افت تحصیلی درس ریاضی با آموزش غیرحضوری
بر اساس نتایج تحقیقات اخیر، تاثیر مدت زمان دوری از کلاس حضوری تاثیر مادام‌العمر بر دانش‌آموزان خواهد گذاشت. تخمین زده شده است که آسیب‌های یادگیری در مقیاس جهانی به‌دلیل تعطیلی مدارس، از نظر درآمد از دست رفته به ۱۰ تریلیون دلار می‌رسد.

به نقل از ویفروم، بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ در سراسر جهان منجر به تعطیلی مدارس شد و در زمان اوج خانه‌نشینی کرونایی، حدود ۱.۶ میلیارد کودک از شرکت در کلاس‌های حضوری محروم شدند. در اواسط آوریل سال ۲۰۲۰، در اوج تعطیلی مدارس، ۹۴ درصد از فراگیران در سراسر جهان تحت تاثیر همه‌گیری قرار گرفتند که حدود ۱.۶ میلیارد دانش‌آموز در ۲۰۰ کشور بودند.

با گذشت یک سال از شروع همه‌گیری مشخص است که روند یادگیری ترکیبی، از جمله استفاده پیشرفته از فناوری ادامه دارد. نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که یادگیری غیرحضوری در دروسی مانند ریاضیات منجر به افت یادگیری شده است. در حال حاضر نیز دانش آموزان، والدین و مربیان در میان همه‌گیری بیماری کروناویروس، سال پرآشوب تحصیلی دیگری را می‌گذرانند.

چگونه اختلالات آموزشی بر یادگیری دانش‌آموزان تاثیر گذاشته است؟

در سراسر جهان به دلیل تعطیلی مدارس به طور متوسط ۵۰ روز تدریس حضوری از دست رفته‌است. بر اساس داده‌های مقدماتی مقایسه موفقیت تحصیلی و رشد دانش‌آموزان طی همه‌گیری با الگوهای پیشرفت و رشد سال ۲۰۱۹ مشخص شده‌است که زمان دوری از کلاس حضوری بر یادگیری تاثیر داشته است.

نتایج تحقیقات نشان داده است، در حالی که از آغار شیوع بیماری همه‌گیر، تقریبا در همه مقاطع تحصیلی، اکثر دانش‌آموزان در خواندن و ریاضیات پیشرفت‌هایی داشته‌اند، اما در برخی از موارد این دستاوردها کمتر بوده‌است. دانش‌آموزان کلاس‌های سوم تا هشتم در پایان سال ۲۰۱۹ در خواندن مشابه دانش‌آموزان همکلاسی خود بودند. با این حال، در سال ۲۰۲۰ موفقیت دانش‌آموزان در ریاضی نسبت به سال قبل، حدود ۵ تا ۱۰ درصد کمتر از دانش آموزان همان پایه تحصیلی بود.

بسیاری مشتاق هستند تا تاثیر طولانی‌مدت این اختلال در تحصیل دانش‌آموزان و آنچه والدین، دانش‌آموزان، معلمان، مشاغل و دولت می‌توانند برای کاهش آسیب‌های یادگیری ناشی از کووید- ۱۹ انجام دهند را درک کنند. یکی از سوالات اساسی که باید به آن توجه شود، این است که چطور و چگونه استفاده از روش‌های جدید یادگیری، مهارت‌ها و فناوری‌ها قادر به حال این مشکل هستند.

پاسخ وزارت آموزش و پرورش در سراسر جهان چیست؟

بر اساس نظرسنجی یونسکو، یونیسف و بانک جهانی از ۱۴۹ وزارت آموزش و پرورش، تقریبا هر کشوری برنامه‌ای برای جبران دوری از یادگیری حضوری ارائه کرده است. ارائه یادگیری از راه دور با استفاده از سیستم عامل‌های آنلاین، برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی یا بسته‌ آموزشی، پاسخ‌های استاندارد آموزشی در دوران همه‌گیری بودند.

یادگیری آنلاین در بسیاری از نقاط جهان به عنوان یک راه‌حل ارائه شده است. وزارت آموزش و پرورش حدود ۶۰ درصد از کشورها، بستر نمایش محتوای آموزشی برای معلمان و دانش‌آموزان در دوره ابتدایی و متوسطه ایجاد کرد؛ برای مثال، کشور اسپانیا به سرعت محتوای آموزشی را از طریق کانال‌های تلویزیونی معرفی و مکزیک با فیلم‌های کوتاه برنامه های درسی ارائه کرد.

