مرگ ۷ مادر باردار مبتلا به کرونا در خوزستان / افزایش ۲۶ درصدی موارد مرگ در هفته آخر دی
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با ابراز نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: با اعلام وضعیت آبی در استان خوزستان، به تدریج شاهد ساده‌انگاری و عادی‌انگاری مردم و مسئولان شده‌ایم و به مرور میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی که با خون دل به ۸۰ تا ۹۰ درصد رسیده بود، کاهش یافت.

دکتر سیدمحمد علوی در نشست خبری که امروز (۶ بهمن‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: نظام شبکه‌ای، مبتنی بر مراقبت‌های اولیه بهداشتی دارای چهار اصل عدالت اجتماعی، تکنولوژی مناسب، مشارکت عمومی و هماهنگی بین بخشی است. منظور از عدالت اجتماعی در نظام بهداشتی، اولویت دادن به مناطق محروم است و بنا بر آن، اکنون به مردم روستایی بیشتر از ساکنان حاشیه شهرها و شهرها توجه می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: همچنان اولویت پیشگیری بر درمان و اولویت درمان سرپایی بر درمان بستری جزو عدالت اجتماعی هستند. در مناطق روستایی مردم نمی‌توانند از پس هزینه سنگین بهداشت و درمان بربیایند و در نتیجه در روستاها خدمات اولیه بهداشتی یعنی تامین آب آشامیدنی سالم و واکسیناسیون ارائه می‌شود.

علوی با اشاره به دیده نشدن زحمات کادر بهداشت، گفت: هر چند در حال حاضر و در شرایط فعلی شیوع کرونا، تخت‌های خالی در بیمارستان‌ها زیاد است اما اکنون اوج کار کادر بهداشت است؛ اگر بیمارستان‌ها خالی شده‌اند به دلیل این بوده است که بهداشت به خوبی در حال فعالیت است. در سیستم بهداشت، از قبل از تولد تا بعد از مرگ برنامه‌های بهداشتی وجود دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: تابستان سختی را پشت سر گذاشتیم اما اگر بهداشت ارجح قرار گرفته بود، می‌توانستیم چنین تابستانی را تجربه نکنیم زیرا اساس علم مبارزه با اپیدمی، توجه به بهداشت و پیشگیری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در پیک دوم بیماری به بهداشت و سلامت توجه شد در نتیجه پیک فروکش کرد و در حال حاضر خوزستان در وضعیت آبی یعنی کم‌خطر قرار دارد. بر اساس شاخص‌ها اگر در شهری موارد بستری کمتر از دو بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در روز باشد، آن شهر در وضعیت آبی قرار می‌گیرد. این در حالی است که هر فرد آلوده می‌تواند یک تا سه نفر و در مدت یک ماه، تا ۴۵۰ نفر را مبتلا کند.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی بیان کرد: این طرح، یک طرح محله‌محور است که در استان خوزستان از روز چهارم آذرماه در مناطق منبع آب و پردیس اهواز و قلعه چنعان کارون آغاز شد و از ۱۵ آذرماه در کل استان اجرایی شد. کاهش انتقال بیماری، کاهش موارد بستری و همچنین کاهش مرگ و میرها از اهداف این طرح بوده است.

علوی ادامه داد: قبل از اجرای این طرح، موارد بیماری در خوزستان در هر هفته ۲ هزار و ۲۴۳ نفر یعنی روزانه ۳۲۰ نفر، موارد بستری در هفته ۴۱۵ نفر یعنی روزانه ۶۰ نفر و موارد مرگ در هفته ۹۸ نفر یعنی در هر روز ۱۴ نفر بود. بعد از گذشت یک ماه از اجرای این طرح، موارد بیماری به ۸۱۴ نفر در هفته، موارد بستری در بیمارستان‌ها به ۹۲ نفر در هفته و موارد مرگ به ۱۵ نفر در هفته رسید.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در مجموع کاهش حدود ۷۷ درصدی موارد بیماری، کاهش ۷۸ درصدی موارد بستری و کاهش ۸۴ درصدی موارد مرگ را داشته‌ایم. شاید برخی عنوان کنند در این مدت موارد ابتلا بالا بوده است که باید توجه شود در قالب این طرح، بیماریابی افزایش یافته در نتیجه بیماران بیشتری شناسایی شده‌اند اما در کاهش انتقال بیماری موفق بوده‌ایم.

