قزوین و تاکستان در آستانه وضعیت نارنجی کرونا
فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونای استان قزوین گفت: در حال حاضر وضعیت شهرهای قزوین و تاکستان زرد است اما با توجه به وضعیت رعایت پروتکل‌ها نگران هستیم که این دو شهر مجدداً نارنجی شوند.

منوچهر حبیبی در جلسه قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۸ بهمن در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر شیب نزولی ابتلا به کرونا در استان قزوین کم شده و زنگ هشدار به صدا درآمده است، باید دقت بیشتری داشته باشیم و اقدامات با شدت تداوم پیدا کند تا به دوران پیک ابتلا برنگردیم.

وی افزود: در مجموع شرایط استان خوب و میزان مرگ بر اثر کرونا به صفر رسیده است اما این شرایط دلیل نمی‌شود که تصور کنیم وضعیت عادی است، کاملاً نیاز به مراقبت داریم و در این راستا بیماریابی فعال، شناسایی و رهگیری بیماران باید در دستور کار مسئولین بهداشت و درمان قرار بگیرد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا استان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر موارد ابتلای نوجوانان و جوانان به کرونا در حال افزایش است و این امر موضوع نگران کننده‌ای برای خانواده‌ها محسوب می‌شود، جوانان اهل تحرک و رفت‌وآمد هستند بنابراین بیشتر در معرض ویروس قرار می‌گیرند.

وی تأکید کرد: نگرانی اصلی ما افراد بالای ۶۰ سال هستند در حال حاضر حدود هفت درصد از جمعیت ما را این افراد تشکیل می‌دهند این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد فوتی‌های استان قزوین نیز مختص همین سن است، با توجه به وضعیت موجود باید قرنطینه معکوس برای این افراد را در دستور کار قرار دهیم چراکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توانیم میزان ابتلا و مرگ بر اثر کرونا را مدیریت کنیم اگر قرنطینه معکوس برای این افراد اجرایی شود به طور حتم میزان فوتی‌ها همچنان صفر باقی می‌ماند.

حبیبی یادآور شد: قرنطینه معکوس رویکرد کادر بهداشت و درمان است، در این سن باید مراقبت بیشتر شود و افراد مسن کمتر از خانه بیرون بیایند، در صورت خروج از منزل باید ماسک بزنند و در تجمعات شرکت نکنند، قرنطینه معکوس نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی دارد و همه باید روی این موضوع کار کنیم تا به وضعیت باثباتی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: با قاطعیت از برگزاری هرگونه تجمع و تردد جلوگیری می‌کنیم چرا که جلوگیری از تجمعات در کاهش کرونا حائز اهمیت است، همچنین برگزاری مسابقات بدنسازی و بازگشایی استخرها ممنوع است و مدارس نیز در مناطق زرد اجازه بازگشایی ندارند و در مناطق آبی حضور اختیاری است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونای استان قزوین بیان کرد: فردی که برای تست مراجعه می‌کند اگر تستش مثبت شود یا در بیمارستان بستری یا ۱۴ روز به توصیه پزشک در منزل قرنطینه می‌شود، کادر درمان باید بررسی کنند که فرد شرایط قرنطینه شدن در منزل را ندارد و باید به نقاهت گاه ارجاع داده شود، هماهنگی‌ها به صورت روزانه در این خصوص انجام شود.

وی بیان کرد: نقاهتگاه توسط هلال‌احمر ایجاد شده و امکانات لازم از جمله کپسول اکسیژن، پزشک و پرستار را دارد، باید این موضوع را جدی بگیریم تا افرادی که شرایط قرنطینه خانگی را ندارند ۱۴ روز در نقاهتگاه به سر برند.

حبیبی تأکید کرد: مهار کرونا نیاز به در صحنه بودن طرح شهید سلیمانی دارد، ما از این طرح حمایت و پشتیبانی می‌کنیم و معتقدیم که این طرح باید با قوت ادامه پیدا کند، اثرات مثبت این طرح را در مهار کرونا دیدیم اگرچه طرح هزینه بالایی دارد اما بازخورد آن بسیار خوب بوده است و در کاهش کرونا تأثیر بسزایی داشته است.

وی اظهار کرد: نظارت و بازرسی نیز همانند گذشته باید پررنگ باشد، طبق بازرسی‌های صورت گرفته اقدامات انجام شده در شهرستان بویین‌زهرا قابل‌تقدیر است، تعداد بستری و فوتی‌های شهرستان نشان می‌دهد که پروتکل‌ها به‌خوبی اجرا و بازرسی و نظارت توانسته اثرگذار باشد.

تعطیلی رستوران‌هایی که پروتکل‌ها را نمی‌کنند

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونای استان قزوین با اشاره به تکلیف فعالیت رستوران‌ها و تالارها در استان قزوین، خاطرنشان کرد: از همان اول مدیریت این کار را بر عهده سازمان صنعت و معدن و تجارت و اتحادیه اصناف قرار دادیم، تذکرات لازم نیز باید توسط این سازمان‌ها داده شود و نظارت صورت بگیرد تا ما مجبور به تعطیلی رستورانی نشویم، تعطیل کردن سریعترین راه است و اگر مجبور شویم برای حفظ سلامتی مردم رستوران‌هایی که رعایت نمی‌کنند را تعطیل می‌کنیم.

وی افزود: طی دو روز آینده اگر رستورانی مشاهده شود که پروتکل‌ها رعایت نشده باشد تصمیم بر تعطیلی آن می‌گیریم، تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها باید فاصله صندلی‌ها را رعایت کنند در حال که در برخی از رستوران‌ها پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود.

حبیبی یادآور شد: منع تردد شبانه در هر وضعیت و رنگ‌بندی همچنان پابرجاست، در حال حاضر چهار شهر استان قزوین آبی و دو شهر زرد است و منع ترددهای در دو شهر زرد کمتر است درحالی‌که همه باید رعایت کنند، کمترین آمار تردد و جرائم مربوط به تاکستان و قزوین است.

وی خاطرنشان کرد: نگران شهر قزوین و تاکستان هستیم این دو شهر در آستانه رنگ نارنجی قرار دارند، گزارش‌ها حاکی از کمترین نظارت است بنابراین عوامل انتظامی باید این مسئله را جدی بگیرند و گزارش‌ها را به‌صورت روزانه منعکس کنند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونای استان قزوین بیان کرد: دفاتر پیشخوان نیز اگر وضعیت رسیدگی به امور مشتریان را اصلاح نکنند مجبور به تعطیلی هستیم، نحوه اعلام اطلاعیه‌های سود سهام عدالت باید با هماهنگی ستاد کرونا باشد تا مردم به‌صورت نوبتی حضور پیدا کنند، اگر از فردا دفتر پیشخوانی به‌صورت نوبتی و بافاصله خدمات ارائه ندهند تعطیل می‌کنیم.

وی تأکید کرد: عرضه ماسک‌های غیراستاندارد توسط علوم پزشکی گزارش شده است باید با عوامل عرضه آن‌ها برخورد کنیم در حال حاضر ما امکان صادرات ماسک هم داریم بنابراین ماسک استاندارد باید توزیع شود.

حبیبی تأکید کرد: سقف فعالیت تالارهای پذیرایی باید ۹ شب باشد و فعالیت خود را به‌گونه‌ای انجام بدهند که مراسم تا ساعت ۹ شب به پایان برسد که مشکل منع تردد وجود نداشته باشد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونای استان قزوین در پایان یادآور شد: برگزاری حضوری نمایشگاه صنایع‌دستی و نمایشگاه کتاب در استان مقدور نیست.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.