تاثیر رسانه در مدیریت کرونا دیده شود/مواسات هدفمند شده است
رئیس سازمان بسیج سازندگی استان فارس گفت: تاثیر و نقش رسانه در مدیریت شیوع کروناویروس و مبارزه با این بیماری، اگر بیشتر از مدافعان سلامت نباشد، کمتر هم نبوده است و این موضوع باید دیده شده و منظر قرار گیرد.

سرهنگ پاسدار دکتر اسماعیل قزل‌سفلی، دوشنبه ۱۸ اسفند در جلسه هم‌اندیشی با جمعی از مدیران رسانه‌های استان فارس، با تاکید بر لزوم انعکاس بیشتر اقدامات رسانه‌ها و تاثیرگذاری فعالیت‌های رسانه‌ای در دوران شیوع کرونا، خصوصا در استان فارس، گفت: به تجربه ثابت شده است که هر زمان رسانه‌ها در آموزش، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی پیرامون مدیریت و مبارزه با کرونا، ورودی گسترده داشتند، شاهد افزایش سطح رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم بوده‌ایم.

قزل‌سفلی با بیان اینکه انجام فعالیت‌های رسانه‌ای از سوی خبرنگاران، عکاسان خبری و دیگر فعالان رسانه‌ای، گاه منجر به افزایش بیش از ۹۰ درصدی رعایت پروتکل‌ها در جامعه شده است، گفت: همین امر در بحث مدیریت شیوع بیماری و مبارزه با کروناویروس، تاثیر بسزایی برجای گذاشته است.

او تاکید کرد: اهالی رسانه به واقع از مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند، کسانیکه مسائل و اقدامات و فعالیت‌های همه بخش‌ها را پوشش داده و منعکس می‌کنند اما تلاش‌ها و تاثیرات و اقدامات آنان به خوبی دیده نشده و کمتر به مسائل آن پرداخته شده است.

قزل‌سفلی در ادامه با بیان اینکه آغاز رزمایش مواسات و همدلی، سخنرانی مقام معظم رهبری در نیمه شعبان گذشته، بود، اضافه کرد: رزمایش مواسات و همدلی، در واقع مسابقه نیکوکاری بود که در ابتدا با تعریف ۲ خدمت شروع شد و اکنون در مسیر بلوغ و تکامل قرار داد و تعداد خدمات به ۲۰ عنوان خدمت رسیده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان فارس گفت: اعتقاد دارم که مردم ایران قرنطینه و محدودیت پذیر نیستند، اما به شدت آموزش پذیر هستند؛ در زمینه آموزش هم مهمترین بخش از کار برعهده رسانه‌ها بوده و قطعا رسانه‌ها عملکرد خوبی در این عرصه داشتند.

اجرای نهضت کمک‌های مؤمنانه طی ۱۰ مقطع

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با بیان اینکه تاکنون در ۳ مرحله و در ۱۰ مقطع نهضت کمک‌های مؤمنانه در استان فارس اجرا شده است،‌ گفت: مرحله اول در ماه مبارک رمضان، مرحله دوم در عید قربان و ماه محرم و صفر و مرحله سوم در دهه ربیع و سالروز شهادت حضرت زهرا(س) این نهضت اجرا شد و اکنون هم برای ایام نوروز در حال آماده‌سازی کمک‌های مؤمنانه هستیم.

وی با تصریح اینکه نهضت کمک‌های مؤمنانه در قالب توزیع بسته‌های معیشتی، اهدای کارت هدیه، کارت اعتباری خرید، توزیع جهیزیه، اشتغالزایی و غیره انجام می‌شود، گفت: طبق برآوردهای انجام شده در ایام کرونا ۷۳ هزار نفر در استان فارس بیکار شدند و بعد از اینکه فضا بهتر شد عده‌ای به کار بازگشتند اما همچنان قریب ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر به دلیل کرونا بیکار هستند زیرا برخی از مشاغل دیگر بازنگشتند مانند نجات غریق‌ها، سینماها و غیره.

قزل‌سفلی همچنین از شناسایی هدفمند نیازمندان و آسیب‌دیدگان کرونا در قالب نهضت کمک‌های مؤمنانه در استان خبر داد و گفت: این کار را به‌منظور همدلی و کمک نهادهایی که به نیازمندان خدمات ارائه می‌دهند و همچنین جلوگیری از موازی کاری انجام دادیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس یادآور شد: در بحث کمک‌های مؤمنانه یکسری اقداماتی انجام شده است و اکنون دیگر ضدعفونی معابر انجام نمی‌شود بلکه ضدعفونی اماکن درمانی و اماکن شلوغ توسط گروه‌های جهادی انجام می‌شود زیرا به این جمع‌بندی رسیده شده است که ویروس از سطوح کمتر منتقل می‌شود.