علوی با ابراز نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: با اعلام وضعیت آبی در استان خوزستان، به تدریج شاهد ساده‌انگاری و عادی‌انگاری مردم و مسئولان شده‌ایم و به مرور میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی که با خون دل به ۸۰ تا ۹۰ درصد رسیده بود، کاهش یافت.

وی تصریح کرد: به دلیل این بی‌توجهی‌ها، در دو هفته اخیر موارد ابتلا و بستری در استان خوزستان افزایشی شده است. البته افزایش موارد بیماری، آهسته است اما از بابت روند بیماری نگران هستیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: در حال حاضر حتی از یکی دو مورد مرگ هم ترس داریم زیرا می‌خواستیم موارد مرگ را به صفر برسانیم؛ هر چه موارد بستری افزایش یابد، به تدریج موارد مرگ نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به روند افزایش در آمار مبتلایان به کرونا در خوزستان عنوان کرد: در هفته آخر دی‌ماه نسبت به هفته قبل از آن، موارد بیماری ۱.۷ درصد، موارد بستری ۱۰.۸ درصد و موارد مرگ ۲۶ درصد افزایش یافته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: با توجه به سردی هوا و بسته شدن درب و پنجره‌ها و افزایش دورهمی‌های خانوادگی، خطر ابتلا به بیماری و افزایش موارد بستری و مرگ وجود دارد.

علوی تصریح کرد: جهش ویروس نیز خطر دیگری است که وجود دارد؛ پیدایش ویروس جهش‌یافته مزید بر علت شده و مردم را نگران کرده است.

وی گفت: مبادا این بی‌توجهی‌ها موجب شود تجربه سخت تابستان تکرار شود و برای پیشگیری از وقوع این اتفاق، باید اجرای طرح شهید سلیمانی ادامه یابد و نظارت‌ها تشدید شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در اجرای این طرح، برخی ارگان‌ها مانند بسیج و هلال احمر نهایت همکاری را داشتند اما برخی از ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی تنها حد حرف می‌زنند و در عمل قدمی برنداشتند.

وی افزود: با وجود اینکه پولدارترین سازمان‌ها در خوزستان وجود دارند اما هنوز در زمینه راه‌اندازی نقاهتگاه، عقب هستیم.

علوی بیان کرد: در قالب اجرای این طرح ۷۵۷ تیم با ۲ هزار و ۱۹۶ عضو متشکل از نیروهای بهداشت، بسیج، هلال احمر، سفیران‌ سلامت و دیگر مردم در حال فعالیت هستند. همچنین سه تیم رهگیری، مراقبت و نظارت در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: ۵۷۶ تیم رهگیری با ۲ هزار و ۷۴ عضو، در این طرح فعال هستند که ۵۵ درصد اعضای آن از کادر بهداشت و درمان، ۳۲ درصد نیروهای بسیج و ۱۲ درصد سفیران سلامت هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به فعالیت ۹۳۲ خانه بهداشت و ۳۳۶ پایگاه سلامت در سطح استان، بیان کرد: از ۱۵ آذرماه تا ۲۹ دی‌ماه، ۱۶ هزار و ۱۹۶ مورد رهگیری انجام و همچنین هشت هزار و ۵۸۳ تست سریع انجام شده است.

وی ادامه داد: هر چند در حال حاضر در شرایط خوبی قرار داریم اما کافی نیست؛ اکنون به ازای هر بیمار، هفت تا هشت نفر را رهگیری می‌کنیم که کافی نیست و باید به ازای هر بیمار، ۱۰ تا ۱۵ نفر ردیابی شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: برای مهار بیماری، به ازای هر بیمار باید ۴۵ نفر ردیابی شوند. همچنین به ازای هر بیمار، چهار تست انجام می‌شود در حالی که باید به ازای هر نفر، ۱۰ تست انجام شود.

