلب و نه اصول گرا قدرت مطلق ادارۀ کشور را ندارند
پژوهشگر مسائل سیاسی کشور راهبرد تسکینی را در شرایط بحرانی دهه پنجم انقلاب مؤثر دانست و گفت: مأموریت راهبرد تسکینی اصلاح اختلالات اعتقادی و هرج و مرج های ارزشی و اخلاقی و تفرقه و نزاع های سیاسی و تبدیل آنها به فرصت های آرامش بخش در جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، پژوهشگر مسائل سیاسی، در هفدهمین نشست مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم پیرامون بحث راهبردهای اصولگرایی در دهه پنجم انقلاب اسلامی که درمؤسسه طلوع مهر قم برگزار شد، اظهار داشت: راهبرد تسکینی، برنامه کلان جامعه اسلامی و چارچوب فکری و جهت دهنده در شرایط بحران جامعه است. این راهبرد ، متخذ از آموزه های قرآنی است و معمولاً در مواردی که جامعه در همه ابعاد خود از مسیر اعتدال خارج می شود، از این راهبرد استفاده شده است که در آیات قرآن از آن به عنوان «سکینه» نامگذاری شده است.

وی "سکینه" را آرامش بعداز طوفان دانست و گفت: در جنگ بدر که شرایط خیلی سنگین شد و توطئه منافقین جدی بود ، خداوند برای آرامش مؤمنین و جبهه حق نوعی آرامش و طمأنینه به آنها داد که از آن به نام "سکینه" یاد کرده است و مفسران قرآن از آن تعبیر به ایمان خاص می کنند.

پژوهشگر مسائل سیاسی کشور با اشاره به این که شرایط امروز ما با شرایط شأن نزول آیات تسکین و سکینه در قرآن شباهت دارد، خاطرنشان کرد: امروز جامعه ما به لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دچار اضطراب است؛ بنابراین، تأمین و برقراری آرامش یکی از راهبردهایی است که بسیار مورد نیاز جامعه است و ما از آن به عنوان راهبرد تسکینی تعبیر می کنیم.

*راهبرد تسکینی، اصل کلی آرامش بخش

وی راهبرد تسکینی را اصل کلی و چارچوب جهت دهی به سمت اهدافی دانست که به حوزه عملیاتی و اقدام ، تسکین و آرامش می بخشد و افزود: در نظام اسلامی ثبات جامعه بر مبنای سه نظام اعتقادی، اخلاقی و سیاسی اجتماعی استوار است و اگر هر کدام از این سه نظام دچار اختلال شود جامعه دچار بحران خواهد شد و نظم منطقی حاکم بر جامعه را بر هم می زند که در این جا راهبرد تسکینی می تواند راه حل رفع بحران و بی نظمی اجتماعی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به اختلال در نظام اعتقادات عنوان کرد: نظام اعتقادات یکی از اساسی ترین اصول ثَبات بخش جامعه و محور و مدار جامعه است و اگر دچار مشکل شود جامعه متزلزل می شود؛ محور نظام اعتقادی جامعه ما باور به قدرت الهی و ربوبیت مستمر الهی است به این صورت که تمام عرصه زندگی اجتماعی در تحت قدرت الهی است و خداوند لحظه به لحظه در تمام تحولات حضور دارد و هیچ چیزی خارج از قدرت واراده الهی صورت نمی گیرد.

وی در ادامه به اعتقاد اسلامی ما به ربوبیت مستمر و لحظه به لحظه ای خداوند اشاره کرد و گفت خالقیت خداوند هم استمراری است و خداوند خالق لحظات متفاوت انسان و همه آفرینش است، اگر در این باورهای محکم جامعه اسلامی اختلال ایجاد شود و اعتقادات دینی زیر سؤال برود و به قدرت و آفرینش خدا شک شود جامعه دچار اختلال و بحران می شود و به لحاظ دینی هرج و مرج پدید می آید.

مهاجرنیا با اشاره به پیامدهای اختلال در نظام اخلاقی در جامعه هم اظهار داشت: در جامعه ای که نظام خوبی ها و بدی هایش دسته بندی دینی شده اند و دارای نظام اخلاقی است اگر جای معروف ها و منکرها عوض شود جامعه دچار اختلال می شود و نیاز به اصلاح و بازگرداندن جامعه بر پایه این ارزش ها و اخلاقیات دارد.

