هاشم‌زاده هریسی: حوزه صاحب دارد
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به عنوان شخصیت روحانی دلسوز و خیرخواه طلبه‌ها و حوزه می‌گویم متأسفانه گاهی بعضی مسائل پیش می‌آید که به حساب همه طلبه‌ها گذاشته می‌شود.

آیت الله هاشم هاشم زادههریسی درباره مواضع صریح آیت الله مکارم شیرازی و آیتالله نوری همدانی در محکومیت تجمع اعتراضی برخی طلاب علیه دولت، به خبرآنلاین گفت:روز تجمع در حوزه انتخابیه‌ام بودم، مردم مراجعات زیادی داشتند بنابراین در جریان جزئیاتاخبار وقایع آن روز قرار نگرفتم اما به استناد نظر امام و رهبری می گویم که بدوننظر و اجازه مراجع نباید در حوزه علمیه این کارها انجام شود.

وی با بیان اینکه حرمت مراجع باید حفظ شود، افزود:مراجع کسانی هستند که وقتی زمان انقلاب حرفی می زدند، تمام مغازه های بازار بستهمی شد و مردم قیام می کردند. با نظر مراجع و در رأس آنها حضرت امام (ره) بود کهانقلاب پیروز و نظام اسلامی تأسیس شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حوزه صاحب دارد، یادآور شد: اگر قرار بهبرگزاری تجمعی در حوزه علمیه است، حتما باید نظر استمزاجی مراجع گرفته شود. چرا برخیبدون مشورت و اطلاع مراجع چنین کاری انجام دادند؟ این کار گناه کبیره است چون نظمحوزه به هم می خورد و حرف مراجع از ارزش و اعتبار می افتد.

وی افزود: موضعگیری های مراجع نشان می دهد که آنهابا این تجمع مخالف بودند و می خواهند نظم حوزه حفظ شود. اگر هر سلیقه ای براساسنظر خودش کاری انجام دهد، طبعا طرف دیگر هم اقدام متقابل می کند. این اتفاق انعکاسبدی در جامعه خواهد داشت، ضمن آنکه انسجام حوزه نیز از هم می پاشد.

کجای کشور ما بهار و گلستان است؟

هاشم زاده هریسی با بیان اینکه کشور مشکلاتدارد اما همه به اندازه خود در ایجاد این مشکلات سهیم و مقصر هستند، اظهار کرد: درستاست که هرکس مسئولیت بالاتری دارد تقصیرش بیشتر است اما اگر تمام تقصیرها را بهگردن یک نفر یا یک جناح بیاندازیم، آن وقت نمی توانیم حقیقت مشکل را تشخیص بدهیم بنابرایننسخه اشتباه خواهیم نوشت و این اتفاق نتیجه بدتر و خطرناک تر می دهد.

وی ادامه داد: کجای کشور ما بهار و گلستان است؟پس به این سادگی نیست که چند طلبه به تشخیص و فکر خود جنجال درست کنند تا کارهادرست شود. این تشخیص کجا کارشناسی شده است؟ همه ما باید دست به دست هم دهیم تامشکلات کشور را اصلاح کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره شعارهای تهدیدی واهانت آمیز همچون «آنکه مذاکره شعارت-استخر فرح درانتظارت» گفت: به خدا این صحبتهای غیرکارشناسی، افتراها و شکستن حرمت ها گناه کبیره است. انسان باید از طرح حرفها و شعارهای غیرکارشناسی بترسد.

یکی از مشکلات ما جزم گرایی است

هاشم زاده هریسی تأکید کرد: یکی از مشکلات ماجزم گرایی است. جزم گرایی یعنی هر کس فقط دیدگاه خود را عین حق و حقیقت اسلام وانقلاب بداند؛ این خطرناک است. هرکسی می خواهد حرفی بزند باید در صحت آن شک وتردید کند و با ذهن خالی از مواضع جناحی و سیاسی برود و تحقیقات بیشتری انجام دهد.

وی افزود: اگر طلبه تظاهرات کند، آن وقت همین بهانهشکل گیری تظاهرات در سراسر کشور می شود. در این حالت دیگر شعارها مرز نمی شناسد،همه گونه افراد وارد می شوند و بدترین شعارها را سر می دهند. پس باید تجمعات طلبهها حساب و کتاب داشته باشد. اگر مراجع و اساتید حوزه راضی نباشند، آثار خوبینخواهد داشت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.