عجیب نیست هنرمندی را ببینی که قوت روزانه‌ هم ندارد!
سریال‌های اردنی در دهه های گذشته میان عرب زبانان محبوبیت بسیار داشتند اما اکنون سال‌هاست که صنعت سریال سازی در این کشور با بحرانی جدی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش ایسنا، الجزیره در گزارشی با تاکید بر مطلب بالا، نوشته است: این روزها عجیب نیست اگر هنرمندی را ببینی که به سختی مخارج خانواده‌اش را تامین می‌کند و یا حتی توانایی تامین قوت روزانه‌ را هم ندارد. تصور این امر که هنرمندی که در دهه هشتاد میلادی در کشورهای عربی مورد استقبالی گسترده قرار می گرفت، اکنون به دنبال شخصی است که ۵۰ دلار یا حتی کمتر از او قرض بگیرد هم دور از ذهن نیست. این‌ها نشان دهنده‌ی بحرانی هستند که هنرمندان اردنی سه دهه است که از آن رنج می‌برند و در طول یک سال اخیر با آمدن کرونا این بحران ها چند برابر شده است.

تولید سریال‌های تلویزیونی در کشور اردن از اواخر دهه شصت میلادی آغاز شد و در طول دهه هفتاد هم ادامه پیدا کرد. در دهه هشتاد تولید سریال ها به شرکت تولیدات تلویزیونی و سینمایی اردن سپرده شد و در اوایل دهه نود به سبب جنگ‌ خلیج‌فارس متوقف گشت. در آن زمان این شرکت اردنی ورشکست شد و استودیوهایش را فروخت. پس از آن حدود ۳۰ شرکت تولید فیلم و سریال تاسیس شدند، اما دوام زیادی نداشتند و روند تولید سریال بسیار کند شد؛ در دهه گذشته تولید سریال تنها به دو شرکت منحصر شده است که یکی از آن‌ها سه سال می‌شود که هیچ سریالی را تولید نکرده است.

محمد العبادی، بازیگر قدیمی سریال‌های اردنی به الجزیره می‌گوید که اگر شرایط به همین منوال پیش برود ممکن است هنر در این کشور نابود شود.

او می‌گوید: یک نفر نمی‌تواند این اوضاع آشفته را سامان دهد؛ چرا که اگر وزیری هم علاقه‌مند به هنر باشد و کارهایی را برای بهبود شرایط انجام دهد، ممکن است جانشین او این رویه را در پیش نگیرد و حرکت اولی هم محو شود.

العبادی معتقد است: باید موسسه‌ای برای سریال سازی و توجه به این حوزه در اردن تاسیس شود.

محمد العبادی - بازیگر اردنی او که بیش از پنج دهه در سریال‌های اردنی نقش آفرینی کرده است، می‌گوید: هنرمندان اردنی خواهان احیای سریال سازی در این کشور هستند و این امری است که یک مسوول ارشد باید آن را آغاز کند.

عصام حجاوی، تهیه‌کننده اردنی نیز درباره شرایط اسفبار هنرمندان این کشور تصریح می‌کند: از دهه نود به بعد از هنر و حوزه سریال سازی حمایت رسمی و دولتی نشده است.

او می‌گوید از شرایط فعلی هنر در اردن بسیار رنج می‌برد.

به گفته این تهیه‌کننده اردنی، هنر در کشورش رو به نابودی است و هیچ سازمان و نهادی نیست که بتوان برای نجات هنر و هنرمندان از آن کمک گرفت.

عصام حجاوی (سمت چپ) ـ تهیه کننده اردنی حجاوی می‌گوید، فروش آثار تولیدی به رادیو و تلویزیون اردن برای تهیه‌کنندگان یک معضل بزرگ است و حتی سریال‌های تاریخی که اردن در ساخت آن‌ها شهرت دارد نیز به سختی به فروش می‌رسند.

به گفته حسین خطیب، نماینده هنرمندان اردنی ۱۵ سال قبل صندوقی برای حمایت از هنرمندان اردنی تاسیس شد اما چند سال بعد به دستور نخست وزیر وقت متوقف شد.

سندیکای هنرمندان اردن سال گذشته و پس از شیوع کرونا به ورشکستگی کامل نزدیک شد اما همچنان تلاش می‌کند تا راه‌هایی برای نجات خود بیابد.

سال گذشته مقرر شده بود که دولت اردن بودجه‌ای را برای ساخت سریال‌ها در هر سال تعیین کند. بدین صورت که در هر سال ۷ میلیون دلار به ساخت سریال اختصاص یابد.

قرار بر این بود که برای پنج سال آینده روی صنعت سریال سازی اردن سرمایه گذاری شود؛ یعنی جمعا ۳۵ میلیون دلار در نظر گرفته شود، اما با آمدن کرونا برنامه‌ریزی ها برای ساخت سریال در اردن همچون دیگر فعالیت‌ها معلق و بی نتیجه مانده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.