احتمال اوج گیری "کرونای انگلیسی" در کرمانشاه/ نگران شلوغی بازار و تجمعات "چهارشنبه سوری" هستیم
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به شناسایی برخی موارد ابتلا به کرونای انگلیسی در استان، گفت: شلوغی بازارها در این شرایط نگران کننده است و می‌تواند به اوج گیری این نوع ویروس در استان منجر شود.

دکتر محمودرضا مرادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شناسایی تعدادی موارد کرونای انگلیسی در استان، گفت: در همین راستا استان باید آمادگی بیشتری برای مقابله با این نوع ویروس در خود ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در مدت شیوع کرونا همواره مراکز درمانی استان آماده باش بوده اند، گفت: این احتمال هست که با اوج گیری کرونای انگلیسی در استان نیاز باشد تعداد تخت‌ها و دستگاه‌های اکسیژن افزایش یابد.

مرادی خاطرنشان کرد: در پیک سوم کرونا حدود ۱۳۰۰ تخت به بستری بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرد و اگر بیش از تعداد نیاز باشد باز هم می‌توانیم اضافه کنیم، اما در نهایت ظرفیت بخش بهداشت و درمان محدود است.

وی افزود: در استان سه هزار تخت بیمارستانی داریم و اینطور نیست که بتوانیم همه را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم، چرا که بیماران دیگر هم نیاز دارند و نمی توانیم به یک بیمار قلبی بگوییم تخت نداریم و برای همین این ظرفیت نمی تواند بطور کامل در اختیار بیماران کرونایی قرار گیرد.

مرادی گفت: در همین راستا نیاز است که پیشگیری بیشتری صورت گیرد که تعداد بیماران بستری بیش از پیک سوم نشود که در آنصورت مشکلات بسیاری در حوزه درمان خواهیم داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با گسترش کرونای انگلیسی احتمال افزایش بیماران بدحال بسیار است، بنابراین نیاز به تخت های ICU و دستگاه های اکسیژن افزایش می یابد، اما نهایتا بتوانیم تعداد مشخصی تخت و دستگاه اکسیژن تهیه کنیم. مردم باید بدانند اگر تعداد بیماران افزایش یابد، نه تنها کادر بهداشت و درمان گرفتار شده بلکه خدمات رسانی به بیماران هم دچار مشکل شده و خود مردم گرفتار می شوند.

مرادی با تاکید بر لزوم رعایت هرچه بیشتر و دقیق تر پروتکل های بهداشتی گفت: در حال حاضر که در آستانه عید نوروز هستیم، متاسفانه شلوغی بازارها نگران کننده است.

وی افزود: متاسفانه استفاده از ماسک هم نسبت به روزهای اوج پیک سوم کرونا قدری کاهش یافته، اما نگران کننده‌تر از آن عدم رعایت فاصله اجتماعی در سطح جامعه است.

این مسئول گفت: متاسفانه مردم فکر می کنند همین که ماسک بزنند می‌توانند در همه جا و در تمام محل های شلوغ حاضر شوند و این درحالی است که ماسک سطح مشخصی از ایمنی ایجاد کرده و برای پیشگیری موثر باید در کنار ماسک، فاصله اجتماعی هم رعایت شود.

مرادی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونای انلگیسی در حال حاضر توصیه بر این است مردم حتما در مکان های شلوغ و پرتجمع از دو ماسک استفاده کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه از تعطیلی آرامستان‌ها در روزهای پنجشنبه غریبان و پنجشنبه آخر سال هم خبر داد و افزود: در کنار این روزهای جمعه بعد از این دو روز را هم تعطیل کرده ایم که مبادا مردم در این روزها به آرامستان مراجعه کنند.

وی افزود: با توجه به تعطیلی آرامستان ها در حال حاضر نگرانی ما از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری است و مردم باید بدانند کرونا در این مراسم و تجمعات و دورهمی ها به راحتی منتقل می شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.