تداوم ۳ رقمی شدن بستری‌ها یا چیرگی آبی بر نقشه سلامت سمنان
بعد از افزایش مبتلایان، فوتی‌ها و بستری‌ها در موج سوم کروناویروس با اجرای طرح‌های مختلف از جمله محدودیت‌های هوشمند، طرح سردار سلیمانی و...کم کم از شدت همه‌گیری کاسته و همه شهرستان‌های استان سمنان از قرمز به تدریج به وضعیت نارنجی و در ادامه در وضعیت زرد و در سه شهرستان نیز شرایط به وضعیت آبی رسید.

خوشبختانه همراهی‌ها و همکاری‌های مردمی سبب شد به تدریج شمار بستری‌های در شهرستان‌های هشت‌گانه استان در سراشیبی قرار گرفته و برای بیش از یک هفته شمار بستری‌ها دو رقمی شود. به نظر می‌رسد که با برخی عادی‌انگاری‌ها و به‌دنبال برخی گشایش‌ها و حذف بخشی از محدودیت‌ها دوباره روند مبتلایان و بستری‌ها در استان سمنان در حال تغییر وضعیت است به طوری که روند بستری‌ها در پنج روز گذشته اگرچه محدود و به کندی اما در حال تجربه شرایط جدیدی است. به عنوان مثال شمار بستری‌ها در بیمارستان‌های تحت‌پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی سمنان و شاهرود در چند روز اخیر مجددا سه رقمی شده است.

براساس آمار رسمی اعلام شده از سوی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان تعداد بستری‌ها در استان طی ۲۴ ساعت گذشته(۶ بهمن‌ماه) به ۱۱۰ نفر رسیده است. مبتلایان جدید در این روز ۷۳ و فوتی‌ها نیز یک نفر ثبت شده است.

همچنین در ۵ بهمن ماه نیز بستری‌ها در استان ۱۱۸ بیمار و مبتلایان جدید ۳۴ بیمار ثبت شد و در این روز هیچ مرگ کرونایی گزارش نشد. روز قبل از آن یعنی ۴ بهمن ماه نیز ۱۰۲ بستری کرونایی، ۶۴ مبتلای جدید در شهرستان‌های هشت‌گانه استان گزارش شده بود. در این روز نیز خوشبختانه هیچ مرگ کرونایی در استان ثبت نشد.

اگرچه افزایش بستری‌های کرونایی استان سمنان و سه رقمی شدن آن چندان پرشتاب نبوده اما در صورت تداوم، همین روند صعودی به تدریج می‌تواند به افزایش بیشتر مبتلایان و قربانیان بیانجامد. بعد از فروکش کردن موج سوم کرونا در استان تعداد بستری‌ها و مبتلایان جدید با تلاش مدافعان سلامت و همکاری‌های مناسب مردم تا حد زیادی کاهش یافت به طوری که برای مدت چند هفته‌ای شمار بستری‌ها دو رقمی شد به طور مثال تعداد بستری‌ها در یک هفته منتهی به این هفته که بستری‌ها به کانال سه رقمی بازگشته، روندی کاملا کاهشی و رو به بهبود داشت چنانکه شمار بستری‌های این استان در اولین روز بهمن‌ماه ۹۴ نفر، در ۲۹ دی‌ماه ۸۱، در ۲۸ دی ۷۸، در ۲۷ دی ۷۰ بیمار در ۲۶ دی‌ماه ۷۱ بیمار گزارش شده بود ضمن آنکه در این چند روز به جز ۲۶ دی‌ماه که یک مرگ کرونایی گزارش شد در دیگر روزها خوشبختانه هیچ فوتی در بخش‌های کرونایی استان ثبت نشد.

به هر حال همچنانکه در این هفته هم استاندار سمنان به عنوان رئیس ستاد استانی مقابله با کروناویروس و هم روسای علوم پزشکی سمنان و شاهرود هشدار داده‌اند در صورت عادی‌انگاری‌ها و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شکل‌گیری دوباره گردهمی‌ها و اجتماعات، بازگشت دوباره به روند صعودی گذشته و تجربه یک موج دیگر بیماری در استان دور از انتظار نخواهد بود. البته همچنانکه مسوولان و کارشناسان حوزه سلامت نیز بارها اعلام کرده‌اند در صورت رعایت کامل پروتکل‌ها، استفاده حداکثری از ماسک، اجتناب از دورهمی‌ها و اجتماعات و...و همچنین با تداوم همکاری‌ها و همراهی‌های مردم فرهنگ‌مدار استان می‌توان امیدوار بود که با قرار گرفتن دوباره استان بر مدار روند نزولی بیماری کووید۱۹، به تدریج شاهد کاهش مبتلایان و بستری‌ها و کنترل این بیماری در استان باشیم.

خوشبختانه همکاری‌های مردم و جدیدت و تلاش مسوولان حوزه سلامت در این چند هفته سبب شده که نه تنها از وضعیت‌های قرمز و نارنجی عبور کرده و همه شهرستان‌های استان در وضعیت زرد قرار بگیرند که در حال حاضر سه شهرستان از شهرستان‌های هشت‌گانه استان نیز در وضعیت آبی قرار گرفته و امید می‌رود با رعایت بهتر پروتکل‌ها کم‌کم شاهد رنگ باختن رنگ بندی زرد و مستولی شدن رنگ آبی بر رنگ زرد در نقشه سلامت استان سمنان باشیم. به هر روی در اوج موج سوم کرونا و در شرایطی که حتی چهار شهرستان پرجمعیت استان از وضعیت قرمز فراتر رفته و در وضعیت سیاه کرونایی قرار گرفتند و چهار شهرستان دیگر استان در وضعیت قرمز قرار داشتند به تدریج با تلاش شبانه روز مدافعان خستگی ناپذیر سلامت و با برنامه‌ریزی‌های ستاد مقابله با کرونا و مهمتر از همه با همکاری‌های شهروندان استان، از آن شرایط دشوار نیز عبور کردیم و در ادامه با اجرای طرح‌هایی همچون طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونا و طرح شهید سلیمانی و...به تدریج شاهد کاهش قابل توجه آمار مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از کرونا در استان بودیم به طوری که خوشبختانه در هفته‌های اخیر به یک ثبات نسبی رسیدیم، ثباتی که اگر چه نسبی و شکننده به نظر می‌رسد اما بی‌تردید با همراهی، همکاری و احساس مسوولیت بیشتر همه ما شهروندان استان می‌تواند به قوام بیشتری برسد تا در ادامه با اجرای طرح واکسیناسیون، شاهد بازگشت استان و کشورمان به شرایط عادی باشیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.