همه آنچه که باید در خصوص تست‌های تشخیصی کووید۱۹ بدانیم
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، همه آنچه که باید در خصوص تست های تشخیصی کووید۱۹ بدانیم و روش‌های مرسوم تست کرونا در ایران را تشریح کرد.

عباسعلی درستی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: در ایران فعلا سه نوع تست برای تشخیص بیماری کرونا شامل تست مولکولی یا پی سی آر( PCR)، تست سرولوژیک و تست رپید آنتی ژن، وجود دارد که تست مولکولی(PCR) برای تشخیص قطعی بیماری استفاده می‌شود و تست سرولوژیک برای بررسی سطح آنتی بادی و ابتلای قبلی افراد، مورد استفاده قرار گرفته و مشخص می‌کند آیا فرد قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده است یا نه؟.

وی اضافه کرد: تست سرولوژیک برای بررسی وضعیت سطح ابتلای جامعه به عفونت و انجام مطالعه به منظور تعیین الگوی بیماری در کشور و پیشگویی شرایط آینده گسترش بیماری در جامعه استفاده شده و تست رپید در مقایسه با PCR (پی سی آر )، ارزش تشخیصی کمتری داشته و برای تشخیص سریع بیماری استفاده می‌شود؛ تعرفه انجام تست (پی سی آر ) PCR در بخش دولتی و خصوصی ایران، به ترتیب ۲۳۰۳۸۰۰ و ۵۸۶۵۸۰۰ ریال است.

وی با بیان اینکه دقت تست رپید برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا وابسته به زمان انجام تست در دوره بیماری است، گفت: اگر تست رپید برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا که داری علایم هستند، قبل از روز پنجم پس از علامت‌دار شدن، انجام شود، دقت بیشتری دارد، اما دقت تست رپید پس از آن به شدت کاهش می‌یابد، اگر تست رپید برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا که فاقد علامت هستند، قبل از روز پنجم الی هفتم پس از تماس با بیمار مبتلا به کرونا انجام شود، دقت بیشتری دارد اما پس از آن به شدت افت می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: رپید تست زمانی انجام می‌شود که شیوع بیماری زیاد است و امکانات انجام تست (پی سی آر ) PCR جوابگو نیست؛ در صورتی که نتیجه رپید تست در افراد دارای علامت کرونا منفی باشد، تست باید دو روز دیگر تکرار شود، اگر نتیجه باز هم منفی بود، انجام تست (پی سی آر ) PCR ضروری است.

وی در بخش پایانی اظهاراتش متذکر شد: کنترل روزانه علایم، قرنطینه خانگی و رعایت نکات بهداشتی در افراد علامت‌دار و یا بدون علامت در تماس نزدیک با فرد علامت دار، با وجود تست منفی رپید توصیه می‌شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.