وی از توزیع ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بسته معیشتی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان فارس خبر داد و گفت: این تعداد بسته‌ها تا پایان سال جاری به بیش از ۳ میلیون بسته خواهد رسید اما نکته‌ای که باید بدان توجه کنیم این است که توزیع بسته‌های معیشتی بیشتر یک مسکن است لذا تلاش کردیم در کمک‌های مؤمنانه اقدامات اساسی دیگری انجام دهیم مثل توزیع جهزیه که یک کار زیرساختی است یا بحث مسکن نیازمندان و آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و اشتغال و غیره.

قزل‌سفلی همچنین به طرح نذر خون اشاره کرد و گفت: در استان فارس بیش از ۹۳ هزار نفر برای اهدای خون رفتند اما در نهایت ۷۱ هزار واحد خونی اهدا شد و بسیجیان بسیار قوی وارد این عرصه شدند و امروز بحمد الهی در استان فارس نسبت به برخی از استان‌ها در این عرصه کمتر مشکل داریم.

آزادسازی ۴۰۱ زندانی جرائم مالی غیرعمد

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس دیگر اقدامات این سازمان را طی ایام شیوع کرونا برشمرد و گفت: توزیع ۱۰ هزار جهیزیه، ۳۰ هزار بسته پوشاک، ۷۳۱ هزار بسته بهداشتی، ۱۹۷ هزار بسته پروتئینی اعم از مرغ و حبوبات و غیره، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بسته معیشتی، ۲۴ هزار بسته یلدایی، آزادسازی ۴۰۱ زندانی جرائم مالی غیرعمد در دو مرحله تاکنون که مرحله سوم آن هم در ۲۶ اسفندماه برگزار می‌شود از جمله اقدامات این سازمان طی این ایام بوده است.

وی بیان کرد: در زندان‌های فارس ۹۲۹ نفر زندانی جرائم غیرعمد مالی وجود دارند که ۲۱۸ نفر از آنان زندانیان مهریه هستند؛ ۹ زندانی دارای بدهی زیر ۱۰ میلیون، ۳۹ زندانی دارای بدهی زیر ۲۰ میلیون و غیره داشتیم که اکنون بحمد الهی با نذر رهایی که اجرا شده است، دیگر زندانی با بدهی کمتر ۴۰ میلیون در زندان‌های فارس وجود ندارد و بدهی این افرادی که آزاد کردیم ۵۴ میلیارد بوده است که با همت بسیج و معتمدین ۳۹ میلیارد تخفیف گرفته شده است و ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را خیران پرداخت کرده‌اند.

قزل‌سفلی همچنین اجرای طرح گرمای محبت در ایام زمستان به‌منظور تهیه بخاری برای نیازمندان استان را یادآور شد و گفت: در قالب اجرای این طرح ۵ هزار بخاری تهیه و توزیع شد و همچنین در بحث مسکن نیز از آبان‌ماه سال جاری تاکنون ۵۲۸ مورد احداث و مرمت مسکن نیازمندان داشته‌ایم و از این تعداد ۲۲۵ مسکن احداث و مابقی را مرمت کرده‌ایم که اعتبار آن‌ها قریب ۳۰ میلیارد برآورد شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با بیان اینکه در هر محله سه جمعیت آسیب‌پذیر، آسیب‌زا و توانمند داریم، گفت: طرحی را از ابتدای سال آینده به یاری خدا در استان فارس اجرا خواهیم کرد که نام آن‌ را فعلاً نذر مهارت گذاشته‌ایم و در آن طرح تلاش می‌کنیم تا کسانی که می‌خواهند به نیازمندان کمک کنند، اما توان مالی ندارند بتوانند از مهارت خود برای کمک به نیازمندان استفاده کنند به‌عنوان مثال یک آرایشگر می‌تواند در طول سال ۱۰ نفر نیازمند را به‌صورت رایگان اصلاح کند و تلاش می‌کنیم این طرح را در سطح محلات اجرایی کنیم.

قزل‌سفلی با تأکید بر اینکه هدف نهایی کمک‌های مؤمنانه باید این باشد که هر کسی از توانمندی‌های خود کمک کند، گفت: به یاری خدا در روز ۲۰ اسفندماه سال جاری یک برنامه متمرکز رزمایش کمک‌های مؤمنانه را در حافظیه شیراز برگزار خواهیم کرد و همچنین یک برنامه هم برای کارگران خواهیم داشت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.