وی با اشاره به اینکه در آموزه های قرآنی فراوان این بحث مطرح شده که اگر جامعه دچار بحران ارزشی شد، چکار باید کرد؟ گفت: راهبرد تسکینی دارای سازوکار آرامش بخشی است که در این شرایط بحرانی فرصت اصلاح تولید می کند تا جامعه به بازسازی و احیای اعتقادات و ارزش ها و اخلاقیات خود بپردازد.

*ارزشمند شدن ثروت به جای علم، نماد اختلال در ارزش ها در جامعه ما است

وی با بیان این که امروز برخی از ارزش های دینی در جامعه از قبیل ارزش علم آموزی دچار اختلال شده است و بسیاری از افراد باور دارند که ثروت از علم بهتر است، گفت: این نمادی است که نشان می دهد برخی از ارزش های ما دچار مشکل شده اند؛ مثلا تا دیروز می گفتیم که جهاد در راه خدا عظیم ترین ارزش است و برخی رفتند و جهاد کردند ولی امروز در جامعه رها شده اند و هیچ توجهی به آنها نمی شود و کسانی که این حالت را می بینند دچار اختلال ارزشی و تردید می شوند و ممکن است دیگرحاضر نباشند در شرایط جنگی همان ایثار و از خود گذشتگی را انجام بدهند.این واگرایی ارزشی بدترین وضعیتی است که اگرجامعه اسلامی ما در دام آن گرفتار شود ، بیرون آمدن از آن بسیار دشوار می شود .

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا ادامه داد: امروز جامعه ما تحت تأثیر عوامل فراوان به لحاظ اخلاق سیاسی، دچار اختلال شده است . نمونه برجسته این اختلال را شما در رویارویی خارج از قواعد و ضوابط اخلاقی میان جناح ها و احزاب سیاسی می بینید. اتهامات ناروا به یکدیگر، نسبت دروغ و تهمت و افتراء به رقیب سیاسی و باند بازی و حذف یکدیگردر عرصه سیاست زیاد شده است و حقیقتاً اینها در تراز اندیشه انقلاب اسلامی نیست. عادی سازی این نوع رفتارهای غیر اخلاقی خیانت به انقلاب اسلامی و همه خون هایی است که به پای آن ریخته شده است.

وی با اشاره به اختلال در نظام سیاسی اجتماعی و پیامدهای آن بر جامعه اظهار داشت: نظام سیاسی اجتماعی شاکله جامعه است و قدرت و صاحبان قدرت در مدار مدیریت و گردونه جامعه هستند.در جامعه همانند نظام هستی یک سری قواعد و قانونمندی و نظم و نسقی حاکم است که با وجود آنها ارزش ها و هنجارهای زندگی اجتماعی به گردش در می آید . ارزش های اسلامی جریان پیدا می کند.اینها همانند جریان خون در بدن است که هرگونه گرفتگی رگ های اصلی بدن سبب اختلال در حیات و زندگی می شود.اگر در جامعه سلسله مراتب ارزش های اجتماعی ، قوانین و سنت های زندگی و مناسبات منطقی آن به هم بخورد ، همانند قطاری است که از ریل خارج شود. باید دید اگر چنین مشکلی برای جامعه پیش بیاید چکار باید کرد؟

مهاجرنیا افزود: راهبرد تسکینی به ما می آموزد که نظام سیاسی همواره در معرض تهاجم دشمنان داخلی و خارجی است در معرض ناکارآمدی و از دست دادن پایگاه اجتماعی است و در معرض جدال های بی حاصل و چالش های سیاسی است. بنابراین در چنین شرایطی برای بازگرداندن نظم و اقتدار به نظام سیاسی ، نیازمند به آرامش و تقویت باورهای دینی وباوربه امدادهای الهی هستیم تا با کمک آنها نقطه ضعف ها و تهدیدهای ایجاد شده به فرصت تبدیل شود و جامعه بتواند بر اساس ایمان، اعتقاد ، غیرت دین و احیای شخصیت خود در مسیر بازسازی اقتدار خویش برآید .

