مساجد در ماه رمضان چگونه فعالیت می‌کنند؟
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری برنامه‌های مساجد، گفت: در وضعیت قرمز کرونایی، هیچ تجمع و اجتماعی در مساجد صورت نخواهد گرفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه فعالیت مساجد در ایام ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و با توجه به شرایط کرونایی موجود، هیچ‌گونه اجتماعی به جز برنامه‌ها و روال عادی مساجد اتفاق نمی‌افتد. از جمله برنامه‌هایی که در مساجد به صورت روال عادی برگزار می‌شود، می‌توان برنامه‌های «مسجد سنگر سلامت» (طرح حاج قاسم سلیمانی)، پایگاه بسیج، کانون فرهنگی و طرح «مواسات» که در جهت کمک و حمایت از مستضعفین و آسیب‌دیدگان کرونا است، را نام برد. بنابراین در وضعیت و شرایط قرمز کرونایی در مساجد تنها چنین برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در وضعیت نارنجی، موقعیت و برنامه‌ریزی‌ها متفاوت خواهد بود؛ به طوری که اجتماع در قالب نماز جماعت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد صورت خواهد گرفت. هم‌چنین بعدازظهرها جلسات ترتیل‌خوانی در فضای باز پارک‌های اطراف و در حاشیه مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. البته این برنامه‌ها منوط به وضعیت نارنجی شهر است.

نماینده امور مساجد در ستاد کرونای خراسان رضوی بیان کرد: در شب‌های قدر نیز با مشارکت هیات‌های مذهبی و شهرداری پیش‌بینی شده است تا چنانچه وضعیت شهر نارنجی باشد، حدود ۵۰ نقطه از شهر مشهد مشخص شود و به تعبیری ۵۰ محفل شب‌های قدر با محوریت مساجد و هیات‌های مذهبی در فضای باز برگزار شود. طبیعتاً همه این فعالیت‌ها در وضعیت قرمز و بر اساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل خواهد بود و تنها فعالیت‌هایی که با عدم تجمع مردم همراه است، در مساجد اجرا خواهد شد.

اسماعیلی تصریح کرد: در شرایط غیر کرونایی فعالیت مساجد در ایام ماه مبارک رمضان به این صورت بوده که محافل قرآن، مجالس سخنرانی و در ۹۰ درصد مساجد مجالس تفسیر قرآن و جلسات ترتیل‌خوانی برگزار می‌شده است. هم‌چنین در ۹۰ درصد مساجد مشهد طرح افطاری ساده با توجه به منویات مقام معظم رهبری اجرا می‌شده است. امسال نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا طرح افطاری ساده به صورت پک‌هایی در درب منازل مستضعفین در حاشیه مسجد اجرا شود.

وی در خصوص چگونگی نظارت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد: مدیریت مساجد بر عهده امام جماعت‌ مساجد است، بنابراین ائمه جماعت به طور شرعی و قانونی موظف هستند که منویات مقام معظم رهبری، ستاد مقابله با کرونا و مرکز رسیدگی به مساجد را رعایت کنند. لذا امام جماعت مساجد ناظر اصلی رعایت شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی بوده‌ و هیات امنا مجری این دستورالعمل‌ها هستند. هم‌چنین ادارات و مراکز بهداشت نیز به مساجد مراجعه کرده و گزارش آن‌ها را به ما تحویل می‌دادند و به این ترتیب در مساجدی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شد، ابتدا با تذکر این مسئله بیان و حل شده و در صورت تداوم در عدم رعایت دستورالعمل‌ها، مسجد تعطیل می‌شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان خاطرنشان کرد: به طور کلی ما قصد داریم که مردم و مسئولین را متوجه این موضوع کنیم که مسجد مکانی نیست که تعطیل شود و به تعبیری مسجد، تعطیل‌بردار نیست. شاید نماز جماعت و فعالیت‌های این‌چنین تعطیل شود، اما مسجد تعطیل نخواهد شد؛ زیرا این مکان مصدر همه امورات خیر فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی است. بنابراین با تعطیل شدن آن، برنامه‌هایی مانند «مواسات»، «سنگر سلامت»، بسیج که امنیت را تأمین می‌کند، صندوق‌های قرض‌الحسنه، مراکز مشاوره و مراکز نیکوکاری که در مساجد فعالیت می‌کنند تعطیل خواهد شد. در نتیجه باید تفاوتی میان مساجد، پاساژ و بازار قائل شویم.

وی خاطرنشان کرد: طبق گفته مقام معظم رهبری، نظرات ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی خواهد شد و در حقیقت رعایت پروتکل‌ها باید صورت بگیرد و از اجتماع مردم در زیر یک سقف جلوگیری می‌شود، اما مسجد تعطیل نشده و دَر مساجد بسته نخواهد شد. خوشبختانه توجه مسئولین به این موضوع جلب شده و در حالی که در آیین‌نامه‌ها این موارد عنوان شده است، اما در عمل مسئولین متوجه این موضوع هستند که مسجد نباید تعطیل شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.