گلایه های صریح روحانی از کره جنوبی: استفاده از ذخایر مالی حق روشن ایران است
سفرای ۴ کشور «برزیل»، «کنیا»، «کره جنوبی» و« نیجریه» استوارنامه خود را تقدیم حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز سه‌شنبه ۲۹ تیرماه، از روزهای پرترافیک پاستور بود، روزی که سفرای جدید چند کشور خارجی استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی ضمن دیدار با سفرای جدید کشورهای «برزیل»، «کنیا»، «کره جنوبی» و« نیجریه» ابراز امیدواری کرد روابط این کشورها و جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف شاهد توسعه باشد.

تحریم های یک جانبه آمریکا، مذاکرات برجام و مشکلات مالی بین ایران و کره جنوبی از دیگر بخش های اظهارات رئیس جمهور در دیدارهای امروز بود.

مشروح سخنان رئیس جمهور و سفرای ۴ کشور خارجی را در جدول زیر بخوانید؛

نام سفرا و کشور

اظهارات رئیس جمهور

اظهارات سفرا

لودمار گونسالوس د آگیارنتو/ سفیر جدید برزیل

* استفاده از همه ظرفیت ها برای توسعه مناسبات به نفع دو ملت و دو کشور خواهد بود.

* در سال های اخیر برغم مشکلات ناشی از تحریم های آمریکا، اجازه ندادیم روابط دو کشور با مشکلی مواجه شود، امیدوارم که در دوره ماموریت سفیر جدید برزیل در تهران شاهد توسعه و تحکیم بیش از پیش روابط باشیم.

* روابط برزیل با ایران خوب و صمیمانه است. برغم تحریم های غیرقانونی و یک جانبه آمریکا علیه ایران، دو کشور تلاش کرده اند روابط خوب خود را حفظ کنند.

* تلاش برای توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینه ها هدف اصلی در مدت ماموریتم در تهران است. افزایش سطح همکاری ها و روابط ایران و برزیل به عنوان دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه و آمریکای لاتین یک امر ضروری است

جاشوا گاتیمو آگوتا/ سفیر جدید کنیا

*دو کشور زمینه های خوبی برای همکاری و توسعه مناسبات دو جانبه دارند که باید از این ظرفیت ها بیشتر استفاده شود.

*{ با آرزوی موفقیت برای سفیر جدید کنیا در تهران}: امیدوارم که در مدت ماموریت در ایران، شاهد توسعه و تحکیم بیش از پیش روابط دو کشور باشیم.

* روابط دو کشور دیرینه و رو به توسعه است. ارتقا روابط دو کشور مهمترین هدف من به عنوان نماینده دولت کنیا در ایران است.

* دو کشور همکاری های خوبی در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و علمی دارند و در دوران ماموریت خود تلاش خواهم کرد که این روابط بیش از پیش توسعه یابد.

یون کانگ هیون/ سفیر جدید کره جنوبی

* در سال‌های اخیر بخاطر تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا، روابط دو کشور با مشکل مواجه شد که ضرورت دارد اینگونه مشکلات هر چه زودتر برطرف شود.

* برغم وعده‌هایی که کره جنوبی داده همچنان مشکلات بانکی و مالی بین دو کشور پابرجا است، در زمینه خرید تجهیزات و امکانات پزشکی و دارویی و حتی واکسن کرونا در استفاده از اموال خودمان در بانک‌های سئول باز هم با مشکل مواجه هستیم. در حالی که استفاده ایران از ذخایر مالی خود در بانک‌های کره جنوبی حق روشن و واضح ایران است.

* مشکل مالی موجود بین ایران و کره جنوبی تأثیر بسیار بدی در اعتماد مردم ایران به کره جنوبی گذاشته است چرا که در دوران شرایط سخت کرونا مردم ایران نتوانستند از اموال خود در بانک‌های کره استفاده کنند. لذا امیدوارم کره جنوبی در فرصت‌های آینده بتواند با تلاش‌های مضاعف این مسأله را جبران کند

* شرایط اعمال شده که خارج از کنترل ما هم بوده است، روابط تهران و سئول را تحت تأثیر قرار داده است اما امروز مأموریت ویژه دارم تا نهایت تلاش خود را برای تقویت روابط دو جانبه بکار بگیریم.

* اگر چه چشم‌انتظار نتایج خوب مذاکرات مرتبط با برجام هستیم اما کره جنوبی زمان را از دست نخواهد داد و در حال مهیا کردن شرایط و آماده شدن برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه هستیم

یاکوبو سانتوراکی سلیمان/ سفیر جدید نیجریه

*دو کشور از ظرفیت‌های خوبی در زمینه‌های تجاری، کشاورزی، علم و فناوری و بویژه انرژی برخوردار هستند، باید از ظرفیت‌های موجود در راستای منافع دو ملت حداکثر استفاده را کرد.

*{ با اشاره به همکاری های خوب تهران و آبوجا در سازمان‌های بین‌المللی}: همواره هماهنگی و همکاری دو کشور در عرصه‌های بین‌المللی وجود داشته و این همکاری ها می تواند موجب تحکیم بیش از پیش مناسبات و روابط دوجانبه در مسیر اهداف مشترک باشد.

* نیجریه تمایل دارد سطح روابط دوجانبه با تهران را بیش از پیش گسترش دهد.

* کشورش می تواند بازار بزرگی برای کالاهای ایرانی باشد، از حضور شرکت‌های ایرانی برای کمک به توسعه نیجریه استقبال می‌کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.