کدامیک از سیاسیون به معترضان توهین کردند+جدول
خبرآنلاین در گزارشی، توهین و فحاشی تریبون داران داخلی به معترضان بعد از فوت مهسا امینی را بررسی کرده است.لیستی از توهین رسانه های داخلی،مجریان صداوسیما و فرماندهان نظامی که محرکی برای خشونت های کلامی خیابانی بوده،در این گزارش آمده است.

گروه سیاسی: یکی از نقدهای مهم به برخی سیاسیون داخلی این است که معترضان را با الفاظ روسپی‌گری، طویله ، پری‌بلنده و... توصیف می کنند. در نمونه اخیر، روزنامه کیهان بعد از باخت تیم ملی از انگلیس در جریان رقابت های جام جهانی، فوتبالیست های تیم ملی را «بی غیرت» خوانده بود. این در حالی است حسین شریعتمداری بعد از برد تیم ایران در برابر ولز، از تیم ملی عذرخواهی کرد. رفتارهای این چنینی که تحریک بخشی از جامعه معترض را هدف قرار می دهد، همزمان با تلاش جریان میانه رو داخلی برای آرام کردن افکارعمومی، در مواجهه با کنشگری خشونت آمیز تندروها، نتیجه ای جز برانگیختگی آتش خشم عمومی نداشته است.این رفتارهای خارج از عقلانیت،«چرخه بحران» را با «مولفه های داخلی»، زنده نگه داشته است.

خبرآنلاین، نقش «غضنفرهای سیاسی» را در گزارشی با عنوان «خشونت کلامی در بیان سیاسیون تریبون‌دار» بررسی کرده است.

در گزارش خبرآنلاین به این نکته توجه شده که ادبیات برخی مسئولان و فعالان رسانه ای به نمایندگی از جناح تندرو از سنت اسلامی و ایرانی کاملا بیرون بوده، و خشم را در کلام و عمل نهادینه می سازد. ادبیاتی که مادران، پدران، خواهران، و برادران این سرزمین متمدن را شرم آگین ساخته و به استناد متون دینی و قرانی، این مجوز را به معترضان می دهد تا دشنام را با دشنام پاسخ دهند.

مجوزی که در آیه ۱۴۸ سوره نسا داده شده است. خداوند در این آیه که به صراحت فرمودند «لاَ یُحِبُ‌ اللَّهُ‌ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ‌ الْقَوْلِ‌ إِلاَّ مَنْ‌ ظُلِمَ‌ وَ کَانَ‌ اللَّهُ‌ سَمِیعاً عَلِیماً» در تفسیر آن آمده اگرچه دشنام همواره از سوی خداوند و پیامبر اکرم(ص) نکوهش شده است اما «مظلوم، مجاز به دشنام دادن ظالم و افشاگری علیه اوست»

از این رو فاصله گرفتن برخی افراد که خود را با صفات انقلابی و منعکس کننده دیدگاه های انقلاب معرفی می کنند در تمایز آشکار با سیاست های کلی نظام است. ضرباتی که افراد و رسانه های ارزشی بدون درنظر گرفتن تبعات آن به کشور وارد می کنند، ادامه دهنده چرخه بحران است.

توهین به افراد، از ذهنیتی شکل می گیرد که قصد دارد با توهین، منتقد یا مخالف فکری خود را «تحقیر» کند. استفاده از چنین توهین هایی در رسانه های دولتی همچون روزنامه ایران، همشهری و کیهان به صورت متناوب در روزهای اعتراضات سراسری بعد از فوت مهسا امینی به کار رفت.

برآیند عادی انگاری انتشار «توهین» و «تهدید» که نمونه عینی تهدید، در سخنان بهادری جهرمی سخنگوی دولت مشاهده می شود، موجی از نقدها به این اظهارات را که گفته بود «برای دولت مثل آب خوردن بود که از روز اول اجازه شلیک با گلوله جنگی بدهد»، به دنبال داشت. اظهارات فردی که در نهادهای تصمیم ساز امنیتی جایگاهی ندارد و باید به جای تهدید معترضان، دولت را محور وحدت ملی قرار داده و از سیاست های مداراگرانه نظام دفاع کند .

در تحلیل نهایی، این روزها که ایران ستیزان بیش از گذشته در تلاش برای تفرقه افکنی بین مردم و ضربه به منافع ملی هستند، فعالیت برخی افراد که از آن ها به عنوان «غضنفرهای مجازی» یاد می شود و متاسفانه در نهادهای دولتی و حاکمیتی حضور فعال دارند، با رفتار اشتباه و اظهارنظرهای تحریک آمیز، مردم را نسبت به نظام بدبین کرده و دایره منتقدان به مخالفان را گسترده تر می کنند.

جدول و لیست اسامی افراد و رسانه های توهین کننده را به همراه شرح گزارش خبرآنلاین، اینجا بخوانید .

بیشتر بخوانید عکس العمل دولت به اعتراضات آیا صدای مردم در دولت و مجلس شنیده خواهد شد؟ رئیسی مانند احمدی نژاد منتظر «پاره شدن قطعنامه دان ها» است؟ خواب پاییزی دولت در بحران ها / رئیسی کجاها نیست که باید باشد؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.