معضل رعایت پروتکل های بهداشتی در پاساژها و نانوایی های اصفهان
مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه به طور میانگین هر هفته حدود ۱۰ هزار بازرسی برای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف صورت می گیرد، اعلام کرد: هم اکنون معضل بزرگ ما در بخش اماکن عمومی، پاساژها و در بخش مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، نانوایی‌ها هستند، درحالی که بهترین همکاری را مراکز پلیس و بانک ها داشته اند.

سید مهدی میرجهانیان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس تصمیمات ستاد مقابله با کرونا استان اصفهان، گزارش کنترل و نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در تمام اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع، ادارات، سازمان های دولتی و غیر دولتی، مساجد، تکایا و کلیه مراکزی که با مردم در ارتباط هستند به صورت هفتگی و ماهیانه به وزارت بهداشت ارسال می شود.

وی با اشاره به اینکه برای نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی کمیته های خاصی تشکیل شده که بخشی از آن در خود مراکز و سازمان ها مستقر شده است، افزود: بازرسی های مستمر از مراکز مختلفی داریم که شیوه های خاصی برای آن تعریف شده و به صورت روزانه تقسیم بندی و پیگیری می شود. پس از آنالیز و جمع بندی در مرکز بهداشت استان، گزارش آن به وزارت بهداشت ارسال می شود.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان به همکاری خوب نیروی انتظامی، اداره کل دادگستری، تعزیرات، بازرسی اتاق اصناف، سازمان بسیج مسضعفین و دیگر بخش ها با مرکز بهداشت استان اشاره و خاطرنشان کرد: نظام خاصی برای رسیدگی به تخلفات در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی داریم. سامانه ۱۹۰ در سطح کشور فعال است و شهروندان می توانند در صورت مشاهده عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بخش های مختلف، شکایات خود را از طریق این سامانه مطرح کنند. همچنین از طریق سامانه های دیگری مثل ۳۱۱۳ و ۱۲۴ یکسری شکایت مردمی دریافت می شود.

افت شدید رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم

وی مهم ترین مسئله برای پیشگیری از سرایت کرونا را رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم دانست و افزود: وضعیت سطح شهر اصفهان و بسیاری از نقاط استان حاکی از افت شدید رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم است. این مسأله هم در مراکز عمومی و هم از سوی شهروندان دیده می شود.

میرجهانیان با تاکید بر نهادینه شدن رعایت پروتکل های بهداشتی در مردم، اظهار کرد: متاسفانه توجه به پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در همه سطوح نزول پیدا کرده است. این موضوع به خاطر طولانی شدن همه گیری کرونا است، درحالی که وضعیت این بیماری بدتر شده که بهتر نشده و سرما و آلودگی هوا نیز باعث تشدید وضعیت شده است.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در فروشگاه های بزرگ و به ویژه عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، گفت: برای فروشگاه های بزرگ برنامه ریزی خاصی صورت گرفته و تاکنون جلسات مختلفی برگزار شده است. در برخی از این فروشگاه ها کارشناس بهداشت مستقر شده که از لحاظ کنترل پروتکل های بهداشتی تاثیرگذار بوده است. با این وجود شاید نیاز باشد بازنگری مجددی در این نظارت ها اتفاق بیفتد.

وی همچنین به وضعیت نانوایی ها اشاره و تصریح کرد: اقدامات بسیاری برای رعایت مسائل بهداشتی در نانوایی ها صورت گرفته، از جمله برگزاری جلسات آموزشی، چاپ انواع بنرهای آموزشی، در اختیار قرار دادن رایگان مواد ضدعفونی کننده، اما واقعیت این است که بخشی از رعایت مسائل بهداشتی در نانوایی ها به مردم برمی گردد؛ برای مثال رعایت فاصله گذاری در صف نانوایی برای حفظ سلامت افراد ضروری است، اما متاسفانه در بیشتر موارد توجه جدی به این موضوع نمی شود.

خطر تجمع مردم در آرامستان باغ رضوان

میرجهانیان با تاکید بر ضرورت رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی در بخش هایی مثل پمپ بنزین ها، نانوایی ها، پاساژها، مساجد و آرامستان باغ رضوان، گفت: یکی از مراکز پرخطر کنونی باغ رضوان است که برای خاکسپاری فردی که به تازگی فوت شده باید فقط بستگان درجه یک آن هم برای مدت کوتاهی حضور داشته باشند و تجمع تعداد زیادی از افراد به هیچ عنوان به صلاح نیست.

وی با اشاره به اعمال محدودیت های شدید کرونایی در ۵ شهرستان استان اصفهان، گفت: در این شهرستان ها به دلیل وضعیت وخیم شیوع کرونا محدودیت های شدیدی درنظر گرفته شد که امیدواریم در بهبود وضعیت تاثیرگذار باشد. شهر اصفهان هم حتما نیاز به این محدودیت ها دارد اما به دلیل شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی عملا امکان انجام این کار وجود ندارد.

توصیه اکید به مردم برای دوری از اجتماعات

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه توصیه اکید ما به مردم این است که از حضور در هرگونه اجتماعی در شرایط کنونی دوری کنند، گفت: قاطعانه می توان گفت که حضور در اجتماعات خطرناک ترین مسئله برای سلامتی و جان مردم در شرایط کنونی است.

وی با اعلام اینکه به صورت هفتگی بین ۳ تا ۵ هزار بازدید از مراکز تهیه و توزیع و یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار بازدید از اماکن عمومی در دستور کار اداره بهداشت محیط مرکز بهداشت استان قرار دارد، گفت: کارشناس های بهداشت حرفه ای نیز بازدیدهای جداگانه ای دارند و به طور میانگین مجموعا هر هفته حدود ۱۰ هزار بازرسی انجام می گیرد.

میرجهانیان خاطرنشان کرد: برنامه جامعی برای بازرسی از بخش های مختلف وجود دارد، اما تعداد مراکز بسیار بالا است و وقت و توان زیادی از کارشناسان می گیرد، اگرچه تمهیداتی مثل ورود نیروهای بسیج، هلال احمر و نیرو انتطامی پیش بینی شده است.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اعلام کرد: هم اکنون معضل بزرگ ما در بخش اماکن عمومی پاساژها و در بخش مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، نانوایی ها هستند، این درحالی است که تاکنون بهترین همکاری را مراکز پلیس و بانک ها داشته اند و وضعیت این بخش ها بسیار بهتر شده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.