بیانیه‌ی مشترک ایران و عراق درباره ترور شهید سلیمانی
کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه‌قضائیه از پایان برگزاری دور نخست نشست کمیته تحقیق مشترک ترور سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» و همراهان ایشان امروز در بغداد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در مصاحبه با خبرنگاران گفت: بدنبال گفت و گوهای سطح بالا میان سیستم‌های قضایی ایران و عراق و تلاش‌های دادستانی تهران، هیات حقوقی- قضایی کشورمان به ریاست یکی از معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران، ۲ روز قبل برای شرکت در اولین نشست کمیته تحقیق مشترک ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان عازم بغداد شد. گفت و گوهای دور اول امروز به پایان رسید و طرفین تصمیم گرفتند دور دوم نشست کمیته را تا یک ماه آینده در تهران برگزار نمایند. غریب آبادی افزود: در پایان این دور از گفت و گوها روسای دو هیات بیانیه مشترکی را نیز به امضاء رساندند و این جنایت را به عنوان یک جنایت جدی و اقدام ناقض حاکمیت ملی عراق و ناقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر محکوم کردند و بر مقابله با بی کیفرمانی مرتکبین این جنایت بین‌المللی و لزوم اقامه عدالت در خصوص آنان، تاکید کردند. معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در ادامه گفت: نکته مهم از منظر حقوقی این است که در این بیانیه تصریح شده است، جنایت مذکور در زمان سفر رسمی سردار شهید سلیمانی به عراق با دعوت دولت این کشور و برای انتقال پیام سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران ارتکاب یافته است.

غریب‌آبادی با اشاره به اینکه هیات‌های طرفین در این نشست در طول دو روز در خصوص موضوعات دستور کار و اقدامات انجام شده تاکنون و برنامه‌های پیش روی گفت و گو کرده و به تبادل داده‌ها پرداختند، پنج تفاهم این نشست در قالب بیانیه مشترک را به شرح زیر اعلام کرد:

اول: اتخاذ تمامی تدابیر حقوقی و قضایی ممکن برای تعقیب و مجازات عوامل و عناصر دخیل در جنایت ترور شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهان ایشان، بویژه عوامل و اتباع آمریکایی دخیل.

دوم: تداوم و ارتقای همکاری دو جانبه برای تکمیل تحقیقات قضایی در حال انجام در ۲ کشور.

سوم: استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در راستای ارائه و تکمیل اطلاعات مورد نیاز بر مبنای موافقت نامه همکاری حقوقی و قضایی در امور کیفری بین ایران و عراق و نیابت‌های قضایی صورت گرفته.

چهارم: تداوم فعالیت کمیته تحقیق مشترک در ۲ کشور تا حصول اطمینان از تکمیل اطلاعات مورد نیاز در تحقیقات قضایی صورت گرفته، در اسرع وقت.

پنجم: برگزاری دور بعدی نشست کمیته مشترک تا یک ماه آینده در تهران.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.