اما، کشورها چقدر در تغییر در یادگیری از راه دور موفق بودند؟ در سطح جهانی، سیستم عامل‌های یادگیری آنلاین از نظر بسیاری موثر ارزیابی شدند. مرینال موهیت (Mrinal Mohit) مدیر عامل BYJU’S (شرکت آموزشی و آموزش آنلاین هندی) اظهار کرد: تعجب آور نیست که یادگیری آنلاین از قدرت ابزارهای دیجیتال برای ایجاد سرگرمی و جذابیت یادگیری استفاده کند.

معلمان می‌توانند در دروس مبتنی بر فیلم، دانش‌آموزان را از طریق بحث در گروه‌های کوچک به تعامل ترغیب کنند و دانش‌آموزان با یادگیری مبتنی بر بازی برای پرورش مهارت‌های مهم اجتماعی و کار گروهی با معلمان همکاری کنند. البته، داده‌ها نشان می‌دهد که به دلیل توانایی استفاده کامل از مزایای یادگیری از راه دور مبتنی بر اتصال به شبکه یا سایر زیرساخت‌های پیش نیاز، مهارت‌های دیجیتال و یا دسترسی مناسب به فناوری اثربخشی متفاوت دارند. برای مقابله با این مسئله، شرکت‌هایی مانند BYJU’S اطمینان حاصل می‌کنند که محتوای یادگیری آن‌ها از طریق کارت‌های SD و یا شبکه‌های ۲G و ۳G قابل دسترسی است.

آینده یادگیری چگونه خواهد بود؟

اکنون بسیاری از کشورها رویکردهای ترکیبی را در پیش گرفته‌اند که ترکیبی از یادگیری حضوری و از یادگیری از راه دور ارائه می‌کنند. محقق این تحقیق معتقد است که یادگیری ترکیبی با افزایش یادگیری همراه خواهد بود. در نهایت یادگیری عناصر غیرهمزمان آنلاین را با عناصر همزمان ترکیب خواهد کرد و دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا همزمان با یکدیگر، معلمان و محتوای یادگیری تعامل داشته باشند.

وی افزود: من تصور می‌کنم که آینده آموزش به طور یکپارچه یادگیری آفلاین و آنلاین را ترکیب خواهد کرد و می‌توانیم تعادل مناسبی ایجاد کنیم. ما شاهد خواهیم بود که آموزش از رویکرد سنتی یک به چند به یادگیری یک به یک و تعامل در دنیای فیزیکی و دیجیتال جهش خواهد کرد.

بسیاری از نوآوری‌ها و مشارکت‌ها نشان می‌دهد که تحول دیجیتال بخش آموزشی در حال تسریع است. استفاده از فناوری‌های آموزش برای توسعه مدلی با دو معلم و ادغام یادگیری آنلاین و آفلاین در آینده آموزش بسیار مهم خواهد بود. تنها یکی از جنبه‌های تغییر چهره آموزش تغییر در ارائه مطالب آموزشی است و مهارت‌هایی که دانش‌آموزان برای موفقیت نیاز دارند، به سرعت در حال پیشرفت است.

در حالی که هنوز مدت و میزان اختلالات در کلاس درس مشخص نیست، روشن است که فناوری برای زندگی در داخل و خارج از مدارس اهمیت بیشتری خواهد داشت و یافتن راه‌هایی برای دستیابی به این مهم که در هر طراحی آموزشی آینده، خواه از یک مدل آنلاین، آفلاین یا ترکیبی استفاده شود، مهم خواهد بود. همچنین به وضوح فرصت‌های شگرفی در زمینه آموزش و فناوری‌های نشان‌دهنده آن‌ها وجود دارد و استفاده از این موارد در زمینه سلامت بیشتر کودکان و دانش‌آموزان، با توجه به ایمنی آنلاین، نیاز به ارتباطات قوی‌تر و مهارت‌های جدید دارد. با توجه به این موارد، محتویات جدید و توجه به سلامت کودکان می‌توانیم در تلاش باشیم تا نسل موفقی را پرورش دهیم و کاستی‌های آموزشی آنان در این دوران را جبران کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.