*حفظ ثَبات نظام سیاسی اجتماعی لازمه هدایتگری است

پژوهشگر مسائل سیاسی کشور قدرت را مظهر صفات و اسماء الهی دانست و افزود: قدرت به قدری مهم است که در قرآن هرجا در کنار رسالت انبیاء قدرت هم بوده آن پیغمبر موفق بوده است تا انسان ها را هدایت کند و جلوی کفر و شرک و بت پرستی را بگیرد و آثار تمدنی، سیاسی اجتماعی و هدایتشان هم در تاریخ مانده است. و هر پیغمبری که قدرت اجتماعی و سیاسی نداشته است، عملاً موفق به این امور هم نبوده است. وی با بیان این که برخی معتقدند که قدرت سکولار است و در مقابل مکتب قدرت ، مکتب هدایت را مطرح کرده اند و معتقدندکه موضوع سیاست در اسلام هدایت است نه قدرت، گفت: قدرت از صفات خداوند است خداوند قادر و قدیر است. نمی شود گفت که قدرت سکولار است اگر قدرت نباشد امکان هدایت نیست. قدرت همانند هر فعل و وصف دیگر می تواند مثبت یا منفی بشود اما این درست نیست که در مقابل هدایت قرار گیرد بلکه بستر هدایت و ابزار هدایت است . تصور اینکه کسی بدون وچود قدرت بتواند مکتب هدایت در عرصه سیاست، ایجاد کند ، بسیار مشکل ست اگر کسی بگوید موضوع سیاست هدایت محض است مقصود او این است که با بکار گرفتن همه ابزار و قدرت و تشکیلات ، نهایتاً باید به سمت انسانیت و فضیلت و ارزش های دینی حرکت کند و غایات فعل الهی هدایت و قدرت برای قدرت نیست بلکه قدرت برای هدایت است . اگر مقصود این باشد مشکلی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا تصریح کرد: اگر قدرت دولت دچار اختلال شود و مدیریت دولت زیر سؤال برود و نتواند مدیریت اقتصاد و فرهنگ و سایر ارکان جامعه را در دست بگیرد جامعه دچار بحران و بی ثباتی می شود و آرامش جامعه به هم می خورد. در این صورت با امکانات و ظرفیت های موجود در راهبرد تسکینی می توان جامعه را در برابر آفات و آسیب ها و بحران ها به وضعیت نرمال و آرامش برگرداند.

وی نظام اقتصادی را بخشی دیگر از نظام سیاسی اجتماعی دانست و گفت: اگر اقتصاد دچار مشکل شود به گفته پیامبر(ص) که فرمودند «کاد الفقر ان یکون کفرا» می تواند دین و نظام دینی را هم تضعیف کند. سپس وی به شرایط موجود جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت صبر و تحمل ملت فداکار و عزیز ایران از عوامل آرامش بخش در مقابل شیاطین و مستکبران است و امیدواریم که از این دورۀ بحران اقتصادی به خوبی عبور کند و نشانه های آن هم ظاهر شده است.

*اختلال در ارزش ها، مشروعیت و مقبولیت نظام را زیر سوال می برد

حجت لاسلام مهاجرنیا یکی از پیامدهای خطرناک اختلال در نظام های اعتقادی، اخلاقی و سیاسی اجتماعی و اقتصادی را هرج و مرج و تزلزل در مشروعیت عنوان کرد و گفت: وقتی ارزش های دینی و اخلاقی و سیاسی تبدیل به ضد ارزش شد تبعاً هویت دینی و باورهای اعتقادی ممکن است دچار اختلال و هرج و مرج شود و مشروعیت نظام زیر سؤال برود و به تدریج دولت پایگاه اجتماعی و مقبولیت خود را از دست بدهد، بنابراین با اختلال در نظام، مشروعیت به عنوان نخ تسبیح نظام سیاسی، متزلزل می شود و جامعه با خطر فروپاشی مواجه خواهد بود.این قانون و منطق نظم سیاسی است و تعارف بردار هم نیست. امدادهای الهی و دست قدرتمند خداوند زمانی در کنار یک ملت است که خود را در چنین بحرانی قرار ندهد. وی پیامد دیگر اختلال در نظام های سه گانه اعتقادی، اخلاقی و سیاسی را کاهش کارآمدی حاکمیت دانست و ابراز داشت: با وجود این اختلال ها بویژه در صورت ناکارآمدی و ضعف در مدیریت ومملکت داری ، در جامعه یک حس بد بینی به وجود می آید و پایگاه مردم سالاری تضعیف می شود و مشروعیت نظام را هم ممکن زیر سؤال ببرد.

وی در ادامه ابراز داشت: با توجه به نظریه جنگ تمدن های هانتینگتون، که معتقد بود از میان هشت تمدن برتر موجود شش تمدن به حاشیه می روند و تمدن اسلامی و غربی می مانند و با هم رقابت می کنند ، گفت ظاهراً زمان ما مصداقی از همان پیش بینی ایشان است و امروز مسئولیت ما سنگین است . با درک شرایط تاریخی نباید در کمند بحران اقتصادی گرفتار شویم .