علوی گفت: ۱۷۳ تیم مراقبتی با ۴۰۰ عضو داریم که ۹۷.۵ درصد مراکز منتخب بهداشت در استان خوزستان را پوشش داده‌اند. همچنین در طرح شهید سلیمانی پنج هزار و ۶۴ بیمار کووید – ۱۹ مثبت را تحت پوشش داشتیم و از یک هزار و ۴۰۳ نفر مراقبت کرده‌ایم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فعالیت ۳۲۷ تیم نظارتی با ۹۹۷ عضو ادامه داد: در مجموع ۶۴ هزار و ۲۹ بازدید مشترک انجام شده که منجر به صدور هفت هزار و ۳۶۸ اخطاریه و پلمب ۶۲۵ واحد شده است.

وی افزود: میزان صدور اخطاریه‌ها ۱۱.۵ درصد است که باید به ۲۰ درصد برسد و این میزان صدور اخطاریه نشان از مماشات است. همچنین انتظار می‌رود که ۱۰ درصد موارد اخطاریه‌ها به پلمب منجر شود که اکنون تعداد اماکن پلمب‌شده کمتر از این میزان است.

علوی با اشاره به شناسایی افراد واجد شرایط قرنطینه معکوس شامل افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای گفت: با اجرای طرح شهید سلیمانی، ۸۹۶ نفر واجد شرایط قرنطینه معکوس شناسایی شدند اما یک هزار و ۱۹۱ قرنطینه معکوس خانگی یعنی ۱۳۲ درصد قرنطینه خانگی معکوس انجام دادیم. البته تعدادی از این افراد از شهرستان‌های دیگر به استان خوزستان مهاجرت داشته‌اند.

وی افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون از ۴۸ هزار و ۲۴۹ مادر باردار مراقبت کرده‌ایم که ۷۲۷ نفر از این تعداد معادل ۱.۵ درصد، مثبت قطعی کووید – ۱۹ بودند و هفت نفر از این مادران باردار مبتلا به کرونا، فوت شدند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: از پنج هزار و ۲۵۳ کودک که یکی از اعضای خانواده آن‌ها به کرونا مبتلا بوده نیز تست ۱۶۵ نفر مثبت بود اما در استان خوزستان، مرگ کودک بر اثر ابتلا به کرونا نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: از ۳۲۸ نوزاد که از مادران مبتلا به کووید – ۱۹ به دنیا آمدند، تست گرفته شده که تست ۲۲ نوزاد مثبت بود و سه نوزاد نیز از این تعداد، فوت شدند.

علوی تصریح کرد: از ۲۲۷ هزار و ۹۷۶ سالمند مراقبت کرده‌ایم که ۱۰ هزار و ۵۶۸ نفر معادل ۴.۵ درصد به کووید – ۱۹ مبتلا شدند که رقم بالایی است.

وی افزود: ۴۹ نفر از ۱۷۴ سالمندی که در سرای سالمندان در خوزستان نگهداری می‌شوند، به کرونا مبتلا شده‌اند که پنج نفر از آن‌ها فوت شدند. میزان خطر ابتلا در سرای سالمندان، ۲۸ درصد است بنابراین خانه سالمندان گلوگاهی است که مورد توجه ما است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، گفت: تاکنون تنها تعداد معدودی از موارد ابتلا به این ویروس در کشور ما مشاهده شده است اما نباید این موضوع خوش‌بینانه تلقی شود زیرا در ایران نیز امکان جهش ویروس وجود دارد.

وی در خصوص واکسن کرونا، بیان کرد: لازمه داشتن واکسن، شناخت درست از ویروس است اما هنوز شناخت جامعه جهانی از ویروس و رفتار آن، کامل نیست.

علوی افزود: اکنون حتی نمی‌دانیم زمانی که این ویروس وارد بدن می‌شود کدام قسمت از سیستم ایمنی بدن ما را تحریک می‌کند و هنوز مشخص نیست که آنتی‌بادی‌ای که ساخته می‌شود تا چه مدت، زمان دارد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.