مصوباتی که اجرا نمی‌شود/ آرامستان و جمعه بازار کرمانشاه مملو از جمعیت
آرامستان کرمانشاه و بازار روزها شلوغ و پر ازدحام است. در این اماکن خبری از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا نیست و تداوم این وضعیت خیلی زود ما را به روزهای سیه کرونایی می‌رساند.

۲۹ بهمن بود که نشست ستاد کرونای استان کرمانشاه برگزار و خروجی آن ۲۴ مصوبه بود، مصوباتی که برای هرکدام متولی تعیین شد تا به نوعی ضمانت اجرای آن باشد.

به گزارش ایسنا، بخشی از مصوبات این نشست متوجه آرامستانها بود، مکانی که می تواند از کانونهای اصلی شیوع کرونا باشد و متولی آن نیز شهرداری کرمانشاه تعیین شد.

ممانعت از برگزاری مراسم پنجشنبه و جمعه آخر سال، مسدود نمودن تمام درب های ورودی و خروجی، جلوگیری از ازدحام و تجمع جمعیت درتشییع جنازه میت و برگزاری مراسم سوگواری، حضور حداکثر ۱۰ نفر از بستگان جهت خاکسپاری و اتخاذ تدابیر لازم جهت الزام همراهان متوفی به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله مصوبات این نشست در خصوص آرامستانها بود.

با گذشت حدود ۱۰ روز از تصویب این مصوبات، روز پنجشنبه(هفتم اسفند) سری به آرامستان کرمانشاه زدیم تا ببینیم این مصوبات تا چه اندازه اجرایی می شود، اما آنچه مشاهده نمی شد اجرای مصوبات بود.

همه درب ها باز و سیل جمعیت به راحتی وارد آرامستان می شدند و هیچ ممانعتی هم بعمل نمی آمد، هیچ نوع پروتکل بهداشتی رعایت نمی شد و افراد بدون ماسک هم به فراوان بین جمعیت مشاهده می شدند و تذکری هم نمی گرفتند.

برای نشان دادن بهتر وضعیت آرامستان کرمانشاه خواستیم تصاویری بگیریم که اجازه این کار را به عکاس ایسنا ندادند و با برخوردی نامناسب مانع از کار او شدند.

همه اینها درحالیست که کرونای انگلیسی که خیلی سریعتر منتقل می شود به بیخ گوشمان رسیده و شیب مبتلایان هم صعودی شده و با این ساده نگاری مردم و متولیان امر رسیدن به روزهای سیاه کرونایی خیلی نزدیک است.

---- بخشی دیگر از مصوبات ستاد کرونای استان که متولی آن هم شهرداری بود به بازار روزها برمی گردد و الزام همه افراد ارائه دهنده و خدمت گیرنده به استفاده از ماسک توسط ناظرین شهرداری، جانمایی و خط کشی رعایت فاصله گذاری اجتماعی جهت غرفه ها و افراد عرضه کننده به فاصله حداقل ۹ مترمربع از یکدیگر، تعیین ظرفیت مساحت مکان روز بازار و محدودیت در فعالیت تعداد غرفه ها با در نظر گرفتن فاصله فیزیکی حداقل ۹ متر مربع از یکدیگر، برنامه ریزی جهت ساماندهی و رعایت پروتکل های بهداشتی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور جلوگیری از هر گونه تجمع و ازدحام و جلوگیری از فعالیت غرفه های نقض کننده پروتکل بهداشتی از جمله این مصوبات بود.

روز گذشته(جمعه، هشتم اسفند) سری به جمعه بازار کرمانشاه واقع در پارک شرقی کرمانشاه زدیم، ازدحام جمعیت به حدی بود که تردد به سختی انجام می شد و باز هم هیچ خبری از اجرای مصوبات ستاد کرونا نبود. نه فاصله ای بین دستفروشان بود، نه الزامی به استفاده از ماسک و نه تدبیر برای جلوگیری از تجمع و ازدحام. جمعیتی چند هزار نفری در جمعه بازار پرسه می زدند و کرونا هم با خیالی آسوده پرسه می زد.

کانال اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی هم شب گذشته با انتشار تصویری از شلوغی جمعه بازار کرمانشاه با این توضیح که "بیمارستانها در روزهای آینده باید چه کنند؟ چگونه پاسخگوی این بیماران باشند؟" به نوعی به این وضعیت اعتراض کرد.

حال سئوال این است که آیا مصوبات ستاد کرونا فقط جنبه تزیینی دارد و برای این است که گفته باشیم ما هم نشستی تشکیل داده و مصوباتی داشته ایم و یا هدف این است که این مصوبات کمکی به کنترل کرونا کند؟

چرا متولیان امر اجرای این مصوبات را جدی نمی گیرند، آیا هیچ بازخواستی از آنها صورت نخواهد گرفت؟

چنانچه با تداوم این سهل انگاری ها وارد موج چهارم کرونا شویم و تعداد زیادی از هم استانی‌ها جان خود را از دست دهند، مقصر کیست؟

ایسنا آمادگی دارد نظر مسئولین شهرداری درباره دلایل عدم اجرای مصوبات ستاد کرونا را نیز منعکس کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.