مهاجرنیا افزود: این انقلاب بر مبنای اندیشه مردی شکل گرفت که گفت: اگر خمینی یکه تنها هم بماند به راه خود ادامه می دهد و با کمک بسیجیان جهان اسلام در مقابل استکبار می ایستد. امروز همان روزی است که تحریم ها و فشارهای دشمن نباید ما را وادار به سرگرم شدن به حاشیه ها کند .

وی افزود: اگر در میان جنگ های بدر، اُحد و احزاب و غیره خداوند نزول سکینه و آرامش و امداد غیبی با سه هزار از ملائکه منزلین و مردفین و مسومین را وعده داد بخاطر ایستادگی و مقاومت صحابه فداکار بود و امروز وظیفه ما است تا در نبرد با دنیای کفر و ظلم نشان بدهیم با راهبرد تسکینی ما هم عنایات الهی را بدست خواهیم آورد. اصول اسلام و انقلاب به ما می گویند که کوتاه نیایید و راه خود را ادامه دهید؛ بنابراین ما نیاز به راهبردی داریم که دهه آینده را تسکین دهیم و جامعه اسلامی را در مقابل تهدیدها بیمه کنیم.

وی با بیان این که قرآن به ما می گوید اگر راهبرد تسکینی را در پیش بگیرید، ایمان و آرامش قدرت شما چند برابر می شود، افزود: پیامبر ۱۳ سال در مکه همه مشکلات را تحمل کرد ولی نگذاشتند ارزش های اسلامی را حاکم کند بنابراین تصمیم گرفت که از مکه به مدینه برود، در همان شرایط سختی که در زمان هجرت داشت این آیه زبان حال پیامبر(ص) را بیان می کند که گفت «لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلَيْهِ وَ أَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها» فرمود نترسید زیرا خداوند در کنار جبهه حق است. با این اعتقاد و استحکام بود که خداوند هم آرامشش را به او داد و او را با جنود غیبی و امداد های الهی، یاری کرد.

پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان این که آیه فوق می گوید نترسید و ایمان داشته باشید زیرا خداوند برای شما نیروی کمکی می فرستد، گفت: ما در این انقلاب در خیلی از جاها از قبیل اصل انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی ،کودتای نوژه و ماجرای طبس دست قدرتمند خدا را دیدیم که چگونه ما را یاری کرد و انقلاب را حفظ کرده و سبب آرامش و سکینه در ما شد.

وی رهایی از تحریم های فلج کننده دولت قبل را یاری و کمک واضح خداوند دانست و گفت: در شرایطی که کشور به بن بست رسیده بود و تحریم ها جان همه را به لب رسانده بود و همه دنیا بر علیه ما بود و این دست کمک الهی بود که ما را از آن شرایط سخت رها کرد . فشار تحریم ها از جنگ ۸ ساله کمتر نبود.اما در گیرودار تحمل و صبوری ملت، خداوند شرایطی به وجود آورد تا همچون لشکریان طالوت از دریای متلاطم عبور کردیم و به تعبیر مقام معظم رهبری ما به آینده خوشبین هستیم زیرا خدا با ماست.

*آرامش و تسکین جامعه در گرو تقوا و بازگشت به آموزه های دینی

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا آیات ۲۶ فتح، ۶۵ یونس، ۱۳۹ آل عمران و ۸۳ سوره مائده را در راستای راهبرد تسکینی عنوان کرد و گفت : آرامش و تسکین جامعه در گرو تقوا و بازگشت به آموزه های دینی است و مجموعه این آیات می گویند که در مواجهه با دشمن سست نشوید و هیچ وقت نگران نباشید و این خداوند است که آرامش می دهد و با نیروهایش شما را کمک می کند به شرطی که در صحنه و اهل جهاد باشیم و با مال و جان پای نظام و دین و جامعه اسلامی بایستیم.

*وحدت نیروهای انقلاب مهمترین اصل موفقیت است

وی با اشاره به آیه «لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُم‏» تفرقه و نزاع داخلی را سبب سستی و فشل شدن ظرفیت ها و فرصت ها و نیروهای نظام اسلامی دانست و گفت: این آیه می گوید که با هم نزاع نکنید زیرا نزاع شما را سست می کند؛ بنابراین وحدت اصلی ترین اصل و ضمانت موفقیت است و اگر یکی از جریان ها فکر می کند که همه کاره است و قدرت بسیج توده ای را دارد، اشتباه می کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.